FacebookTwitterLinkedIn

Spre deosebire de televiziunile de știri, care au un public cu vârste ridicate și disciplinat la talk-show-urile politice, nișa stațiilor de filme se poate lăuda cu un public matur, activ și ofertant pentru companiile care investesc în publicitatea TV.

Nu este deloc întâmplător că volumul de publicitate pe acest segment a crescut în primele nouă luni ale acestui an cu 11,3% față de aceeași perioadă a anului trecut. Este adevărat că și prețurile de publicitate sunt mult mai mici față televiziunile generaliste (sub 100 de euro pe punctul de audiență). Profilul telespectatorilor și publicitatea ieftină sunt atuurile televiziunilor de filme în fața advertiserilor.

Din cele șapte stații de profil analizate de „Forbes România”, în perioada 1 ianuarie – 10 octombrie 2013, niciuna nu are o pondere a telespectatorilor cu vârste de peste 65 de ani mai mare de 21% (prime time). Asta în timp ce unele televiziunile de știri au aproape de 50% pe acest segment.

Publicul comercial (urban, 18 – 44 de ani) are cele mai mari cote la fiecare televizune de filme. Astfel, Acasă Gold, televiziune specializată în difuzarea telenovelelor are cea mai ridicată cotă procentuală: 52,5% (în prime time). Audiența este mică, de doar 7.000 de telespectatori pe minut. De asemenea, Acasă Gold se mai poate lăuda cu cea mai mare cifră procentuală pentru grupa de vârstă 25 – 34 de ani: 25,1%. Și tot Acasă Gold are și cea mai mare pondere a femeilor de pe nișa de filme: 75,5%.

O altă televiziune care stă foarte bine pe targetul comercial, în prime time, este Pro Cinema: 50,6%. Are cea mai mare audiență în prime time, la egalitate cu AXN: o medie de 51.000 de orășeni pe minut, în perioada 1 ianuarie – 10 octombrie.

Pro Cinema deține cea mai mare cifră procentulă (29,6%) a persoanelor cu vârste între 35 și 44 de ani și cea mai mică pondere a orășenilor de peste 65 de ani (8%). Spre deosebire de principalii concurenți, filmele de la Pro Cinema sunt urmărite în majoritate de către publicul masculin: 53,8%. Doar TCM are un public preponderent masculin: 55,5%. Pro Cinema are și cel mai numeros public cu studii medii: 58%.

Campaniile intense de promovare ale AXN au avut efecte în sondajele de audiență. În acest an, audiența medie a fost de 51.000 de telespectatori pe minut (prime time), cu 12.000 mai mult decât în 2012. (Are aceeași audiență cu Pro Cinema.) Targetul comercial de la AXN este de 47,5%. Are cea mai mare cifră procentuală pe grupa 18 – 24 de ani: 9,7% (la egalitate cu Acasă Gold) și un procent ridicat de persoane cu studii superioare: 44,4%. De asemenea, telespectatorii cu vârste între 45 și 54 de ani au o pondere de 24,8%, cea mai mare de pe nișa filmelor. Femeile sunt majoritare pe AXN: 60,8%.

Diva Universal este o televiziune care se adresează cu precădere publicului feminin (74,5%). A avut o audiență medie de 31.000 de orășeni pe minut, cu 1.000 mai puțin decât în 2012. Aproape jumătate dintre telespectatorii acestei stații au studii superioare (48,3%). Targetul comercial este în proporție de 37,8%. Orășenii de peste 65 de ani sunt într-un procent relativ mare raportat la celelalte stații: 20,7%. Un nucleu consistent este reprezentat de persoanele între 25 și 34 de ani: 20%. Totuși, comparativ cu celelalte stații, Diva Universal are un public ceva mai în vârstă: 19,4% – orășeni între 55 și 64 de ani.

Universal Channel este cea de-a patra televiziune în sondajele de audiență de pe nișa filmelor, cu un rating mediu de 28.000 de telespectatori pe minut (urban, prime time). Aproape 39% dintre telespectatori sunt în targetul comercial.

Un segment major al telespectatorilor Universal Channel este format din persoane cu vârste între 55 și 64 de ani: 21,5%, cel mai mare de pe nișa televiziunilor de filme. În funcție de nivelul de educație, profilul telespectatorilor acestei televiziuni se prezintă astfel la nivel urban (prime time): 40,4% – studii superioare (a treia cifră după Diva Universal și AXN), 48,7% – studii medii (a treia cifră după Pro Cinema și Film Café) și 5,1% – studii primare (cea mai mică cifră de pe nișă).

Film Café (fostul Romantica) a avut cel mai mai câștig de audiență în prime time față de 2012, aproape 19.000, ajungând la un rating în prime time de 25.000 de telespectatori pe minut.

Televiziunea cu filme romantice pentru femei are cea mai mare pondere a telespectatorilor cu vârste de peste 65 de ani (urban) – 26,5%, iar publicul comercial este în proporție de 32,1%, cea mai mică de pe nișă. Studiile superioare sunt prezente în proporție de 36,5%, iar cele medii au o cotă de 49,1% (a treia de pe această nișă, după TCM și Pro Cinema.)

Publicul comercial de la TCM (Turner Classic Movies) are o cotă de 34,3%. Aproape un sfert dintre telespectatorii TCM au studii superioare (24,7%). Bărbații sunt mai prezenți la programele acestei televiziuni ce difuzează filme clasice: 55,5%.

Profilul general al consumatorilor de filme (o medie de pe cele șapte televiziuni) se prezintă astfel: 61% – femei, 48,3% – studii medii și 41,9% – telespectatori din targetul comercial.