FacebookTwitterLinkedIn

O postură corectă înseamnă mai mult decât a sta drept, astfel încât copiii să poată arăta cât mai bine. Postura corectă este un barometru al sănătății copiilor pe termen lung, unde corpul folosește eficient energia musculară pentru a menține articulațiile aliniate forței gravitaționale. Postura corectă, dreaptă și înaltă, nu numai că ajută copilul să pară mai încrezător, ci ajută și la ameliorarea tensiunii musculare, a durerilor de spate și a durerilor de gât. Dezvoltarea unei posturi corecte pe măsură ce copilul crește are beneficii pe termen lung, cu rezultate deosebite pe tot parcursul vieții. Mai multe despre dezvoltarea fizică armonioasă a copiilor ne-a vorbit Radu Chiță, kinetoterapeut.

Dar cum este definită o postură corectă? Medical și “geometric” postura corectă, în șezut, adică la masă sau în bancă, reprezintă alinierea punctelor urechii, umărului și șoldului copilului într-o linie dreaptă, văzută din lateral. Totodată, în picioare, spatele trebuie să fie drept, cu umerii înapoi și bărbia în sus, capul, umerii, șoldurile, genunchii și gleznele ar trebui să formeze o singură linie dreaptă. În concluzie, postura corectă se “învață” în cadrul centrului de recuperare, împreună cu kinetoterapeutul, părinții fiind factori de urmărire a posturii corecte în timpul zilei. Încurajați-vă copilul cu un cuvânt de laudă atunci
când stă în mod corespunzător,  asigurându-vă că știe ce este o postură corectă. O postură deficitară, pe termen lung, poate duce la probleme de sănătate în dezvoltarea copilului.

Există factori predispozanți care pot duce la apariția problemelor și a tulburărilor de statică – cifoza sau scolioza. Pe lângă carențe (în special deficitul de vitamina D), creșterea rapidă în înălțime, lipsa oricărui fel de activitate fizică sau solicitarea fizică excesivă înaintea consolidării musculo-scheletice, factori declanșatori pot fi și pozițiile vicioase, greutățile mari sau folosirea excesivă a tabletelor și a telefoanelor.

La început de școală,  luăm decizii sănătoase! Cum alegem ghiozdanul corect?

Potrivit specialiștilor, un ghiozdan ideal care este purtat în spate nu trebuie să cântărească mai mult de 10% din greutatea copilului. Un ghiozdan greu purtat în spate poate determina dobândirea unei posturi nenaturale și poate favoriza apariția unor deformări severe la nivelul coloanei vertebrale.

În mod obligatoriu, ghiozdanul va fi purtat pe ambii umeri, folosind bretelele ghiozdanului, care trebuie să fie moi și ajustabile pentru a distribui în mod egal greutatea pe umerii copilului. În plus, ghiozdanele care au bretele de siguranță ce se prind în dreptul pieptului și al taliei pot ajuta la o distribuție cât mai uniformă a greutății. Nu în ultimul rând, ghiozdanul trebuie să fie prevăzut și cu o protecție specială pentru zona lombară. Alternativa la un ghiozdan ideal poate fi și un ghiozdan de tip troler, pe care copilul nu este obligat să-l care permanent, ci îl poate trage după sine, și astfel se protejează coloana vertebrală în plină dezvoltare a copilului.

Dar biroul și scaunul?

Postura corectă a copilului la birou urmărește regula unghiului de
90 de grade. Adică, unghiul format atât la nivelul gleznelor lipite de sol, cât și la nivelul genunchilor și șoldurilor, trebuie să fie de
90 de grade. Acesta este criteriul principal după care ne dăm seama dacă scaunul îi asigură confortul necesar copilului în timpul desfășurării activităților de la birou. Un scaun  bun trebuie să fie special proiectat pentru a susține corect greutatea copilului, oferind suport lombar, reglaj personalizat al înălțimii și al unghiului de înclinare ideal. La final, se alege un birou cu o înălțime mai mare cu 20 cm față de șezutul scaunului, cu o suprafață dreaptă, ajustabilă, pentru scris, dar care să îl ajute să-și mențină o postură corectă.

Cât de nocive sunt folosirea îndelungată, de către copii, a telefoanelor/tabletelor?

Studiile recente au arătat că aproximativ 75% dintre copiii cu vârste cuprinse între 8 și 15 ani dețin cel puțin un telefon sau tabletă, petrecându-și zilnic peste două ore navigând pe internet. Postura “Tech Neck” definește un termen modern, pentru a descrie leziunile de stres repetate și durerile la nivelul gâtului rezultate din vizionarea excesivă sau trimiterea de mesaje pe dispozitivele mobile ca smartphone-uri, tablete, laptopuri pe o perioadă de timp îndelungat.

Capul uman cântărește aproximativ  5 kilograme, dar pe măsură ce gâtul se apleacă înainte și în jos, greutatea pe coloana cervicală începe să crească. Aducerea capului înainte pentru a utiliza un smartphone/tabletă afectează direct coloana vertebrală, astfel încât înclinarea capului în față la un unghi de 15 grade este echivalentul unei greutăți de aproximativ 12 kg, la 30 de grade este echivalentul  a 18 kg, iar la 45 de grade este echivalentul a  22 kg. Deteriorarea cauzată de postura “Tech Neck” netratată poate fi asemănătoare cu sindromul de suprasolicitare profesională, în timp, această postură “Tech Neck”, poate duce la uzura precoce a zonei cervicale, degenerare și chiar chirurgie. De asemenea, postura
“Tech Neck” a fost legată de reducerea capacității pulmonare, de dureri de cap și depresie.

Ce fel de exerciții fizice sunt recomandate pentru copii? Ce sport e recomandat copiilor?

Astăzi, aproape 35% dintre copiii cu vârste cuprinse între 2 și 15 ani sunt supraponderali sau obezi, iar copii din generațiile mai tinere devin obezi la vârste mai mici și rămân obezi mai mult timp. Aproape 75% dintre copiii cu vârste cuprinse între 8 și 15 ani dețin cel puțin un telefon sau tabletă, petrecându-și zilnic peste două ore navigând pe internet. Societatea românească are nevoie de o “alfabetizare de educație fizică”, adică abilități fundamentale pentru copii, cum ar fi a alerga, a sări, a prinde,
a pedala, a înota…, a te juca.

La grădiniță și în școala primară, copiii vor să se distreze și să se joace. Nu vor să învețe tehnica unui sport, ci vor să participe la un joc sau activitate fizică. În grădinițele din Anglia s-a implementat un program de educație fizică, Animal Fu, bazat pe personaje pentru copiii de trei până la șapte ani, axat pe participare și care este conceput pentru a fi accesibil tuturor copiilor, indiferent de sex, înălțime sau abilitate personală.
De asemenea, deoarece este distractiv și se bazează pe personaje animale, copiii nu recunosc activitatea jocului ca fiind exercițiu fizic.

În România ar trebui încurajată educația fizică în aer liber prin parcuri cu tematică, unde dacă educația fizică și distracția vor fi același lucru, copiii vor avea mai multe șanse să ia în considerare sportul mai târziu în viață. Trecerea copiilor de la educația fizică organizată ca un joc, la un mediu sportiv organizat în cadrul unui club ar trebui să se petreacă în jurul vârstei de 8-10 ani.

Ce sport este recomandat copiilor? Alegerea unui sport pentru copil este o decizie nu tocmai simplă, dar în același timp foarte importantă. Părinții ar trebui să facă o evaluare medicală profesională a nivelului de dezvoltare fizică și de personalitate al copilului. De-a lungul timpului, părinții au observat dacă copilul este altruist, integrat într-un grup, este comunicativ și dezinvolt în public, atunci un sport de echipă ar fi o alegere bună. Dacă copilul este egocentric, având un comportament individualist, iese mereu în evidență, atunci ar trebui ales un sport individual.

Orice alegere s-ar face, fie că este sport individual sau de echipă, copilul trebuie să îl practice cu plăcere, sportul practicat va avea un impact durabil asupra sănătății copilului de astăzi și până la maturitate.

Recomandări  pentru părinți!

Atenție, postura corectă se învață cu kinetoterapeutul, dar se verifică zilnic aliniamentul corect al coloanei vertebrale, în fața oglinzii. Încurajați‑vă copilul cu un cuvânt de laudă atunci când stă în mod corespunzător, asigurându-vă că știe ce este o postură corectă.

  • Pentru evitarea apariției unor tulburări de statică, alegeți cu mult discernământ scaunul și biroul potrivit pentru copilul dumneavoastră.
  • Atenție, în alegerea ghiozdanului școlar țineți cont întotdeauna de înălțimea micuțului dvs., dar și de clasa pentru care se pregătește să intre și de ceea ce va purta în ghiozdan în fiecare zi.
  • Atenție, dacă părintele a observat că cel mic se apleacă foarte mult spre carte sau tabletă și nu renunță la acest obicei oricât îl corectați, atunci este timpul să îl duceți la un control oftalmologic. O problemă de vedere poate să-i modifice postura, iar tratarea la timp a acesteia va preveni alte neajunsuri.
  • Nu permiteți încălțămintea neadecvată vârstei, până la
    16‑18 ani, deoarece copiii sunt încă în creștere, sistemul osos nu este complet dezvoltat și tocurile pot deforma ușor mersul, postura și coloana acestora.
  • Copilul are nevoie de o “alfabetizare de educație fizică”, adică abilități fundamentale cum ar fi a alerga, a sări, a prinde, a pedala, a înota…,
    a se juca. Educația fizică constantă, începută de la vârsta de 3-4 ani are un rol preventiv foarte important, întărește imunitatea, previne îmbolnăvirile și obezitatea, ajută la dezvoltarea corectă a musculaturii, întărește sistemul osos, ajută la o postură corectă și, nu în ultimul rând, echilibrează sistemul endocrin al copilului.