Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Media şi entertainment |
|

CNA susține ca operatorii de rețele digitale terestre să fie tratați din punct de vedere legal la fel cu rețelele de cablu și DTH

CNA a votat la 30 ianuarie un punct de vedere la un proiect de modificarea legii audiovizualului transmis de Ministerul Comunicațiilor la 16 ianuarie 2019, prin care susține tratamentul operatorilor de multiplexuri digitale terestre ca operatori de distribuție precum sunt cei prin cablu și DTH și nediscriminiarea televiziunilor licențiate în România în fața celor licențiate în celelalte state ale Uniunii Europene, informează Media Expres.
CNA

Potrivit unei analize prezentată în ședința publică a CNA din 30 ianuarie, în prezent există o vulnerabilitate în Decizia CNA nr. 72, care decurge din art. 82 din legea audiovizualului (must-carry) și care a atras în urmă cu cinci ani o investigație a Consiliului Concurenței, pentru motivul că Decizia 72 discriminează între platformele de difuzare. Apărarea CNA în fața Consiliul Concurenței a arătat că discriminarea decurge din textul de lege (art. 82), motiv pentru care și Curtea Constituțională a tras concluzia, după o sesizare a operatorilor comerciali, că art. 82 din Legea audiovizualului este depășit și ar trebui revizuit, notează Media Expres.

Noua modificare a legii propusă de Ministerul Comunicațiilor introduce o nouă excepție la principiul must-carry, și anume platformele de distribuție digitală terestră (DTT).

“Problema este că se operează cu un fel de struțocămilă, este o platformă de retransmisie dar articolele din lege în care accesul pe platformă se face în baza licențelor digitale, prin concurs, au rămas, a arătat în ședința publică Petre Dincă, consilier DCD / CNA.

Textul propus crează și două categorii de radiodifuzori, “unii cu licență prin concurs și alții care intră pe aviz de retransmisie – radiodifuzorii străini – fapt care crează discriminare între radiodifuzori. Tratamentul diferențiat va fi și între platformele de retransmisie”.

Operatorii de multiplexe sunt licențiați prin selecție competitivă în baza unei taxe de licență de că tre ANCOM și capacitatea rețelelor de distribuție digitale terestre este de în jur de 50 de canale TV, în format SD, la care se adaugă primul MUX destinat televiziunilor publice. „Acest operator (Radiocom, n.red.) va intra în concurență neloială cu celelalte platforme pentru că nu decide decât pentru un rest de capacitate”, a mai spus Dincă.

Proiectul de lege ridică numeroase neclarități și întrebări. De exemplu, capacitatea de transmisie nu este definită tehnic, depinde de ce formate sunt transmise, dacă sunt alocate canale HD și Ultra HD se diminuează numărul de programe total retransmise, caz în care cifra exactă de televiziuni retransmise este variabilă. În acest caz CNA va da aviz de retransmisie pe baza întregii capacități? Dar dacă un radiodifuzor sau altul spune după o vreme că vrea și el să intre pe DTT, capacitatea fiind ocupată, va putea CNA să refuze solicitarea?

Concluzia din ședința CNA, reluată și de unii membri printre care Gabriel Tufeanu, a fost că operatorul de rețea digitală terestră ar trebui să intre în concurență directă cu cablul și DTH-ul doar în baza avizelor de retransmisie (din partea CNA), cu excepția MUX-urilor rezolvate posturilor publice. “Ar fi bine ca (Ministerul, n.red.) să decidă ce este operatorul de multiplex, cal sau căruță”, a conchis Tufeanu.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii