Cautare




, Contributor

Deputy Managing Director la McGuireWoods România

Opinii |
|

Cinci reguli esențiale pentru o relaționare de succes cu autoritățile

Indiferent de industria în care compania ta activează, de numărul de angajați sau cifra de afaceri, a fost nevoie la un moment dat să interacționezi cu autoritățile statului. Poate a fost vorba doar despre obținerea unei autorizații, a promovării unui proiect sau, dimpotrivă, despre probleme mult mai complexe, precum inițierea sau modificarea unei legi.
codrin scutaru

Este un demers care are provocările lui şi care, dacă nu este gestionat profesionist, poate genera blocaje ce vor avea un impact negativ asupra afacerii. De altfel, conform unui studiu derulat de McGuireWoods Consulting şi Sfera Business în acest an, firmele înțeleg beneficiile aduse de experții în comunicare şi/sau afaceri publice şi guvernamentale. Astfel, aceștia sunt implicați în planificarea strategică în 45% dintre cazuri, iar în 32% dintre cazuri implicarea lor este parțială.

De-a lungul carierei mele am fost atât în postura de consultant în acest domeniu cât şi în cea de persoană vizată de aceste demersuri prin prisma funcțiilor deținute în administrația centrală. Am avut astfel ocazia să trag o serie de concluzii care, din punctul meu de vedere, pot eficientiza relaționarea cu autoritățile, fie ele centrale sau locale. Iată 5 dintre acestea, cele pe care le consider mai importante:

1. Planifică riguros fiecare pas, având în minte o strategie clară, în linie cu prioritățile de business.

Orice activitate care are impact asupra rezultatelor companiei trebuie să aibă în spate o abordare strategică. Aş atrage atenția asupra identificării corecte a stakeholderilor şi asupra construcției mesajelor cheie. Este important să discuți cu cine trebuie şi, mai ales, să ai un discurs adecvat persoanei și contextului.  Astfel, când stabilești o întâlnire cu un demnitar sau cu un manager din domeniul public, trebuie să știi exact ce atribuții are și dacă răspunde de domeniul de interes pentru tine. De asemenea, trebuie să stabilești de la început scopul fiecărei întâlniri şi să fii capabil să explici cât mai concis subiectul care te interesează.

VEZI AUDIENȚA TELEVIZIUNILOR DE ȘTIRI ÎN AUGUST 2016

2. Caută în permanentă modalități de interacțiune cu stakeholderii, atât în context formal cât şi informal.

De cele mai multe ori, probleme nu se rezolvă stând la birou şi trimițând emailuri sau petiții. Nu cred în acest tip de abordare; emailul nu poate înlocui interacțiunea umană. Este nevoie să creezi sau să cauți contextul pentru a avea întâlniri față în faţă, astfel încât să ai vizibilitate şi să crești şansele de reuşită ale acţiunilor tale. Întâlnirile bilaterale formale sau cele informale, în cadrul unor evenimente publice, sunt adesea cele mai eficiente metode de transmitere a mesajelor cheie şi de obţinere a rezultatelor. Aceste aspecte sunt practic confirmate şi de rezultatele studiului menţionat anterior, conform căruia cele mai importante 3 activităţi în zona de Public Affairs & Government Relations sunt: participarea la evenimente (65%), întâlniri la nivelul autorităților centrale (62%) și întâlniri la nivelul autorităților locale (58%).

3. Comunică mesajele tale către publicul extern, pentru a crește atât vizibilitatea demersurilor cât şi legitimitatea acțiunilor tale

Din experienţa mea, sunt dese situaţiile în care autorităţile reacţionează mai repede atunci când în spatele unei acţiuni sunt coalizate mai multe entităţi. Prin urmare recomand, în funcţie de problematică şi confidenţialitatea ei, comunicarea mesajelor şi către publicul larg sau crearea unor coaliţii în jurul demersului. Este foarte importantă însă sincronizarea atentă a acţiunilor din zona guvernamentală cu cele de comunicare publică, fiind nevoie de o abordare etapizată şi de o consecvenţă în comunicare. În România, jumătate dintre companiile analizate de noi consideră comunicarea o activitate importantă, dar nu mai importantă decât a altor departamente. Un procent semnificativ de 39% dintre companiile românești percep comunicarea ca fiind o activitate crucială în companie.

4. Prioritizează acţiunile, nu deschide mai multe fronturi decât poţi gestiona.

Oricât am dori noi să acaparăm atenţia asupra problemelor noastre, trebuie să fim conştienţi că timpul reprezentanților autorităţilor este limitat. Prin urmare trebuie să avem o listă scurtă de subiecte pe care dorim să le abordăm într-o perioadă determinată de timp. Mai mult, dacă vom încerca să livrăm mai multe mesaje cheie stakeholderilor, efectul lor se va disipa şi poate crea impresia lipsei unei abordări strategice, riguroase.

VEZI AUDIENȚA TELEVIZIUNILOR LA NIVEL NAȚIONAL ÎN AUGUST 2016

5. Atenţie la reputaţia ta şi a organizaţiei pe care o reprezinţi.  

Aş încheia cu această recomandare, deoarece consider că managementul reputaţiei este primordial pentru orice entitate, individuală sau colectivă. De altfel, studiul menţionat pune pe primul loc în top trei roluri ale acțiunilor de Public Affairs & Government Relations chiar managementul reputației cu 55% dintre răspunsuri, urmate pe locul doi de modificările legislative cu 53% și pe locul trei de îmbunătățirea mediului de afaceri cu 50% dintre răspunsuri.

Rapiditatea cu care circulă informația, sensibilitatea publicului la aspectele care ţin de imagine dar şi potențialele riscuri sistemice la nivel de business atunci când reputaţia nu este gestionată corespunzător, impun nevoia unei preocupări constante şi unui management atent al aspectelor ce țin de aceasta. O reputaţie proastă va avea un impact negativ în orice demers de relaționare cu autorităţile şi nu numai, deoarece acestea evită asocieri care pot genera riscuri pentru ele însele, o abordare corectă de altfel. Mai mult, o credibilitate scăzută a companiei sau a persoanei în cauză, va diminua drastic şansele de reuşită ale oricărei activităţiacțiuni, indiferent de cât de legitimă ar fi aceasta.

În loc de concluzie as face următoarea precizare, care pentru unii poate părea împotriva curentului:va creşte tot mai mult importanţa interacţiunii umane şi va descreşte cea prin canalele de comunicare tehnologizate, precum emailul. Prin urmare, cei mai buni specialişti din domeniul afacerilor publice şi comunicarea strategică nu vor fi neaparat doar maeștri în redactarea unor mesaje de impact, ci vor trebui să exceleze la capitole precum inteligenţa emoţională, profilarea interlocutorului sau leadership.

Codrin Scutaru este Deputy Managing Director în echipa McGuireWoods România. Anterior, a fost secretar de stat și ministru adjunct la Ministerul Muncii, în Guvernul României. A mai deținut și funcțiile de consilier pe politici sociale în Cancelaria primului ministru, consilier de integrare europeană și consilier al ministrului Muncii, precum și consilier al secretarului de stat și ministrului Educației.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii