Consumul global de publicitate va totaliza 579 miliarde de dolari în 2016 și va depăși pragul de 600 miliarde de dolari în 2017.
Economia globală se confruntă în prezent cu numeroase provocări: stagnarea economică din China și recesiunea din Brazilia și Rusia, dezastrul umanitar din Siria și incertitudinea privind viitorul Uniunii Europene, în special fragilitatea continuă a Greciei și posibila ieșire a Marii Britanii din UE.
Cu toate acestea, încrederea investitorilor în publicitate pare să fi rămas în mare parte neclintită, iar prognozele ZenithOptimedia privind creșterea la nivel mondial a anului 2016 s-au schimbat foarte puțin de la ultimele previziuni din decembrie 2015.
Creșterea consumului de publicitate în 2016
Pe termen scurt, consumul de publicitate din 2016 va fi încurajat de alegerile prezidențiale din SUA, Jocurile Olimpice de Vară și de Campionatul European de fotbal din Franța. Se așteaptă ca aceste evenimente să aducă un volum de 6,1 miliarde de dolari pe piața mondială de publicitate în 2016. Aceste evenimente vor contribui cu 1,1% la rata de creștere din acest an pentru cheltuielile de publicitate la nivel mondial, care altfel ar fi fost de 3,5%.
Piețele europene afectate de criză vor cunoaște o revigorare rapidă
Pe termen mediu, cele mai multe dintre piețele europene, care au suferit efecte profunde ale crizei financiare, vor înregistra o recuperare susținută și se vor extinde rapid în următorii câțiva ani.
Consumul de publicitate din Irlanda, Portugalia și Spania a scăzut cu 45% între 2007 și 2013, având o recuperare de 8,9% în 2014 și de 7,3% în 2015, iar Zenith prognozează o creștere medie de 6,7% pe an până în 2018.
Alte piețe europene, care au scăzut brusc în timpul crizei, dar acum sunt în creștere într-un ritm rapid sunt: Croația (prognozată la o creștere de 6,1% pe an până în 2018), Danemarca (7,3%), Ungaria (5,2%) și România (6,5%). Este de așteptat ca Grecia să se bucure de o creștere anuală de 3,9%.
Anul viitor, investițiile publicitare în internet vor depăși televiunea la nivel global
În România, rata de creștere a investițiilor în mediul digital rămâne la valori de peste 10%, dar investițiile TV acoperă, în continuare, peste 60% din totalul bugetelor.
Publicitatea pe internet este principalul motor al creșterii globale a consumului de publicitate. Se preconizează ca publicitatea pe internet să crească de trei ori mai mult, rata medie la nivel mondial în acest an fiind cu 15,7%, social media (31,9%), video online (22,4%) și paid search (15,7%).
Rata de creștere a internetului încetinește pe măsură ce se maturizează (de la 21,1% în 2014), se așteptă ca aceasta să rămână într-o creștere de peste 10% pentru restul perioadei prognozate.
Aceasta creștere susținută, combinată cu scăderea bugetelor TV în Brazilia și China, i-a convins pe specialiștii de la ZenithOptimedia să preconizeze că publicitatea pe internet va depăși publicitatea TV la nivel mondial în 2017, cu un an mai devreme decât s-a prognozat în decembrie.
Și în România, creșterea investițiilor în publicitatea online are o evoluție spectaculoasă (+20% în 2016 vs. 2015, de trei ori mai mult decât creșterea înregistrată de întreaga piață de publicitate).
Publicitatea pe dispozitivele mobile va contribui major la creșterea investițiilor de publicitate
O parte importantă a bugetelor de publicitate investite pe internet este direcționată către dispozitivele mobile, datorită adoptării lor pe scara tot mai largă și integrarea lor tot mai strânsă în viața de zi cu zi a consumatorilor.
Cheltuielile de publicitate pe dispozitivele mobile vor crește cu 64 de miliarde de dolari între 2015 și 2018, în creștere cu 128%, având o contribuție de 92% din rata de creștere a investițiilor globale în advertising.
Jonathan Barnard (foto), Head of Forecasting ZenithOptimedia, a declarat: „Cresterea rapidă din țările relativ noi în piața internațională de publicitate, combinată cu o revenire a piețelor stabile, care au fost afectate de criza financiaă, va menține piața mondiala de publicitate pe drumul cel bun pentru o creștere sănătoasă pentru cel puțin următorii câțiva ani”.
ZenithOptimedia a identificat 30 de piețe media în creștere, cu potențial pe termen lung
Pe termen lung, mai multe piețe mici de publicitate au deschidere față de publicitatea internaționala. ZenithOptimedia publică un nou raport, intitulat „30 de Piețe Media în Creștere”, care analizează pentru prima dată o astfel de selecție. Pentru raportul „30 de Piețe Media în Creștere” s-a analizat în profunzime piețele de publicitate care sunt în curs de dezvoltare rapidă și încep să rivalizeze ierarhia unora dintre cele 81 de piețe studiate în mod tradițional de ZenithOptimedia.
Se estimează că totalul cheltuielilor de publicitate din aceste 30 de piețe va avea o rată medie de creștere de 15% pe an, între 2015 și 2018 – de trei ori mai mult decât media la nivel mondial.