Cautare




, Contributor

Licitații |
|

Cobra lui Carroll Shelby, vândută la licitație cu aproape 6 milioane de dolari

Un roadster Cobra 427, mașina personală a designerului, pilotului și antreprenorului american Carroll Shelby, a fost vândută la o licitație organizată de Casa Mecum în Kissimmee, Florida, cu 5,94 milioane de dolari.
Carroll-Shelby-Mecum-Shoot-Sept-30th-10-of-112-1024x683

Considerată de cunoscători drept una dintre bijuteriile colecției personale a lui Carroll Shelby, mașina s-a aflat în posesia celebrului pilot și antreprenor de la data fabricării ei, în 1966, până la moartea acestuia, în 2012.
Exemplarul este unul dintre cele 427 vopsite în nuanța gri cărbune, dar și-a schimbat de două ori culoarea: în 1972, la prima recondiționare, când a fost vopsită în albastru, și încă o dată în 2002, când a devenit roșie. Actualul proprietar a cumpărat mașina în 2016 și a introdus-o într-un proces de recondiționare care a readus-o la specificațiile de la data fabricării. Mașina este singura păstrată de Shelby pe toată durata vieții sale.

Născut în 1923 în Leesburg, Texas, Shelby a suferit toată viața din cauza unor probleme cardiace care i-au fost depistate de la vârsta de șapte ani. La 15 ani, fascinat de viteză și dornic să aibă mașina lui, a început să se ocupe de Fordul tatălui său. După liceu s-a înscris la secția de inginerie aeronautică a Institutului Tehnologic din Georgia, iar pe parcursul celui de-Al Doilea Război Mondial a obținut licența de pilot pentru câteva tipuri de avioane, printre care bombardierele B 25 Mitchell și B 29 Superfortress.
Lăsat la vatră, Shelby și-a căutat drumul o perioadă, demarând o afacere cu camioane de gunoi și, mai târziu, înființând o fermă de pui. După ce a dat faliment, și-a încercat norocul ca pilot de curse. În 1952, a câștigat patru curse, dar a refuzat premiile în bani, luând acasă doar trofeele.

Un an mai târziu l-a cunoscut pe John Ayer, șeful echipei Aston Martin, care i-a propus să vină în Europa și să conducă un DB3 la Sebring și Le Mans. Pe parcursul carierei de pilot, Shelby a suferit câteva accidentări dure, care însă nu l-au împiedicat să continue. În 1954, după un accident în cursa Carrera Americana, a avut nevoie de opt luni pentru a se reface, dar în anul următor a câștigat zece curse și 30 în 1956, ca pilot pe mașini Ferrari.

Apogeul carierei sale de pilot a avut loc în 1959, când Shelby a câștigat, împreună cu englezul Roy Salvadori, cursa de 24 de ore de la Le Mans, pe un Aston Martin DB1.

Însă Carroll Shelby a rămas în istoria automobilismului din postura de constructor auto. După ce, în 1960, s-a retras din curse pe motive de sănătate, a înființat o școală de pilotaj de performanță și un atelier, Shelby American, care furniza componente de competiție sau prepara automobile pentru curse.

Încântat de potențialul pe care îl aveau șasiurile AC Ace, Shelby a decis să le echipeze cu motoare V8 de la Ford, obținând un vehicul ușor și rapid, comercializat sub denumiri ca Shelby AC Cobra, AC Cobra sau Ford Cobra. În octombrie 1964 Shelby finaliza prototipul Cobra 427.

Pilotul Dan Gurney, Carroll Shelby și Cobra 427.

 

După ce Shelby American Cobra a câștigat ediția din 1965 a Campionatului Internațional al Producătorilor de Granturisme, Shelby a fost cooptat în programul GT40 al celor de la Ford. Shelby a proiectat Fordul GT40 Mark II, cu un motor de 7.0 litri și îmbunătățiri la trenul de rulare și transmisie, mașină care a câștigat în mod spectaculos ediția din 1966 a cursei de la Le Mans, cele trei Forduri ocupând podiumul.

Succesul în curse a deschis oportunitatea unui nou proiect comun, și anume Mustangurile preparate de Shelby pentru Ford. Modelele timpurii Shelby GT 350 și GT500 sunt foarte căutate de colecționari și se vând cu prețuri exorbitante, iar versiunile recente sunt considerate demonstrația de forță a producătorului american.

În anii 80, când a devenit președinte la Chrysler, Lee Iaccoca, fost vicepreședinte la Ford și omul responsabil cu aducerea lui Shelby în proiectul GT40, i-a solicitat din nou colaborarea talentatului proiectant auto. Munca lui Shelby la Chrysler s-a concretizat, între altele, în dezvoltarea modelului Viper, un automobil care rămâne un reper în rândul mașinilor sport.

Carroll Shelby a fost căsătorit de șapte ori și a avut trei copii. În 1990, după ani lungi de așteptare, a reușit să facă un transplant de inimă, urmat de unul de rinichi în 1996. S-a stins în 2012, la vârsta de 89 de ani.

Foto Mecum Auctions

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii