Piața de fuziuni și achiziții (mergers & aquisitions, M&A) a debutat anul trecut cu mai puține tranzacții și de o valoare mai mică decât în aceeași perioadă din anul anterior, însă a recuperat în ultimele două luni, când au fost semnate cel puțin cinci tranzacții de peste 100 de milioane de euro, dintre care trei sunt de peste 500 de milioane de euro.
Cea mai mare tranzacție din retailul local: Profi a fost vândut pentru 533 milioane de euro
Chinezii de la CEFC achiziționează pachetul majoritar al Petromidia și Rompetrol
„În ultimii doi-trei ani, numărul tranzacțiilor finalizate în prima parte a anului a fost mai mic decât cel din a doua jumătate a anului. Este dificil să considerăm că tendința din prima parte a anului va influența semnificativ rezultatul întregului an. Din informațiile pe care le avem, numărul tranzacțiilor înregistrate în anul 2016, până la sfârșitul lunii noiembrie, este mai mult decât dublul numărului tranzacțiilor realizate până la jumătatea anului”, spune Cornelia Bumbăcea, Partener al departamentului Tranzacţii din cadrul PwC România.
Piața de M&A din România urmează trendul ascendent de la nivel global
Plus că destul de multe tranzacții începute în cursul unui an se semnează la sfârșitul acelui an. Iar finalul anului trecut a urmat această perspectivă – a contribuit semnificativ la creșterea atât a numărului de tranzacții, cât și a volumului pieței de M&A.
„În 2016, față de 2015, piața de M&A a crescut ușor în ceea ce privește numărul tranzacțiilor. Motivele sunt legate, în principal, de o «stabilizare» a pieței într-un trend de creștere temperat, prin comparație cu anii precedenți, când numărul de tranzacții sau intențiile de a încheia o tranzacție creșteau accelerat, faţă de numărul relativ scăzut de tranzacții din anii de criză.
Suntem optimiști și considerăm că piața de fuziuni şi achiziții din România are tendința de creștere, urmând trendul ascendent de la nivel global. Previziunile globale pentru anul trecut indică un nivel superior maximului istoric din anul 2007”, estimează Bumbăcea.
Valoarea medie a tranzacțiilor încheiate în 2016 să urmeze trendul crescător al anilor precedenți
Printre tranzacțiile de anul trecut de pe piața românească se numără preluarea Spitalului Ponderas de către Regina Maria, preluarea grupului La Fântâna de către Oresa Ventures, achiziția Albalact de către Lactalis, preluarea TotalSoft de către Mediterra Capital, preluarea Elpreco de către CRH, vânzarea lanțului de magazine Profi către Mid Europa Partners, pentru 533 milioane de euro.
„O tranzacție cu o valoare importantă, de peste 100 de milioane de euro, dă un semnal bun investitorilor străini, ajută la creșterea apetitului investițional pe piața românească și la îmbunătățirea imaginii pe care Romania o are în regiunea Europei Centrale și de Sud Est. În aceeași linie optimistă, ne așteptăm ca valoarea medie a tranzacțiilor încheiate în 2016 să urmeze trendul crescător al anilor precedenți, de 26 milioane de euro, în 2015, și de 20 milioane de euro, în 2014”, adaugă consultantul PwC România.
Creșterea se datorează consolidării din anumite sectoare, gradului crescut de atractivitate al pieței românești faţă de alte piețe emergente din Europa Centrala și de Sud-Est și de disponibilitatea tot mai mare a băncilor de a finanța tranzacțiile. Au mai contribuit la această creștere tranzacțiile globale care au impact și în piața românească și activitatea tot mai intensă la nivelul fondurilor de investiții, fie prin exit-uri din companiile din portofoliu, fie prin investiții noi.
„Piața de fuziuni si achiziții este influențată de nivelul de interes pe care investitorii îl manifestă pentru noi investiții. Acest nivel de interes este crescut în momentul în care economia este performantă, situație în care Romania se află în prezent, cel puțin din perspectiva indicatorilor macro-economici”, punctează Bumbăcea.
În ultimii doi ani, țara noastră a avut cele mai mari creșteri economice din Uniunea Europeană.
„În consecința acestei evoluții pozitive, ratingul Fitch acordat României a fost de «investment grade». De asemenea, se manifestă o tendință în creștere în sistemul bancar de a finanța tranzacții de tip M&A, încă un semnal pozitiv, atât pentru piața de profil, cât și pentru potențialii cumpărători”, explică Bumbăcea.
Apoi, fondurile de investiții de „private-equity” sunt atrase de România, pentru că aici își pot dubla capitalul investit, într-un termen mediu, de la 3 la 5 ani.
„Aceste așteptări nu se modifică neapărat de la un an la altul, ele sunt cu obiectivele fondului de investiții și angajamentele acestuia față de finanțatori sau deponenți, care urmăresc obținerea unui randament crescut față de plasamentele în instrumente tradiționale de tip obligațiuni emise de instituții publice, încorporând o primă de risc”, detaliază Bumbăcea.
Consolidarea din piața serviciilor medicale continuă
Printre domeniile care au atras cei mai mulți investitori în ultimii ani se numără industria, care a evoluat la fel și anul trecut, cu o valoare semnificativă în întreaga piață de M&A.
„Prin comparație cu anul 2015, numărul tranzacțiilor în sectorul producției industriale a crescut, confirmând interesul în creștere pentru acest sector care «concurează», din punct de vedere al numărului, cu tranzacțiile realizate în zona serviciilor de sănătate sau în zona de retail. Sectorul producției bunurilor de larg consum, cu brand-uri puternice pe piața românească, rămâne un sector atractiv pentru toate categoriile de investitori – strategici si financiari”, subliniază consultantul de la PwC România.
Pentru acest an, consultantul de la PwC se așteaptă la o creștere a pieței de M&A, atât din perspectiva volumelor, cât și a valorilor tranzacțiilor, „ținând cont de evoluția indicatorilor financiari și a multiplilor pe piețele globale de tranzacții, dar și de tendințele de creștere ale finanțării businessurilor performante. Dacă ne uităm la efervescența de pe piața serviciilor medicale în anul 2016, putem aprecia că tendința de consolidare în acest sector va continua și în anul 2017. De asemenea, observam un număr în creștere de antreprenori interesați tot mai mult de perspectiva unui proces de vânzare, dar nu întotdeauna discuțiile se concretizează în tranzacții efective”, estimează Bumbacea.