Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Cine ar putea să scurteze coada Motanului?

Petre_Barbu.jpg
Arestarea preventivă a directorului Antena TV Group, Sorin Alexandrescu, în cazul presupusului șantaj al unui director al companiei de cablu RCS&RDS, și eliberarea sa după aproape o săptămână, a stârnit ceva zâmbete în lumea publicității autohtone. E adevărat, nu e creștinește să te bucuri de necazurile altuia, dar în afaceri „morala creștină” nu ține de foame.

Zâmbetele au fost justificate, de vreme ce piața publicității susține (fățiș) că autorul (moral) al Ordonanței de Urgență prin care se restricționează accesul agențiilor de media la cumpărarea de spații de publicitate la televiziuni este Dan Voiculescu, patronul Antena TV Group (Antena 1, Antena 2, Euforia și GSP TV) și Antena 3. Care societate comercială nu se enervează când este „atinsă” la bani! Așa încât, antipatia față de trustul lui Voiculescu exista în piața de publicitate. Dar să nu le luăm agențiile drept niște uși de biserici! Au forța și priceperea de a se lupta cu oricine le amenință „portofelul”.

Antipatia a mai crescut cu ceva timp înainte ca Sorin Alexandrescu să fie săltat de procurori „de pe stradă” – cum au plâns cu lacrimi de crocodil vedetele „antenelor”. Mai mulți clienți publicitari s-au trezit pe mail cu noile contracte de publicitate din partea conducerii grupului de televiziune, redactate în „lumina” Ordonanței de Urgență. Niște contracte numai bune de semnat. Manevra este hilară, pentru că orice contract este rezultatul unei negocieri. Iar negocieri între Antene și clienți n-au existat. Pur și simplu, clienții s-au pomenit cu acele contracte, care nu-i avantajau și îi puneau într-o poziție de inferioritate. Cu alte cuvinte, erau servitorii Antenelor.  

Antena TV Group a fost singurul furnizor care a recurs la această mișcare brutală. (Pro TV a fost mai nuanțat în contractele propuse clienților, asumându-și și el niște riscuri.) Dar clienții și agențiile lor n-au pus botul (scuze pentru această sintagmă!) la contractele Antenelor. Grupul lui Voiculescu a devenit peste noapte un jucător agresiv care, prinzând momentul când Ordonanța „îi bate în pânze”, consideră că are dreptul să facă ordine pe piață și să bată cu pumnul în masă, doar patronul a făcut legea!

În fapt, agresivitatea prestației jurnalistice a vedetelor de la Antena 3, specializate în manipulări (vezi bacalaureatul lui Funeriu), „execuții” și linșaje mediatice, totul ambalat ipocrit în dreptul la libertatea de exprimare, s-a transferat și în comportamentul de business al companiei. Grupul lui Voiculescu pretinde că are puterea de a-i pune pe toți la punct, de a oferi lecții de jurnalism și de business și de a-i amenința pe cei incomozi. Cine nu e cu noi, e împotriva noastră, adică e băsist! – pare să fie un slogan (caraghios) al acestui trust de media.

Mai mult, prin acest atac direct la clienți, televiziunile de la Intact urmăresc să controleze bugetele de publicitate, prin scoaterea definitivă din joc a agențiilor de media, niște negociatori versați și bine pregătiți.     

Cu siguranță, în următoarele luni, bugetele de publicitate atrase de Antene nu vor fi afectate major. Agențiile de media și clienții lor publicitari nu vor putea ocoli pozițiile Antenelor în media-planurile pentru distribuția bugetelor de publicitate. Televiziunile lui Voiculescu au o cotă cumulată de piață consistentă (21% market share urban), la nivelul grupului Pro TV S.A. Profesional vorbind, agențiile nu pot șterge din planurile de media un grup puternic, care practică prețuri bune (sub Pro TV) și le asigură un target de vânzări corespunzător. Businessul îi va obliga pe publicitari să lucreze în continuare cu „antipaticul” trust al Motanului Felix.

E adevărat, însă, tot profesional vorbind, că agențiile de media, cărora Ordonanța le-a tăiat brațele care mutau bugetele de la clienți la televiziuni, nu au memoria atât de scurtă (cum au alte categorii profesionale) și sunt în stare să ciupească niște procente bune din bugetele alocate către Antene, în planurile de media. Dar asta ține de gradul de antipatie al fiecărei agenții față de trustul lui Voiculescu.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii