
Distribuitorii de gaze naturale vor trebui să plătească anumite compensații clienților, dacă nu respectă anumite obligații sau standarde, potrivit unor proiecte propuse pentru consultare publică de către Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei.
“Pe parte de energie electrică e vorba de o completare a standardului deja existent. Propunem trei noi categorii de compensații în cazul consumatorilor casnici, cărora nu li se citește contorul cel puțin o dată la șase luni. În acest caz, distribuitorul va fi obligat să plătească compensații de 100 lei dacă nu e respectat termenul. În cazul consumatorilor care și produc energie electrică prin instalație proprie, centrale fotovoltaice, citirea în cazul lor trebuie să fie lunară, în caz contrar compensația propusă este de 30 de lei. Pentru cei care au deja contoare care se citesc de la distanță, acestea pot fi citite în fiecare lună și trebuie puse la dispoziția acestor consumatori sisteme informatice unde se pot urmări consumul și situația contorului. Dacă nu se asigură aceste servicii, se plătesc 30 de lei pentru fiecare caz în parte“, a declarat Zoltan Nagy-Bege, vicepreședintele ANRE, la Digi24.
Este vorba de două proiecte de reglementări, potrivit vicepreședintelui ANRE.
“Pentru gaze naturale, obligativitatea citirii e la maximum trei luni o dată. Propunerea este să se acorde compensații de 100 de lei pentru clienții cărora cel puțin la trei luni nu li se citește contorul”, a adăugat el.
De asemenea, pentru a reduce birocrația privind schimbarea furnizorului sau semnarea noilor contracte, se prevăd termene și pentru distribuitorii de gaze. “Standardele prevăd termene și pentru distribuție, nu doar pentru furnizor, pentru a confirma într-o singură zi lucrătoare depunerea unei solicitări de semnare a unui nou contract de distribuție de către noul furnizor ales sau un termen de două zile pentru a comunica data de la care se face schimbul furnizorilor. Dacă aceste termene nu se respectă, sunt propuse compensații. Odată ce aceste termene au fost depășite, plățile se fac automat de către distribuitori odată cu următoarea factură din următoarea lună”, a mai explicat vicepreședintele ANRE.
Pentru a răspunde reclamațiilor și sesizărilor clienților, actorii competenți trebuie să răspundă într-un anumit termen. “Dacă se cere verificare la fața locului, aceasta trebuie să aibă loc în maximum cinci zile lucrătoare. Am propus 20 de lei de compensații, iar pentru fiecare zi în plus față de aceste termene încă 5 lei”, a declarat Zoltan Nagy-Bege.