Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

CNA a decis întreruperea programului Kanal D și o amendă de 200.000 lei la Antena 1 pentru depășirea timpului de publicitate

CNA a decis să întrerupă programul Kanal D timp de 10 minute pentru difuzarea unei sancțiuni privind încălcarea regimului difuzării publicității, în vreme ce Antena 1 a fost amendată cu 200.000 de lei, potrivit unei decizii votată în ședința din 2 februarie, informează Media Expres.
CNA

Decizia a fost luată prin votul „pentru” al membrilor CNA Monica Gubernat, Laura Georgescu, Radu Herjeu, Dorina Rusu, Răsvan Popescu și Lorand Turos după o monitorizare care a arătat că, în noiembrie și decembrie 2015, Antena 1 a depășit timpul de publicitate cu aproximativ 10 ore, iar Kanal D cu aproximativ 8 ore.

În noiembrie 2015, Antena 1 a avut 126 depășiri totalizând 6 ore și 1 minut, iar Kanal D, 141 depășiri cu un total de 4 ore și 40 minute. Restul televiziunilor monitorizate au înregistrat depășiri de două minute sau mai puțin.

În decembrie 201, Antena 1 a avut 109 depășiri cu un total de 4 ore și 13 minute, iar Kanal D a avut 104 depășiri cu un total de 3 ore și 32 minute. Restul televiziunilor au avut depășiri sub două minute sau mai puțin.

Cele două televiziuni au încălcat flagrant art. 35 din legea audiovizualului: „(1) Proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute; în cazul televiziunii publice durata acestora nu poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date”.

VEZI CELE MAI URMĂRITE TELEVIZIUNI DE ȘTIRI ÎN IANUARIE 2016

CNA a verificat și diverse reclamații care au acuzat durata prea mare de publicitate sau publicitatea pentru medicamente la diverse televiziuni.

Președintele ședinței CNA, Radu Herjeu, a rezumat reclamațiile, spunând că cele mai multe nu se confirmă, iar cele care se confirmă sunt la posturile cu depășiri foarte mari.

Avocatul Mihai Mustăciosu de la Antena 1 a spus că este o aritmetică pe care niciun avocat nu o poate contrazice. O altă perspectivă este încălcarea normei legale, art. 90 din lege – termenii în funcție de care se stabilește sancțiunea, mai precis stabilirea efectelor. „Vă rog să stabiliți efectele. Șase ore reprezintă pentru fiecare interval orar câteva secunde, imperceptibile asupra telespectatorului. Trebuie procedat cu moderație. Sancțiunile din trecut sunt mult prea aspre având în vedere efectul faptei, sancțiunile au fost disproporționate”.

Valentin Jucan a spus că legea nu se referă numai la public, ci și la competiția între televiziuni. Valentin Jucan a continuat spunând că dacă s-ar da doar o somație ar începe să depășească și celelalte televiziuni care joacă corect.

Avocatul Mihai Mustăciosu spus apoi că piața de publicitate a fost specifică anul trecut, comenzile au fost făcute în așa fel încât au determinat încălcările constatate.

Reprezentantul Kanal D la CNA, Cătălin Băleanu, a explicat care sunt sursele depășitilor, printre care nivelul foarte redus al pieței de publicitate, cu mult sub nivelul de acum 8 ani. Au apărut televiziuni noi și publicitatea merge inclusiv la posturi care nu sunt licențiate în România. Avem 350 de angajați și colaboratori. Am menținut numărul lor. Mai multe agenții au considerat că profilul publicului țintă de la Kanal D se potrivește cu ce vor ei și au venit la sfârșitul anului cu comenzi mai mari. Nu avem venituri din abonamente, suntem must-carry și contează și acest lucru.

Răsvan Popescu, vicepreședintele CNA, a spus că „de dragul unei concurențe loiale monitorizează și alții și abaterile sunt prea mari”.

Lorand Turos a spus că venitul în plus la unele posturi influențează negativ concurența. „Care este motivul pentru care doar aceste două posturi depășesc? Motivul este că veniturile sunt mult mai mari decât amenda maximă pe care o puteți primi. Am calculat media pe minut în prime-time și am obținut o sumă enormă. Celelalte posturi chiar dacă sunt în must-carry au un rating mai scăzut și veniturile din depășirea publicității nu acoperă o amendă maximă. Un post pe locul 20 în must-carry prin depășirea cu 6 ore nu obține 200.000 de lei cât e amenda maximă. Deci nu întâmplător doar aceste două posturi depășesc”.

Reprezentantul Kanal D a spus că prețurile de publicitate sunt diferite. „Raționamentul este corect, dar diferența este foarte mare în diferite zone. Amenda pe care am primit-o este o sancțiune extrem de severă. La momentul sancțiunii situația care se discută acum era deja pecetluită, am ținut cont de ultima sancțiune”.

TELEVIZIUNILE CU CELE MAI MARI AUDIENȚE ÎN MEDIUL URBAN – IANUARIE 2016

Lorand Turos a spus că legislația nu permite individualizarea sancțiunilor altfel decât spune legea. „Alte state membre sancționează după ce se calculează timpul depășirii, radiodifuzorul dă o declarație privind prețul publicității și veniturile obținute, se obține suma și amenda depășește cu 50% suma obținută prin publicitate și acolo vorbim de secunde nu de ore. Acolo nu sunt probleme tehnice, nu sunt presiuni. Se respectă legea pentru că amenda e mai mare decât veniturile obținute. În cazul dvs. este invers.”

Membrul CNA Monica Gubernat a întrebat dacă se poate aplica art. 95 1 a din lege – întreruperea emisiei 10 minute (difuzarea textului sancțiunii) în cazul Kanal D. Kanal D a fost amendat în ultimul an de mai multe ori deci se poate aplica. Kanal D a mai avut trei amenzi de 100.000 în martie, 15.000 în noiembrie și 200.000 în decembrie 2015.

Monica Gubernat a propus întreruperea emisiei la Kanal D și amenda maximă de 200.000 de lei pentru Antena 1, în baza art. 35 din legea audiovizualului.

VEZI AUDIENȚELE TV LA NIVEL NAȚIONAL – IANUARIE 2016

Valentin Jucan a calculat în timpul ședinței veniturile Kanal D din cele 8 ore în plus de publicitate ca fiind de cel puțin 972.000 lei, la un preț ipotetic „mai mic decât prețul real de 100 de euro spotul”. Valentin Jucan a spus că pentru această televiziune impactul cel mai mare este difuzarea textului sancțiunii și nu o amendă.

Lorand Turos a susținut la rândul său textul sancțiunii pentru că următoarea sancțiune este întreruperea emisiei timp de 3 ore și apoi înjumătățirea licenței de emisie.

Valentin Jucan a observat că valoarea minutului de publicitate la Antena 1 este mai mare decât la Kanal D și totuși televiziunea a fost amendată mai puțin drastic în trecut.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii