
Piața de televiziune din România a livrat clienților publicitari 1.736.768 puncte de audiență pe targetul comercial (Gross Rating Points – GRP’30), în perioada 1 ianuarie – 15 decembrie 2013. Volumul de publicitate este cu 3,1% mai mare decât în aceeași perioadă a anului 2012. (Pe baza GRP-urilor, clienții publicitari cumpără timpi de publicitate la televiziuni. Acesta este indicatorul de bază în evalurarea bugetelor de publicitate TV.) Volumul de 1,73 milioane de GRP’30 nu conține barterele Intact („Jurnalul Național”, „Fundația Dan Voiculescu, etc), publicitatea pentru European Drinks (Național TV) și alte bartere TV. Din bugetul de 1.736.768 GRP’30, grupul de televiziuni Pro TV S.A. are o cotă de 31%, reprezentând 542.909 puncte de audiență pe targetul comercial. Volumul este mai mic 9,5% față de cel din 2012. Stația Pro TV a livrat pentru reclamele difuzate un volum de 390.566 GRP’30, cu 7,5% mai mic decât în anul precedent. Chiar și pe fondul acestei reduceri, Pro TV a fost televiziunea cu cea mai mare audiență furnizată investitorilor publicitari ]n 2013. Cea mai mare scădere de audiență din grupul Pro, pe targetul comercial, a înregistrat-o Acasă TV (-22,3%), volumul ajungând la 86.794 puncte pe targetul comercial. Din grupul Pro TV S.A. mai fac parte Pro Cinema (28.898 GRP’30 target comercial), Sport.ro (22.614), MTV România (11.951) și Acasă Gold (5.195). Cota de piață de grupului s-a erodat în 2013 cu 5 puncte procentuale față de anului 2012. Televiziunile grupului Intact au înregistrat un volum de audiență de 481.146 GRP’30 pe targetul comercial (urban, 18 – 49 de ani), cu 14,2% mai mult decât în 2012. (Au fost eliminate barterele din grup.) Intact are o cotă de 28%, cu 3 puncte procentuale mai mare decât în anul precedent. Antena 1 a livrat 386.240 puncte de audiență, cu 22,2% mai mult decât în 2012. (Nu au fost eliminate barterele din acest volum.) Creșteri de audiență au înregistrat Antena 2 (10,7%) și Euforia (40,8%). Antena 3 și GSP TV au livrat mai puțină audiență decât în 2012: scădere de 15,2%, respectiv 23%. Bugetul de publicitate atras de Kanal D s-a ridicat la 182.805 GRP’30 target comercial, cu 28,7% mai mare decât în 2012. Acest buget ocupă o cotă de 11% din volumul total de audiență generat de piața TV, cu 3 puncte procentuale mai mare decât în anul precedent. SBS Broadcasting România, care opera licențele Prima TV și Kiss TV), a avut în 2013 o cotă de piață de 6% (la nivelul 2012), reprezentând 110.081 GRP’30 pe targetul comercial. Prima TV, televiziune care la sfârșitul lunii decembrie a fost cumpărată de omul de afaceri Cristian Burci), a livrat clienților publicitari un volum de 90.869 puncte de audiență pe targetul comercial (creștere de 2,4% față de 2012). De remarcat că acest buget de audiență a plasat Prima TV pe locul 4 în topul televiziunilor, imediat după Kanal D, dar înaintea Acasă TV, Antena 3 și Național TV. Cea mai mare creștere de audiență în 2013 a înregistrat-o România TV: 129,8%. Aceasta a livrat 43.535 GRP’30 pe targetul comercial, peste canalul public TVR 1 (26.984). Un salt notabil a realizat și B1 TV (41,8%), care a furnizat un volum total de audiență de 33.080 GRP’30 pe targetul comercial. Demn de remarcat este faptul că grupurile rivale Pro TV S.A. și Intact au avut în 2013 o cotă cumulată de piață de 59%.