Cautare




, Contributor

George Daniel Rîpă, analist politic

Opinii |
|

Contractul–cadru pe Sănătate, o nouă lovitură dată companiilor private

Ministrul Bănicioiu pregătește o mare păcăleală pacienților din România care plătesc asigurări de Sănătate la stat. Conform proiectului de modificare a HG 400/2004, pacienții asigurați la stat vor beneficia de servicii medicale extinse, precum noi analize medicale, servicii de oncologie sau servicii stomatologice.
servicii_medicale.jpg

În realitate însă, toate aceste servicii sunt înghesuite în bugetul anterior, adică acel buget care-i obliga pe asigurați să meargă la spital pentru a-și face analizele în primele 3-4 zile ale lunii, căci apoi se terminau banii.

„Medicina preventivă” cu care se laudă ministrul Sănătății e doar un slogan bun de promovat la televiziunile prietene. În realitate, însă, discutăm de aceeași politică de subfinanțare a sistemului medical românesc.

În mod evident, sistemul de Sănătate manageriat de stat este aproape de colaps. Oricine a intrat în ultimii ani într-un spital de stat a înțeles acest lucru. Oricât de mulți bani s-ar investi în sistem, nu vor fi niciodată de ajuns.

Corupția, managementul prost și lipsa oricăror perspective ne-au făcut pe toți să înțelegem că sistemul nu mai poate fi salvat decât de companii private care vin cu o logică occidentală, dar care înțeleg că succesul financiar depinde de modul în care sunt tratați pacienții.

Din păcate, batjocura la adresa companiilor private care lucrează cu Casele de Asigurări de Sănătate continuă să fie o politica oficială a statului român de mai multe decenii.

În urmă cu câteva zile a fost făcut public Proiectul de Norme pentru aplicarea Contractului Cadru, norme ce guvernează relația dintre companiile private și stat începând cu 1 ianuarie 2015. Și în acest an însă, propunerile companiilor private, deși acceptate inițial, au fost modificate cu câteva zile înainte de depunerea documentelor la Casele de Asigurări în vederea contractării.

Spre deosebire de orice contract semnat și asumat în lumea civilizată, Contractul Cadru nu vizează perioada de timp în care își produce efectele! Avem așadar un exemplu clar de cum înțeleg guvernanții noțiunea de predictibilitate. Suntem aproape în luna aprilie, însă companiile nu știu când se vor semna contractele ce teoretic se vor derula de la începutul anului! Situația legislativă face imposibil pentru un manager de companie să realizeze un plan de afaceri pe termen lung. Dar cui îi pasă?

O altă problemă din noul Contract Cadru este aceea că se schimbă total logica după care Casele de Sănătate își aleg companiile cu care lucrează. În anii trecuți se semna doar cu acele companii care au aparatură la anumite standarde, ceea ce are cu adevărat logică. Companiile au făcut credite la bancă, au cumpărat cele mai scumpe și cele mai moderne aparate, în ideea că în 7-10 ani vor amortiza investiția. Din acest an însă, statul vrea să lucreze doar cu companii care au aparate medicale mai noi de cinci ani.

Pe lângă faptul că un aparat medical are o durată de viață mai mare de cinci ani, este de-a dreptul ironic să le ceri companiilor private aceste lucruri în condițiile în care în spitalele românești există aparatură medicală veche de trei – patru decenii, despre care nu se știe nici măcar când au fost date în folosință! Un laborator de analize medicale sau de imagistică (RMN, CT) nu poate fi înlocuit la fiecare cinci an. Dacă o companie privată ar face acest lucru, prețurile la analize sau la imagistică ar crește de câteva ori și ar deveni prohibitive pentru pacienți.

Un spital de stat poate semna contracte cu furnizori privați de servicii medicale în regim ambulator pentru analize de laborator, imagistică, aparatură medicală, consumabile sau chiar soft medical. Acestea sunt oferite de o companie privată, în urma unui contract semnat conform cu legislația în vigoare.

Decizia de externalizare a unor servicii medicale sau conexe este generată de faptul că aceleași servicii oferite de stat sunt de câteva ori mai scumpe, dar mai ales de faptul că statul nu este capabil să le ofere. Doar astfel pacientul se poate bucura de servicii medicale de calitate. Se evită astfel – nu însă mereu!- ca un pacient bolnav de cancer să fie programat la un RMN cu cinci luni întârziere, când de fapt este prea târziu.

Logica introdusă în acest an, ce privește criteriul financiar, va afecta direct pacientul. Dacă în anii trecuți conta calitatea, din acest an contează doar cantitatea. Altfel spus, plătiți taxe și impozite la stat căci Guvernul va avea grijă să aveți servicii proaste, dar ieftine.

Acest criteriu va forța  furnizorii privați să se alinieze unei gândiri eronate. Astfel, nu-i vor mai interesa calitatea și mulțumirea clienților lor, principiu fundamental într-un business durabil, mai ales în serviciile medicale, ci se vor concentra pe achiziția de aparatură ieftină, neperformantă și care să se amortizeze în câteva luni de la achiziție. Altfel spus, decât să cumpere un aparat medical care costă 300.000 de euro, compania va cumpăra unul care costă doar 75.000 de euro, deci implicit mai slab calitativ.

Săptămâna trecută am fost la două dezbateri organizate de PNL, ce au avut ca temă Reforma Sănătății. Din păcate, de fiecare dată când are loc o dezbatere pe Sănătate, politicienii discută aproape exclusiv despre rolul statului. Aceștia uită principiul fundamental care trebuie să stea la baza schimbărilor profunde pe care trebuie să le adoptăm, fie că discutăm despre Educație sau Sănătate, și anume libertatea. În Sănătate, pacienților le este negat dreptul de a decide liber ce doresc să facă cu banii lor. Dar, despre asta, cu altă ocazie.

George Daniel Rîpă a lucrat ca jurnalist, iar în prezent este consultant politic şi scrie pe platforma conservatoare În Linie Dreaptă. Poate fi citit și pe https://www.facebook.com/george.ripa

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii