Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Lideri |
|

Ciprian Stancu (Republica BIO): „Antreprenorul este omul care se aruncă în gol de pe o stâncă și încearcă în cădere să asambleze un avion”

Ciprian Stancu, fondatorul companiei Republica BIO și Business Mentor, consideră că dorința de a câștiga bani nu reprezintă o motivație puternică și serioasă pentru a porni pe drumul antreprenoratului. El crede că antreprenoriatul înseamnă o misiune și o dorință continuă de învățare și dezvoltare.
Ciprian Stancu

Ciprian Stancu, fondatorul companiei Republica BIO și Business Mentor

„Sunt sărac, mor de foame, ajută-mă să ajung antreprenor!” Este aceasta o motivație pentru a deveni antreprenor?

Ciprian Stancu: Dacă cineva vine la mine cu acest discurs, atunci cu siguranță nu voi fi mentorul acelei persoane. Motivația contează foarte mult, nu doar pentru mine, ci pentru persoana respectivă.

În statisticile cu privire la rata de succes sau de eșec a antreprenorilor, motivația reprezintă un factor foarte important. Consider că veniturile (banii) nu reprezintă, în sine, o motivație suficient de puternică pentru a începe un business. Poate părea contraintuitiv ceea ce spun, dar asta este opinia încetățenită în mintea majorității că antreprenoriat înseamnă, în primul rând, libertate, în al doilea rând înseamnă să muncească alții pentru tine, în al treilea rând înseamnă să nu te implici, în al patrulea rând, să stai mai mult în vacanțe. În realitate, antreprenoriatul nu înseamnă nimic din toate astea.

Din punctul meu de vedere, antreprenoriatul înseamnă o misiune. Ești într-o misiune de a face bine. Ești într-o companie de tehnologie, atunci îmbunătățești viața oamenilor. Ești într-o companie din domeniul sănătății, atunci faci mai bună sănătatea oamenilor. Niciodată bani nu vor fi o motivație suficient de puternică sau un scop superior.

Prin urmare, consider că cine nu are acel scop superior de a ajuta, într-o anumită formă, de a contribui fie la bunăstarea oamenilor, fie la bunăstarea și curățenia planetei, cu siguranță, nu va trece de primele 30 de minute de discuții cu mine.

Este mult mai ușor să fi angajat și să câștigi niște bani ca să scapi de sărăcie  decât să fi antreprenor și să câștigi niște bani. Întotdeauna, în discuțiile cu antreprenorii, le spun această definiție a antreprenorului:

Antreprenorul este omul care se aruncă în gol de pe o stâncă și încearcă în cădere să asambleze un avion, un deltaplan sau ceva cu care să plutească.

Când începi un antreprenoriat te arunci, oricum, în haos. Dacă în interiorul tău este deja un haos din cauza faptului că nu ai bani, cu siguranță vei ajunge la o ecuație psihologică din care va fi foarte greu să ieși.

CARTE DE VIZITĂ

Ciprian Stancu a lucrat în vânzările de publicitate ale PRO TV timp de 10 ani, apoi a muncit pentru gigantul media Time Warner în țări precum Ucraina, Slovacia și Cehia.

În 2014 a început de la zero ceva ce nu mai făcuse niciodată: E-commerce. Înarmat cu convingerea că ceea ce mâncăm ne poate fie îmbolnăvi, fie să ne facă sănătoși, a ajuns în 7 ani liderul vânzărilor online de produse ecologice.

Republica BIO este unul dintre cele mai puternice business-uri din Romania, premiat în fiecare an la competițiile de comert online.

Pasionat de antreprenoriat, neuroștiință și sport, mentor pentru mulți antreprenori sau studenți aflați la început de drum, Ciprian Stancu își asociază întotdeauna business-urile cu sustenabilitatea și respectul față de oameni și planetă.

 

Există rețete în cărți pentru a ajunge antreprenor?       

Ciprian Stancu: Cu siguranță există rețete, în special ale celor scriu acele cărți. Ei se îmbogățesc, nu cei care le citesc cărțile.

După părerea mea, singura rețetă este să înveți și să te dezvolți continuu. Este singura rețetă de a fi un antreprenor de succes. Indiferent de stadiul în care se află business-ul tău, indiferent de cât de mult sau puțini bani câștigi, indiferent de cât de mulți sau puțini angajați ai, trebuie să ai foamea de cunoaștere și foamea de a-ți extinde orizontul de cunoaștere, astfel încât, în momentul în care este nevoie să pivotezi business-ul să faci acest lucru cu încrede.

Un om care citește mult, care vede foarte mult, care discută cu mulți antreprenori care au trecut prin astfel de situați, poate să aibă încrederea că atunci când vrea să schimbe ceva trebuie să treacă la acțiune.

De-a lungul unui antreprenoriat se întâmplă două tipuri de fenomene: pozitive și negative. Inevitabil, când ești antreprenor faci greșeli. De ce? Pentru că în antreprenoriat, tu construiești o rețetă pe care n-a mai făcut-o nimeni. N-ai cum să știi dinainte. E ca și cum ai intra într-o pădure în care nu există nicio potecă și tu te apuci și tai toate crengile ca să-ți faci un drum. Nimeni n-a mai fost pe-acolo. Poate dai de o mlaștină, poate dai de un copac mare pe care nu poți să-l tai… Nu trebuie să te oprești!

Ca să nu te oprești, trebuie să pivotezi, ăsta e termenul folosit în limbajul de business, adică să mergi mai la dreapta sau mai la stânga. Să nu pleci cu ideea fixă că am început acest lucru și trebuie să fac numai acest lucru! Acestea ar fi lucrurile negative, ești forțat să le faci, altfel nu supraviețuiești.

Apoi, există evenimentele pozitive, când există oportunități. Dacă nu ți-ai lărgit orizonul cunoașterii, nu știi să evaluezi oportunitățile.

Cel mai periculos lucru este atunci când un antreprenor, care începe să guste succesul și i se ivesc oportunități,  lasă să treacă acele oportunități pe lângă el pentru că „doarme” pe succesul său. Din păcate, astfel de momente se răzbună întotdeauna. Pentru că unul dintre competitorii va lua în calcul acea oportunitate și, cu siguranță, într-un an sau doi, îi va crea o dificultate antreprenorului care a „dormit” pe succes.

Nu există nicio altă rețetă a succesului în antrepenoriat decât să înveți în permanență. Cu atât mai mult astăzi, când se editează 2.000 – 3.000 de cărți de business în fiecare săptămână. Este o inflație de cărți de business. Foarte multe dintre acestea sunt de foarte bună calitate. În cărți trebuie să vedem o resursă fabuloasă de știință. Pentru că sunt alți oameni care au greșit și ne povestesc cum au greșit. Să citești o carte, de multe ori, poate să te salveze de la faliment, de la o decizie greșită sau, pur și simplu, să-ți dea certitudinea că mergi pe drumul cel bun.

Sunt foarte multe momente în antreprenoriat în care te întrebi: „Oare mi-am pierdut mințile? Am băgat atâția bani până acum, nu fac încă bani sau fac prea puțini, și trebuie să mai fac o investiție! Oare Dumnezeu mi-a luat mințile și nu mai știu ce fac?” Sunt foarte multe momente în care te gândești: ce este bine să fac? Mai sunt sănătos la minte ca să iau această decizie?”

Spun aceste lucruri cu toată seriozitatea și responsabilitatea pentru că și eu am trecut prin multe astfel de momente în care am simțit că unele decizii pot semăna, din afară, ca și cum mi-am pierdut mințile. Am fost cu Republica BIO în situația în care am investit și am fost în pierdere timp de șase ani, dar am continuat să investim.

Dar când ai exemplele altora care au făcut aceleași lucruri, care au trecut prin aceleași momente grele și incertitudini și care au avut același zbateri ca și tine, atunci e mult mai ușor: „Stai puțin, că nu sunt eu un caz psihologic, au mai fost și alții care au trecut prin asta și au reușit! Deci, sunt pe drumul care trebuie!”

Educația antreprenorială în România        

Ciprian Stancu: Educația durează, trebuie să fim răbdători. Educația antreprenorială aproape nu există în România.

Dacă vrem să promovăm antreprenoriatul, atunci oricare facultate ar trebui să aibă programe de antreprenoriat, indiferent de profilul acesteia, fie că este arhitectură, medicină, inginerie. Cred că studenții trebuie să aibă noțiuni de antreprenoriat astfel încât să contribuie accelerat la inovație. Pentru că inovația nu vine, în general, de ma marile corporații. Toate ideile inovatoare au venit de la grupuri mici de oameni care au pus ideile și energiile în practică, pentru a crește.

Trebuie să înțelegem că și acest lucru va lua timp, până când facultățile și universitățile se vor organiza în această direcție. Va mai dura până când facultățile vor recruta antreprenori pe care să-i învețe cum să predea antreprenoriatul.

Eu știu să fac business, dar mi-a fost greu să învăț să mentorez și să transmit informațiile. Asta este o altă îndemânare pe care trebuie s-o înveți!

 

De ce generozitatea de a împărtăși altora? De unde provine?

Ciprian Stancu: Nu știu dacă este vorba despre generozitate.

Mi-ar plăcea ca România să aibă mai puțini oameni îngrijorați. Mi-ar plăcea să aibă mai mult optimism și mai mulți oameni cu inițiativă. Consider că fiecare om are o sclipire. România are 20 de milioane de sclipiri. Numai că acești oameni nu au fost puși în contexte în care să-și arate acele sclipiri. Sunt atâtea business-uri în România care au un potențial fantastic! Sunt atâtea idei care nu s-au născut încă!

Eu m-am simțit responsabil să vorbesc cu oamenii care au nevoie de sfaturi, pentru că nu știi de unde vine următoarea idee care poate contribui la viitorul nostru ca oameni și ca țară, în general.

 

Care a fost motivația pentru a lansa Republica BIO?  

Ciprian Stancu: În 2011, când lucram în grupul CME (Pro TV), am avut o situație de sănătate un pic mai delicată, care a necesitat niște proceduri foarte atente și o dietă extrem de atent monitorizată. Eram în situația în care, o dată la două zile, timp de șase luni, am dat teste de sânge și am măsurat cât de bătrân era ADN-ul meu față de vârsta biologică pe care o aveam.

În acele momente, nu știam absolut nimic despre alimente, nimic despre nutriție și aveam o vagă idee despre sport și ce face acesta pentru organism. Din momentul în care s-a întâmplat acea situație și am văzut că dieta mea a fost extrem de controlată timp de nouă luni, zi de zi, asta m-a stimulat să citesc despre importanța nutriției. Cât de important este ceea ce mâncăm? Am descoperit ușor faptul că ceea ce mâncăm fie ne poate îmbolnăvi, fie ne poate face sănătoși, pentru o perioadă îndelungată.

Aceasta a fost motivația principală: am descoperit, de fapt, că eu nu știu nimic despre nutriție! Este unul dintre cele mai importante elemente ale vieții. Cum să ne păstrăm viața sănătoasă? Problema nu este de longevitate, pentru că trăim mult și-o să trăim din ce în ce mai mult. Problema este cum să te păstrezi cât mai sănătos pentru următorii ani pe care urmează să-i trăiești!

Dacă astăzi ai 40 de ani și încep durerile de spate sau de picioare, atunci vestea bună este că mai ai de trăit încă mulți ani, dar vestea proastă ar fi că ultimii ani de viață ai putea să-i trăiești într-un căruț cu rotile. Dacă vrei să faci ceva în direcția asta, atunci trebuie să acționezi acum cu o nutriție corectă, cu sport, cu suplimente corecte, monitorizându-ți sănătatea astfel încât să vezi orice abatere de la o evoluție standard.

 

Cum s-au schimbat consumatorii români în pandemie?

Ciprian Stancu:  În primul rând, s-a schimbat noțiunea „de unde ne facem cumpărăturile?”.

Dacă înainte de pandemie, online-ul era un mediu folosit doar pentru a cumpăra televizoare și produse de folosință îndelungată, pentru că puteai să verifici ușor prețurile, acum am văzut că ne putem cumpăra și sandvișurile, și sucurile, și apa plată și tot ceea ce mâncăm. Acesta este primul lucru care s-a schimbat: totul se poate cumpăra online. Și automobilele se pot cumpăra online!

A doua schimbare fundamentală este încrederea în „a da cu cardul”, ca să spun așa… Lejeritatea și încrederea cu care se plătește online reprezintă lucruri ce vor rămâne și vor continua să crească. Înainte de pandemie, în business-ul Republica BIO, aveam 20% plăți online din totalul comenzilor. De ce? Pentru că oamenii erau neîncrezători. În acest moment, 70% dintre comenzi sunt plătite cu cardul. Sunt convins că nu ve vom mai întoarce la plățile tradiționale.

Al treilea lucru important care s-a schimbat este percepția stării de sănătate.

Dacă înainte de pandemie ne gândeam la starea noastră de sănătate doar când se îmbolnăvea cineva drag sau cineva din cercul de prieteni, în acest moment vedem boală pretutindeni. Majoritatea știrilor sunt negative. În subconștientul nostru se naște frica asta: s-ar putea să mi se întâmple și mie! Astfel, oamenii au devenit conștienți de lucrurile care le fac rău.

Preocuparea pentru starea de sănătate a început să fie permanentă, iar noi, la Republica BIO, constatăm acest lucru atât în numărul crescut de apeluri pe care le primim, cât și în conținutul întrebărilor. Oamenii sunt mult mai atenți cu ceea ce întreabă și din natura întrebărilor ne dăm seama că aceștia sunt preocupați de niște lucruri de care, înainte de pandemie, nici nu auziseră.

(martie 2021)

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii