FacebookTwitterLinkedIn

Compania de consultanţă Deloitte a realizat un studiu despre atitudinea faţă de cercetare a  330 de companii din 10 ţări din regiune (Bulgaria, Croaţia, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România şi Slovacia). Potrivit acestuia, în România investiţiile în cercetare reprezintă doar 0,49 % din PIB, cea mai mică rată din cele 10 ţări din Europa Centrală care au participat la studiul Deloitte CE Corporate R&D Report 2014. Totuşi, 81% din companiile locale au declarat că intenţionează să crească sumele alocate  cercetării-dezvoltării în următorii trei până la cinci ani. Niciuna dintre ele nu  anticipează o scădere a bugetelor în această direcţie şi doar 3% dintre companiile intervievate spun ca nu alocă niciun buget pentru cercetare. La nivelul regiunii însă, mai mult de una din cinci companiile chestionate din regiune (21%) nu are niciun fel de politici R&D.

Potrivit Deloitte, mai mult de jumătate dintre companiile din România care au participat la studiu (57%) cheltuie până la 3% din venituri cu R&D (research & development).

Cele mai mari investitii in R&D (peste 5%) sunt înregistrate de către 22% din companiile care îşi desfăşoară activitatea, în principal, în IT, media şi telecomunicaţii. Creşterea competitivităţii produselor şi serviciilor este rezultatul acestor investiţii, potrivit părerii a 81% din repondenţi.

“Printre motivele pentru care nivelul cheltuielilor cu cercetarea-dezvoltarea este atât de scăzut se numără lipsa unor stimulente guvernamentale notabile care să încurajeze investiţiile, precum şi promovarea slabă a celor existente, birocraţia prea mare întâmpinată pe parcursul procesului de aplicare, dar şi preocupările legate de felul cum interpretează autoritatea fiscală aceste cheltuieli”,  consideră Ahmed Hassan, Country Managing Partner Deloitte Romania.

Raportul mai arată că cei mai importanţi factori care ar putea încuraja companiile să crească investiţiile în R&D sunt aceste beneficii şi costul cercetărilor, urmate de disponibilitatea cercetătorilor experimentaţi, precum şi un accent mai mare pe subvenţii în numerar şi nu pe stimulente de ordin fiscal.

De asemenea, o altă concluzie ar fi că firmele din Europa Centrală au o înţelegere sporită a activităţilor de cercetare-dezvoltare. Această schimbare va ajuta companiile să identifice procese şi costuri care nu erau privite până acum drept R&D, ceea ce poate genera o creştere a acestor cheltuieli în regiune.