Cautare




, Contributor

Orologerie de lux |
|

Christophe Claret – Armonii & complicații orologere

Este unul dintre puținii ceasornicari despre care chiar poți spune că știe toate secretele meseriei. A lucrat cu cele mai renumite case, iar brandul pe care l-a înființat, înfruntând curajos mediul ostil rezultat din criza economică, s-a dovedit un mare succes printre colecționari. Christophe Claret creează ceasuri ultracomplicate, adevărate bijuterii ale mecanicii.
Christophe_Claret

Care este cel mai valoros lucru pe care ți l-au adus anii de experiență în industria orologeră de lux?

Lumea orologeriei nu este deloc simplă. Motivul pentru care încă mă aflu aici este acela că nu mă dau niciodată bătut, sunt un optimist.

Ești expert în mecanisme complicate, cariera ta fiind jalonată de o suită de colaborări cu cele mai mari case orologere. Poți să alegi un mecanism dintre cele create pentru aceste branduri ca fiind cel mai reprezentativ pentru parteneriatele tale?

De-a lungul a 30 de ani, am lucrat cu 65 de branduri, construind 120 de calibre diferite, cel mai simplu dintre ele fiind tourbillonul. Am pus câte ceva din mine în fiecare dintre ele, în partea lor tehnică, în estetica lor. Tocmai de aceea, mi-e absolut imposibil să fac această alegere.

Brandul care îți poartă numele se bucură de succes printre cei mai pretențioși colecționari. Încă mai menții parteneriatele cu alte Case?

Da. În 2010, lucram cu 25 de branduri. Din cauza crizei economice, activitatea aceasta s-a diminuat. Este și motivul pentru care am decis să-mi creez propriul brand, menținând ideea de a dezvolta mecanisme complicate și pentru alte companii.

Știu că ai un citat favorit din Leonardo da Vinci: „Detaliile formează perfecţiunea, însă perfecţiunea nu este un detaliu”. Ce înseamnă un orologer foarte bun?

Cei care aplică acest principiu pot spune că sunt cei mai buni.

Cum transpui acest lucru în creațiile tale?

În fiecare dintre ele se află o parte din mine, așa cum am spus, investită în mod egal în estetica modelului și în partea lui tehnică, pentru a obține coeziunea perfectă. Fiecare dintre ceasurile mele aduce o poveste proprie, fiecare este rodul unui alt moment de inspirație.

Să vorbim despre brandul care îți poartă numele. Ce înseamnă universul Christophe Claret?

Există o mare varietate în oferta mea. Am patru colecții: lumea ceasurilor tradiționale, a celor care fac trimitere la jocurile de noroc, a celor extreme și a celor pentru doamne. Această repartizare pe domenii e foarte importantă pentru mine. În crearea modelelor din cele patru colecții mă inspiră automobilele, domeniul aerospațial, mecanica, natura, antichitățile.

Lăsând deoparte momentul extrem de dificil, postcriză, care a marcat nașterea brandului tău, ce provocări întâmpină o marcă independentă?

E greu să-ți croiești drum spre inimile colecționarilor. Dar poate că provocarea cea mai mare rămâne să găsești parteneri realmente eficienți în vânzări.

Spune-mi, te rog, mai multe despre manufactura ta, care se află într-unul dintre locurile emblematice alte orologeriei elvețiene, Le Locle.

În manufactură există 31 de posturi diferite, asta pentru că noi ne creăm ceasurile aproape în integralitate, de la mecanisme la indicatoare și carcase. Sunt foarte puține componentele realizate în altă parte; de fapt, pot spune că 90% din fiecare ceas este făcut în manufactură, unde lucrează 65 de angajați.

Care sunt cele mai bine vândute ceasuri Christophe Claret?

Modelele Maestro, X-TREM-1 și Margot.

Ești un mare iubitor al modelelor cu repetiție la minut. Ai construit astfel de piese pentru Ulysse Nardin, Harry Winston, Jean Dunand și pentru propriul tău brand. De unde vine dragostea pentru piesele acustice?

Din copilărie am fost captivat de muzică și de bătaia ceasurilor. Fascinația asta vine din faptul că am trăit mereu înconjurat de armonii sonore. Unchiul și mătușa mea sunt muzicieni. Mai mult, primul calibru pe care l-am creat a fost unul cu repetiție la minut. Asta se întâmpla în 1989, pe când aveam 25 de ani. Am fost întotdeauna convins de faptul că există o similitudine între actul de a compune muzică și construirea de ceasuri. Fiecare an aduce noi refrene sau piese muzicale memorabile. La fel se întâmplă și cu munca orologerului, dacă modelele sale propun inovații impresionante.

Probabil că partea cea mai dificilă în ceea ce privește mecanismele complicate este cum să integrezi toate funcțiile. Care dintre modelele din colecția curentă Christophe Claret este cel mai dificil de construit?

Da, punerea funcțiilor laolaltă e lucrul cel mai greu. Cu cât este mai complicat ceasul, cu atât mai dificil devine să-l schițezi, să-i dezvolți conceptul, să-l construiești, mai ales că mecanismul trebuie să fie găzduit de o carcasă care să rămână la dimensiuni rezonabile. Cred că modelul cel mai dificil de construit este acela care îmbină tourbillonul cu așa-numita Westminster Grande Sonnerie.

Inovația este trăsătura definitorie a brandului tău, dar mai există și alte companii orologere de lux care pariază pe ea. Ce anume garantează individualitatea mărcii Christophe Claret?

Cele patru direcții sau universuri Christophe Claret fac diferența dintre noi și celelalte branduri. Cele mai multe companii au o singură colecție, poate două. Când lansezi ceasuri inovatoare, te confrunți constant cu tot soiul de provocări; asta înseamnă să aduci lucruri noi. Există apoi provocările de ordin comercial: lucrurile pe care le propui nu au mai existat pe piață. Colecționarii trebuie convinși, iar pentru asta trebuie să știi să le explici conceptul ceasului. Când ești primul care face un lucru, munca ta nu e niciodată ușoară. E ca și cum ai construi o șosea prin junglă.

Care este sfatul tău pentru colecționarul care se apropie pentru prima dată de ceasurile Christophe Claret?

Să le studieze cu atenție cu lupa și să le asculte. De asemenea, i-aș sugera să urmărească filmele noastre de prezentare pentru a înțelege în ce constă caracterul inovator și complexitatea colecțiilor.

Care sunt momentele în care te simți cel mai mândru de cariera ta, de creațiile tale?

Dacă vei urmări un colecționar studiind un ceas de-al meu, vei vedea cum îi strălucesc ochii, fascinat de toate lucrurile noi pe care le vede, de complexitatea modelului. În astfel de momente mă simt mândru.
Iar acest sentiment este una dintre constantele mele. Totul începe cu schițarea ceasului; întregul proces continuă de-a lungul a doi-trei ani. La final, este cum nu se poate mai motivant să vezi că acea creație este un succes din punct de vedere tehnic, estetic și, mai ales, comercial.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii