Cautare




, Contributor

Opinii |
|

Constanța-București, cel mai periculos drum din Europa

În acest week-end am fost la mare. Am plecat duminica pe la ora 18 din Olimp spre București, cu 80 pe afară, maximum 100 la oră pe autostradă și am scos 4,8 litri la sută, cu ASX-ul meu diesel... Not so bad, isn't it?... Dar nu asta vreau să vă spun.  
M_Pavelescu.jpg

Pe autostradă m-a întrecut un Matiz full de turiști de week-end, ca și mine, mergea cu 110 pesemne, viteza maximă. (Am avut și eu unul pe care l-am condus 210.000 km și știu că dacă bate vântul din față abia dacă mai prinde nici 90.) Peste câțiva kilometri, mergând eu așa, cu 100, dau în fundul unui autobuz care mergea cu 80… Mirosea a ulei ars. Când depășesc, în față, Matizul cel viguros acum scotea fum… Tocmai trecusem de o parcare și era clar că se pregătea să tragă pe dreapta, pe banda de urgență. Dar nu asta am vrut să vă spun.

Mașinile mă întreceau cu viteză, eu cu suta mea la oră obosită. Printre mașini trecu și un Volkswagen Passat care pierdea în mod semnificativ apă de la motor. După ce am depășit Matizul, la o vreme, iată și VW Passat oprit pe banda de urgență cu avariile pornite. Mi-am adus aminte de tragedia cu procurorul și familia sa spulberați de un tir pe banda de urgență. Doamne ferește!

Dar nu asta am vrut să vă spun. Mai încolo, până în podul de la Fetești, un polițist pe motocicletă mergea… pe banda de urgență făcând slalom printre resturile de la un cauciuc explodat. Fiind cam mari, cred că erau de la un camion și sper că polițistul le înregistra poziția ca să trimită pe cineva să le ridice. Pentru că, în rest, Poliția nu dirjează mai nimic pe autostradă, doar taie amenzi de viteză, îndeamnă șoferii să circule mai repede la barierele de la Podul Cernavodă și se mai ceartă cu câte un cioban care-și paște oile între gardul autostrăzii și parapetul din dreapta… Pe onoarea mea dacă am văzut vreodată așa ceva, și am umblat prin toată Europa!

Dar nu asta mă gândeam să vă spun, ci că la punctul de trecere de la Fetești coada la plata cu bani gheață este din ce în ce mai mare, de bine ce funcționează sistemul prin SMS. Trecând pe la barierele (vorba vine…) cu SMS-uri, bulibășeală mare imediat după, când mașinile care merg prin stânga de tot trebuie să revină în dreapta, pe linia autostrăzii, și nu se știe cine are prioritate, cei care schimbă banda spre stânga sau cei care vin din spate?

Nebunia mea cu mersul cu 100 la oră și consumul mai mic la mașină m-a ținut din reflex mai aproape de banda continuă din dreapta. Norocul meu pentru că, la un moment dat, un Audi alb impecabil cu numărul B…ADI depășea ca motocicletele, făcând slalom printre cele două șiruri de mașini. (Motociliștii depășesc de regulă printre două șiruri de mașini pe o autostradă, atunci când este foarte aglomerat, nu depășesc nici pe banda de urgență, nici prin stânga între parapetul de pe mijloc și mașini.)

Mai încolo, pe la Drajna să zicem, o Salvare a intrat pe autostradă dar fără sirena în funcțiune. Unii, mai respectuoși pentru semnul salvării, ca și mine, am stat o vreme în urma ei. Eu mai mult fiindcă mergea cu 80 și îmi servea de minune obținerii unui consum mai mic. Nu am apucat să mă bucur prea mult, când o dubă Iveco albă, mare și lungă ca un superior black cock printre japonezele micuțe, m-a depășit urlând din turbo, prin dreapta, pe banda de urgență. M-au furnicat degetele de spaimă. A depășit cele trei mașini dintre mine și Salvare, și Salvarea, după care a reintrat pe banda corectă, în fața noastră.

La dracu’, mi-am zis, 80 este o viteză prea mică pentru autostradă! Am depășit și eu Salvarea, cum trebuie, prin stânga, de frică să nu intre vreunul în mine, fiind ultimul din coada ad-hoc care se formase la această viteză.

Dar nu asta am vrut să vă spun. Am uitat de fapt să vă zic că imediat după podul de la Fetești mergând eu așa cu 100, am admirat o Skoda Octavia gri care a trecut în trombă cu 130-140 la oră (estimativ) purtând pe portbagajul de pe acoperiș vreo 4-5 scaune de lemn prinse într-o chingă aparent solidă. Acum, pe la jumătatea drumului spre București, un scaun fix ca alea de pe acoperișul Skodei zăcea pe banda de viteză, aproape de parapetul de lângă mijlocul autostrăzii. Mașinile care goneau prin stânga mea îl ocoleau în ultima clipă. M-am gândit să sun la 112 și să semnalez că este un scaun pe autostradă, factor de risc, obstacol neprevăzut, dar apoi mi-am adus aminte că, după ultimul reset la setările din fabrică, n-am mai sincronizat telefonul mobil cu mașina și nu mai pot folosi hands-free-ul.

Nici nu mi-am dat bine seama că nu am cum să sun la 112, când iată un român de bine! Oprit, din nou, pe banda de urgență. Sport național! Ăsta, însă, în dreptul unuia din telefoanele SOS. Am încercat să fiu optimist gândindu-mă că dacă nu-l spulberă următorul Iveco ce depășește prin dreapta, poate sună el la 112 pentru scaunul de pe banda de viteză.

După mimica pe care o avea când am trecut de el, părea că telefonul nu funcționează.

Deci da, nu mai pun la socoteală cele două trei motociclete care au bubuit ca MIG-ul rusesc scuturând tarlaua de rapiță din Bărăgan, care m-au făcut să-mi transpire palmele de frică.

Nu mai pun la socoteală nici nevoia semnelor de reducerea vitezei la ieșirile-intrările de pe autostradă, măcar pănă la 100 la oră. Acestea lipsesc și apropiindu-se de astfel de joncțiuni șoferii se reped unul în fundul altuia și nu înțeleg de ce brusc nu se mai circulă cu 140 la oră. În toată Europa civilizată există astfel de semne acolo unde se produc frecvent decelerări pentru a ieși de pe autostradă.

În loc să pună afișaje electronice cu viteza redusă, autostrada noastră tot îndeamnă șoferii să circule prudent, orișice ar însemna asta, dar cu 100 la oră lângă dunga continuă din dreapta în niciun caz! Sau îți aduce aminte să plătești taxa de pod în maxim 24 de ore…

Apropo, eu am trecut odată și mi-am adus aminte de taxa de pod după 5 zile, am dat un SMS de peaj. Mi s-a confirmat că e valabil un an în viitor. Acum stau și-mi rod unghiile, oare o să primesc amenda?… Oare o să vada că e un peaj în plus și o să-l considere pentru trecerea mea din trecut, de acum cinci zile? Dacă eu am 24 de ore termen să plătesc taxa, atunci corect ar fi ca și CNADNR să aibă termen tot atât ca să taie amenzile, nu să mă trezesc peste vreo trei ani cu poprire pe conturi, cum am pățit la ultimul eșec cu taxa de drum, când mi-a expirat și am uitat s-o plătesc!

Dar nu, nici asta nu am vrut să vă spun.

Ci asta vreau să vă spun: un drum pe autostrada București – Constanța, duminica după-amiaza, mai spre seară, este probabil cel mai periculos drum pe care-l poți face cu mașina, pe o autostradă, în România, sau chiar din toată Europa (am inclus aici și Ucraina, zona unde se bombardează).

MIHAI PAVELESCU, editor MEDIA EXPRES

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii