Conform studiului calitativ realizat în luna februarie de Exact Cercetare și Consultanță, au fost identificate principalele momente de consum ale celor 2 categorii de apă îmbuteliată, criteriile după care acestea sunt consumate, precum și avantajele și dezavantajele aduse de consumul acestora. În plus, participanții la studiu au menționat motivele pentru care s-au orientat spre anumite mărci de apă îmbuteliată.
Denisa Iacoboaea, coordonatorul studiului, a declarat: „Chiar dacă sunt conștienți de importanța consumului a cel puțin 2 litri de apă pe zi, respondenții reușesc să consume o jumătate din acest necesar zilnic. Setea în majoritatea cazurilor nu apare în mod natural, acest lucru făcându-i pe consumatori să <se forțeze> să bea apă sau, în cel mai rău caz, să omită să bea apă”.
Când beau românii apă minerală plată? Dar carbogazoasă?
Apa plată este consumată dimineața, imediat dupa trezire (pentru a revitaliza organele interne), noaptea (pentru majoritatea respondenților existând mereu o sticlă sau pahar lânga pat), în timpul/ după activitățile sportive (pentru rehidratare și refacerea „stocului” natural de săruri și minerale pierdute în timpul antrenamentului), înainte/ după masă (chiar dacă nu este perceput a fi un obicei sănătos deoarece încetinește digestia) și oricând apare senzația de sete.
Apa minerală carbogazoasă este asociată consumului ocazional (nu zilnic), cel mai adesea în combinații: limonadă, șpriț, cu sirop. Se constată o orientare spre acest tip de apă în sezonul cald, deoarece potolește setea mult mai repede comparativ cu apa minerală plată. De asemenea, este consumată în curele de slăbire, înlocuind cu succes sucurile carbogazoase cu un conținut mare de zahăr.
„Apa minerală plată este unul dintre produsele nelipsite din casele românilor, aceștia având mereu grijă de refacerea stocului de apă. De cele mai multe ori, consumatorii preferă să cumpere apă în cantități mai mari (la bax) pentru a acoperi necesarul de consum săptămânal. Aceste cumpărături se fac de regulă din hiper/supermarket”, precizează Denisa Iacoboaea (foto).
După ce criterii aleg românii apa minerală plată?
- Gust – „Am tot încercat și unele sunt sălcii, altele mai sărate și m-am oprit la cea care îmi place la gust.” (femeie, 25-35 ani)
- Brand – de cele mai multe ori, consumatorii se orientează către mărcile cu o istorie puternică în spate, din dorința de a face o alegere sigură
- Compoziție chimică – informațiile sunt regăsite pe etichetă și alegerea se face în funcție de acestea și de studiile realizate privind calitatea anumitor mărci
- Sfatul medicului –„Ca părinți, urmăm sfatul medicului și cumpărăm pentru copii doar apa cu anumite proprietăți, deci doar anumite branduri de apă.” (femeie, 25-35 ani). Observăm că cel mai des părinții au menționat brandul Bucovina.
După ce criterii aleg românii apa minerală carbogazoasă?
- „Bule” naturale – consumatorii se orientează către apa carbogazoasă care nu are acid creat în mod artificial (îmbogățită cu dioxid de carbon) și care se menține după desigilarea sticlei
- Brand – ca și în cazul apei minerale plate, marca este un factor important, consumatorii orientându-se spre mărcile binecunoscute, populare
Apa minerala plată: avantaje și dezavantaje
Referindu-ne la avantajele consumului de apă minerală plată, este subliniat în primul rând faptul că aceasta reprezintă „ingredientul” de bază al unui regim alimentar sănătos. Oferă un grad mai mare de hidratare comparativ cu apa minerală carbogazoasă, putând fi consumată în cantități mai mari, deoarece nu conține acid și nu creează un disconfort gastric. În plus, aceasta este considerată un adjuvant în curele de slăbire.
Singurul dezavantaj menționat de respondenți este prețul. Acesta este considerat ridicat, fiind vorba despre cel mai important aliment, ce nu poate lipsi din dieta zilnică.