FacebookTwitterLinkedIn

Green Business Index este un catalog al premianţilor care arată cât de „verzi” sunt companiile din România. Indexul este o iniţiativă a asociaţiei Green Revolution, primul ONG de ecologie urbană din România, care şi-a propus încă din 2009 să „înverzească” oraşele. Atitudinea companiilor româneşti i-a surprins însă pe cei de la Green Revolution.

„66% dintre cele 3.200 care au răspuns în 2012 la chestionar sau pe care le-am contactat au spus că nu au impact asupra mediului”, spune Raluca Fişer, preşedinta asociaţiei. „E o mare problemă dacă la nivel de top management se consideră că un business nu are impact. Atunci cum poţi vorbi cu acest manager despre beneficiile dezvoltării durabile?”, adaugă ea.

Orice activitate umană are un impact mai mare sau mai mic asupra mediului (fie el doar prin deplasarea angajaţilor la muncă, de pildă) şi orice business poate ameliora acest impact, indiferent de domeniul în care activează. De pildă, fabrica Volvo de la Ghent, Belgia, realizează toată producţia cu energie alternativă. 

Atitudinea „verde” ar trebui să intereseze orice om de afaceri sau manager, deoarece un business „verde” e mai rentabil, fie şi numai prin faptul că implică eficientizarea costurilor şi investiţii în tehnologii mai performante. Profitul generat de afacerile „green” ar putea fi de până la 630 miliarde dolari în UE, la nivelul tuturor sectoarelor economice, conform unui studiu realizat de Fundaţia Ellen MacArthur şi citat în Green Business Index (GBI).

Vezi aici ce s-a discutat la primul eveniment din seria Forbes Green

GBI, editat de Green Revolution, măsoară responsabilitatea companiilor faţă de protecţia mediului, în funcţie de şapte factori: dezvoltare sustenabilă, impact asupra mediului, transport sustenabil, utilizarea resurselor, starea clădirilor, achiziţii verzi şi managementul deşeurilor. Primele zece companii clasate figurează în index şi toate primesc o evaluare gratuită la final. „Este un serviciu gratuit, pentru care altfel s-ar plăti mult, dar noi îl facem pentru că vrem cu adevărat să schimbăm mentalitatea oamenilor de afaceri români”, spune Raluca Fişer.  Primul pas  este verificarea conformităţii cu normele de mediu în vigoare,  apoi experţii aplică metodologiile. Datele nu sunt interpretabile, iar primele 20 de companii clasate trebuie să aducă documente justificative în sprijinul declaraţiilor din chestionar.

GBI  realizează un top al companiilor pe domenii şi pe sectoare de activitate şi  acordă două mari premii pentru fiecare dintre cele şapte domenii. Marele premiu pentru cea mai responsabilă companie faţă de mediu a revenit în 2012 Danone România la categoria industrie/producţie şi DHL International la servicii/comerţ.

Interesul companiilor e vizibil în creştere după numărul celor înscrise: două treimi dintre participantele din 2012 sunt incluse pentru prima oară. „Dar nu vrem să fie o competiţie între companii, ci un instrument de încurajare a responsabilităţii”, susţine Raluca Fişer. Aici nu sunt premiate respectarea legii sau proiecte de CSR , ci măsuri luate de companii fără ca acestea să fie forţate.  De pildă, legea nu le obligă să  colecteze deşeurile electrice şi electrocasnice, dar, dacă o fac, au puncte în plus.

„Sunt companii percepute ca fiind verzi, care însă ascund multe, dar în general companiile străine au înţeles că eficienţa energetică se traduce în bani. M-am bucurat să găsesc şi companii mici româneşti care au dovedit perseverenţă şi viziune”, susţine Raluca Fişer.

Sesiunea de  înscrieri  în Green Business Index 2013 este deschisă până pe 15 septembrie.