FacebookTwitterLinkedIn

35% dintre respondenţi au indicat o creştere a numărului de dispute internaţionale în care sunt implicate companiile lor. Când au fost întrebaţi cu privire la metodele prin care aleg să rezolve astfel de dispute, de două ori mai mulţi respondenţi au menţionat arbitrajul internaţional faţă de alte forme de tranşare a litigiilor.

În prezent, companiile au tendinţa de a cere consultanţă specializată de la firme de avocatură, dar în actualul climat de piaţă şi în condiţiile creşterii costurilor procedurilor juridice, multe companii se îndreaptă spre recrutarea de avocaţi in-house. În timp ce 90% dintre respondenţi au un departament juridic separat, sondajul a indicat faptul că doar 49% dintre companiile analizate au o echipă internă de avocaţi specializată în litigii.

Analiza, realizată în parteneriat cu Universitatea Queen Mary din Londra, a vizat tendinţele în materie de arbitraj internaţional în mai mult de 100 de companii multinaţionale, cu accent pe serviciile financiare, sectorul energetic şi cel de construcţii.

Per ansamblu, 73% dintre respondenţi au declarat că arbitrajul internaţional este potrivit pentru rezolvarea disputelor transfrontaliere, îndeosebi participanţii din sectorul energetic şi cel de construcţii.  Când au fost rugaţi să clasifice diversele metode de tranşare a disputelor în funcţie de preferinţă, 68% dintre respondenţii din construcţii au indicat arbitrajul drept metoda preferată de rezolvare a disputelor, în vreme ce în sectorul energetic procentul a fost de 56%.

 În schimb, în sectorul financiar, companiile au optat pentru procesele în instanţă în proporţie de 82%.

În ciuda acestui fapt, mai mult de două treimi dintre avocaţii in-house din companiile de servicii financiare sunt de părere că arbitrajul internaţional devine o metodă potrivită de soluţionare a disputelor.

“În România, pe baza experienţei noastre de piaţă, arbitrajul a devenit o metodă atractivă de soluţionare a disputelor, îndeosebi în ultimii ani. Aceasta are două explicaţii. Pe de o parte, din cauza crizei, numărul litigiilor între companii a crescut, pe de altă parte, disputele în instanţă sunt îndelungate, iar judecătoriile şi judecătorii sunt supra-încărcaţi şi poate nici nu au întotdeauna experienţă în domenii tehnice sau economico-financiare legate de disputa respectivă”, a declarat Kemal Özmen, director, servicii de investigaţii şi asistenţă în dispute, PwC România.

,, Ne aşteptăm ca numărul companiilor interesate în arbitraj să crească şi mai mult pe viitor, îndeosebi în sectoare precum cel al construcţiilor şi cel imobiliar”, a mai spus Özmen.