Cautare




, Contributor

Senior Partner, Head of Crisis Department GMP PR

Opinii |
|

Cine mai zboară cu Malaysia Airlines?

Un avion al Malaysia Airlines se prăbușește joi în mijlocul teritoriului ocupat de separatiștii din estul Ucrainei. Aproape 300 de oameni mor. Aceeași linie aeriană, căreia în urmă cu patru luni îi dispărea un avion de pe radare. Internetul se aprinde, liderii mondiali se întrec în luări de poziții, emoțiile sunt speculate. Dincolo de toate acestea încerc să mă uit la informații prin ochelarii de comunicator.
Ana-Maria Diceanu

Analizând la rece, tind să cred că în cazul Malaysia Airlines ambele accidente țin de cauze interne. Dacă cineva se sesiza că pilotul avionului MH370 are probleme, poate se reducea riscul unui accident. Dacă exista un cap limpede care să spună „stop zborurilor deasupra Ucrainei”, poate nu se ajungea aici.

S-a văzut clar că nu a existat un „crisis team”, nimeni nu știa ce să facă și când. Din păcate asta este o realitate în multe dintre companiile din România. „Nouă nu ni se poate întampla” este încă o expresie menită să apere ca un scut magic reputația companiilor. Dar iată că s-a întâmplat și, din nou, compania a dat dovadă de lipsa unei echipe de criză bine pregatită și a unui plan de crisis management.

Din păcate lipsa unei evaluări a riscurilor este o realitate în multe dintre companiile din România, și nu numai, după cum vedem.

În calitate de consultant de criză recomand constant clienților sesiuni de issue mapping și pot spune că în proporție de 35% apar riscuri reputaționale pe care nu le-am fi trecut pe hârtie dacă nu organizam aceste sesiuni. Prin urmare, îmi este greu să cred ca această tragedie nu putea fi evitată de cineva care punea o întrebare „stupidă” într-un brainstorming banal.

Dacă ești expert în comunicare cu siguranță ți-ai pus întrebarea: ce aș face eu în situația asta? Și eu mi-am pus întrebarea, atât la primul incident cât și acum. În primul caz mai puteam să construiesc pe mesaje de genul „o istorie îndelungată fără accidente”, dar acum? Nici macăr nu poți să construiești pe imaginea unui lider. Guvernul evită să ia decizii sau le ia greu, iar de la companie nu am văzut niciun mesaj liniștitor. Da, comunică mai bine decât în primul caz, am văzut activitate constantă pe twitter și Facebook, dar e suficient? Poate poți construi ceva pe onoare, o virtute extrem de înrădăcinată în cultura asiatică. Dar ce faci, un harakiri public? Poate doar o demisie în masă și un nou management care să aducă cu el o echipa puternică de risk management. Dar cât să investești într-un brand „blestemat” atât din punct de vedere reputațional cât și financiar? E clar, e karma!

Să rămânem în cultura asiatică și să spunem că poate e timpul ca Malaysian Airlines să se reîncarneze într-un nou brand cu o karma mai bună, cu o echipă nouă de management, cu o echipa recunoscută de risk management și cu reguli de safety cum nu mai vedem la nicio altă linie aeriană din lume.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii