Cautare




, Contributor

Orologerie de lux |
|

Christian Selmoni, Heritage & Style Director Vacheron Constantin: „Construim lucrurile cu chibzuință”

Am avut bucuria de a mă reîntâlni cu Christian Selmoni, Heritage & Style Director Vacheron Constantin. Pe Zoom, evident, căci, cu toate saloanele de ceasuri și călătoriile anulate, altfel nu se putea. Dar m-am bucurat foarte mult să îl revăd pe acest gentleman care cunoaște perfect istoria Vacheron Constantin, de la 1755 încoace, dar care este și foarte orientat către viitor, fiind unul dintre factorii de decizie pentru noile colecții ale brandului. Interviu în exclusivitate pentru  Forbes Life.
 aboneaza-te
Egerie 2020

Iată mai jos conversația noastră, despre colecția foarte puternică lansată de Vacheron Constantin în aprilie, în plină pandemie. Am și bucuria să vă prezint, prin amabilitatea domnului Selmoni, fotografiile cu cele două modele cronograf vintage la care facem referire în discuție și care sunt absolut superbe!

 aboneaza-te
Christian Selmony, Heritage & Style Director Vacheron Constantin
Christian Selmoni, Heritage & Style Director Vacheron Constantin

 

Raluca Michailov: Mă gândeam la povestea din spatele colecției La Musique du Temps – Păsările cântătoare, pentru că este o serie nemaipomenită. Chiar nu mă așteptam la așa ceva, sinceră să fiu. Mă așteptam la ceva mai sobru, în ton cu vremurile pe care le trăim, și mi se pare minunat că ați decis totuși să mergeți mai departe cu acest concept. Așadar, ne puteți spune câte ceva despre povestea din spatele colecției?
Christian Selmoni: Da. Probabil ați văzut deja că în Les Cabinotiers – atelierul nostru, adică –, de trei ani încoace, avem an de an câte o tematică pe care o dezvoltăm pentru ceasurile noastre, care sunt exclusiv piese noi. Le prezentăm în timpul unei expoziții, iar un client fericit pleacă acasă cu unul dintre ele. Tematica pentru anul în curs este La Musique du Temps – Muzica Timpului. Bineînțeles, când ești pasionat de orologerie și te gândești la muzica timpului, automat, primul lucru care îți vine în minte sunt ceasurile cu sonerie, complicațiile muzicale. Cu toate acestea, designerii noștri s-au gândit să creeze, în același timp, niște ceasuri cu specific métiers d’art. Au decis să aleagă tematica păsărilor cântătoare și așa au creat aceste ceasuri despre Muzica Timpului. Pentru a detalia puțin povestea celor patru ceasuri pe care le-ați văzut: mie, personal, îmi place foarte mult combinația de arte decorative – emailul, tehnica guilloché, îmbinate cu mecanismul complicat de acționare pe care îl cunoașteți de câțiva ani deja. Consider că este o manieră foarte inspirată de a indica timpul pe cadranele ceasurilor, în special în combinație cu artele decorative, pentru că ele scot în evidență caracterul romantic al ceasului respectiv.

R.M.: Și ce spuneți despre calitatea sunetului? Eu l-am ascultat pe o înregistrare, dar dumneavoastră știți, firește, cum sună live. Așadar, care este calitatea sunetului?
C.S.: În timp ce dezvoltam aceste ceasuri, am intrat pe YouTube să ascult gaița albastră, pițigoiul albastru, măcăleandrul și pasărea colibri. Apropo de pasărea colibri… Aș spune că mai important decât felul în care cântă este zgomotul, vibrația aripilor în zbor – care este cu totul deosebită. Dar, așa cum știți, în métiers d’art, foarte adesea, tema, subiectul reprezintă ideea generală în jurul căreia vrei să îți exprimi creativitatea și talentul de artizan, să creezi ceva cu adevărat ieșit din comun.

R.M.: Legat de aceste piese de excepție – presupun că sunt deja râvnite de colecționarii Vacheron Constantin, nu?
C.S.: Avem doar patru piese disponibile, aici este adevărata problemă. Am avut deja câteva întâlniri cu colecționarii pe Zoom, iar feedbackul lor este foarte bun. Cred că stocul se va epuiza foarte curând.

Traditionnelle Tourbillon Chronograph

 

R.M.: Apropo de modelul meu preferat, Tourbillon Chronograph, din colecția Traditionnelle…
C.S.: Excelentă alegere!

R.M.: Îl ador. Chiar scriam în articolul despre Watches and Wonders, publicat pe site-ul Lifetime, că aș fi realmente dispusă să plătesc toată viața mea rate pentru acest ceas – e absolut minunat. Când ați început să lucrați la el și cum ați decis să îl lansați tocmai acum?
C.S.: Trebuie să ne întoarcem puțin în timp, la anul 2010 sau 2011, când am început să dezvoltăm două mecanisme cronograf de manufactură proprie, cu remontaj manual – mecanismele 3200 și 3300, care au fost create pentru cea de a 260-a aniversare a brandului Vacheron Constantin. Dacă vă amintiți, în 2015 am lansat colecția Harmony, în care am inclus două modele cronograf – cronograful obișnuit și acest cronograf cu tourbillon. Le-am lansat în colecția Harmony și ne-am dorit ca Harmony să rămână o colecție de nișă, care să le ofere clienților noștri posibilitatea de a avea un model Vacheron Constantin cu multe complicații. Și am păstrat acest mecanism în colecția Harmony timp de cinci ani; dar ne-am dorit, de asemenea, să folosim același mecanism și într-o colecție mai tradițională din punct de vedere estetic, iar alegerea evidentă, cred eu, era colecția Traditionnelle. Așa că am făcut o singură modificare, respectiv aceea că sistemul tourbillon este antrenat de partea inferioară a cuștii, de puntea inferioară, astfel că avem o imagine mai clară a tourbillonului. Este singura modificare pe care am făcut-o, iar ceasul arată minunat. Până acum, este piesa mea preferată. Îmi plac foarte mult modelele cronograf vintage de la Vacheron Constantin, sunt un elogiu adus primelor ceasuri cu cronograf, fiind mecanisme cu un singur buton…

R.M.: Da, am remarcat.
C.S.: La începutul secolului XX, cronograful cu două butoane nu exista – este o invenție care a apărut abia în 1933. Primele cronografe au un singur buton. În colecția noastră, avem niște modele minunate, care datează de dinaintea erei cronografelor cu două butoane – unul din 1917, absolut fabulos, iar celălalt din anii ’20, dotat cu o carcasă deosebită. Cred că este un elogiu adus cronografului clasic Vacheron Constantin, care mie îmi place foarte mult. În plus, îmi place foarte mult cum este integrat acest tourbillon – ilustrează foarte bine ideea de complicație dublă, dar și dubla semnificație: acuratețea pe care o obții cu ajutorul tourbillonului, dar și precizia pe care o presupune cronograful. Așadar, este un ceas superb, îl ador.

R.M.: Este o ediție limitată?
C.S.: Nu, nu este o ediție limitată, va fi o completare la colecția Traditionnelle. Modelul va fi disponibil în varianta din aur roz, cu carcasă de 42,5 mm, iar ceasul arată superb. Am avut ocazia să mi-l așez la încheietură zilele trecute timp de câteva clipe și pot spune că e un ceas foarte reușit.

R.M.: Apropo de modelele din trecut – și mie îmi plac ceasurile vechi… Îmi pare rău să o spun, dar uneori sunt mult mai frumoase decât cele actuale.
C.S.: Da, există multe discuții pe această temă între puriști și cei pe care eu îi numesc maniaci ai orologeriei… Unul dintre ei mă întreba la un moment dat de ce am ales cronograful cu un singur buton, pentru că, tehnic vorbind, este un pas înapoi. Sigur, e de înțeles – în mare, vorbim despre un ceas cu funcție start-stop-repornire. Atâta tot. Pe de altă parte, pentru pasionații de ceasuri, sunt de acord cu ce spuneți: ceasul arată minunat la încheietură – este o piesă superelegantă, cu un aspect extrem de simplu, dar care la interior are un mecanism foarte complicat.

Overseas Perpetual Calendar Blue

 

R.M.: Ca să discutăm puțin și despre Overseas – un model care mi-a plăcut la fel de mult: cred că versiunea integrală din aur este foarte îndrăzneață pentru momentul actual. Pe de altă parte, este foarte frumoasă și îmi place că, într-un fel sau altul, ați reușit să o faceți în așa fel încât să nu pară prea încărcată. Este un ceas masiv, dar foarte frumos, despre care aș dori să-mi spuneți câteva cuvinte – nu doar despre versiunea din aur, ci și despre cea cu curea din cauciuc. După părerea mea, este un calendar perpetuu foarte reușit.
C.S.: Într-adevăr, și eu aș spune că modelul cu calendar perpetuu din colecția Overseas este un ceas foarte reușit. Cred că se potrivește foarte bine cu spiritul colecției – genul de ceasuri sport-elegante. Personal, mă bucur când văd completările colecției Overseas pe care le-am lansat în ultimii doi ani. Și vorbesc aici despre tourbillon, pe care m-am bucurat foarte mult să îl văd în colecția Overseas, din punct de vedere estetic. De asemenea, pentru mine, calendarul perpetuu este o combinație între aspectul foarte clasic – dat de cele trei contoare și de Fazele Lunii – în spiritul ceasurilor de buzunar de altădată (reflectând, prin urmare, tradiția), iar aspectul este foarte bine integrat în designul Overseas. În plus, avem acest minunat mecanism, calibrul 1120, care este foarte subțire și care ne-a ajutat să creăm un ceas foarte elegant. Am obținut, așadar, modelul câștigător din seria Overseas și este foarte plăcut să îl vedem acum în cele două variante ale sale – chiar trei, mai nou: cu cadran argintiu, cu cadran albastru, iar acum în varianta satin perlat.

R.M.: Și mie îmi place foarte mult. Și cred că este potrivit și pentru femei. La fel ca Traditionnelle, este puțin cam mare, dar poate fi un ceas pentru femei, după părerea mea.
C.S.: Da, cred că merge… Deși carcasa este puțin cam mare pentru femei. Revenind: acesta este un an important pentru noi. Nu mai vorbesc acum despre Égérie, sunt convins că ați auzit noutățile. Dar este un an important pentru noi, sub aspectul ceasurilor dedicate doamnelor. Ați văzut prezentarea modelului tourbillon pentru doamne în colecția Traditionnelle. Urmărim cu interes cerințele clientelei noastre feminine și am constatat că din ce în ce mai multe doamne sunt interesate de orologeria fină, așa că ne vom orienta către ceasurile mai tehnice pentru femei.

R.M.: A, perfect!
C.S.: Și, sper eu, Overseas va fi un suport numai bun pentru asta. Așa cum știți, trebuie să construim lucrurile cu chibzuință, e important să facem totul pas cu pas, în special în vremurile pe care le trăim în prezent. Deocamdată nu știm cum vom ieși din această situație (n.r. – pandemia de COVID-19) și nu știm cum va arăta lumea după aceea, dar eu cred că principiile de bază vor rămâne aceleași. Însă, mai mult decât oricând, trebuie să fim foarte prudenți în ceea ce privește modul în care ne administrăm afacerea și să nu lansăm ceasurile ca pe artificii, orice și oriunde, în același timp.

Egerie

 

R.M.: Nu ați fost niciodată genul care să lanseze 100 de referințe pe an. Pentru că tot vorbeați despre colecția Égérie, cum merge? Cum a fost primită de doamne?
C.S.: Foarte bine. Égérie a avut parte de o primire foarte entuziastă, în ciuda contextului actual. Cred că a fost o colecție îndelung așteptată, probabil clientele noastre au apreciat faptul că am creat o colecție dedicată pentru ele, dar și că, în plus, venim constant cu completări în celelalte colecții Vacheron Constantin, așadar, este loc suficient pentru tot felul de ceasuri. Ca să revin la Égérie, cred că oamenilor le place designul clasic cu o notă distinctivă al colecției Égérie și mai cred că deja consolidăm colecția, într-o manieră pozitivă, cu o versiune autentică, absolut superbă. Ceasul pe care îl prezentăm aici este fantastic din punctul de vedere al montării diamantelor, scoțând în evidență estetica ceasului. Și e un început foarte bun.

R.M.: Și mie mi-a plăcut foarte mult când l-am văzut prima dată. Înainte să-l văd, am fost puțin îngrijorată, pentru că, știți foarte bine, fiecare colecție nouă este o loterie și mă gândeam că poate nu va fi un model tipic Vacheron Constantin, poate va fi un ceas frumos pentru doamne și cam atât – așa cum mai lansează marile Case când vor să mai câștige niște bani. Dar nu, este un ceas minunat, în stilul consacrat Vacheron Constantin. Ce-mi puteți spune despre Fiftysix? Cum merge?
C.S.: Grozav, sincer să fiu. Și dacă tot vorbim despre noutățile de anul acesta sau poate chiar de anul viitor… Așa cum știți, de anul trecut, am creat un cadran albastru pentru modelele din oțel – un albastru cu totul aparte. A fost un concept interesant, un design excelent rezultat în urma colaborării dintre echipa de design de la Vacheron Constantin și producătorul de cadrane, pentru că ne-am dorit un albastru foarte special, diferit de nuanța colecției Overseas sau de cea a colecției Patrimony și, în general, diferit de nuanțele de albastru pe care le vedem pretutindeni. Și anul acesta am procedat la fel: am dezvoltat o nuanță specială de maro, pe care am numit-o maro sepia. Și trebuie să vă spun: fotografiile arată bine, da; dar săptămâna trecută am avut ocazia să port ceasul la încheietură timp de câteva ore – iar culoarea este de-a dreptul fabuloasă. Este un maro cald, vibrant, intens, profund, care se potrivește foarte bine cu nuanța de aur roz a carcasei. În plus, îmi place că are o curea din piele de vițel, tot maro, care accentuează și mai mult caracterul vintage specific colecției Fiftysix. Pentru mine, este un ceas de excepție, o minunată completare adusă seriei Fiftysix, și care a fost foarte bine primită.

R.M.: Mă bucur să aud asta. Și care este modelul dumneavoastră preferat, din lansările de anul acesta?
C.S.: Așa cum știți, până acum am postat două ceasuri pe contul meu de Instagram. Primul pe care l-am postat a fost modelul Tourbillon Chronograph – preferatul meu până în prezent.

R.M.: Da.
C.S.: Celălalt ceas pe care l-am postat este Fiftysix. Acestea sunt cele două modele care îmi plac foarte mult. Evident, mai sunt și altele care îmi plac, dar, sincer să fiu, sunt cel mai mare fan al versiunii prețioase Égérie.

R.M.: Da, și eu.
C.S.: Este un ceas pe care, cel mai probabil, nu l-aș putea purta (n.r. – râde), dar este o piesă de excepție. Este 100% în stilul consacrat de Vacheron Constantin, are un finisaj nemaipomenit, demonstrează o grijă aparte pentru detalii, fiecare exemplar este diferit de celălalt din punct de vedere estetic. Cu toate acestea, toate fac parte din aceeași familie – cred că sunt niște noutăți foarte reușite.

Fiftysix Brown

 

R.M.: Dacă îmi dați voie să întreb: cum sunt prezentările de ceasuri pe Zoom?
C.S.: Minunate. Așa cum știți, în vremuri dificile, în perioade de criză majoră, lumea pe care o știm noi se reinventează. Dar un lucru absolut fantastic este acela că putem folosi tehnologia într-un mod pozitiv. Nu sunt un mare fan al tehnologiei, deși o folosesc. Însă trebuie să recunosc că Zoom este un mijloc grozav de a intra în contact cu clienții noștri, cu colecționarii noștri, de a putea comunica în continuare cu dragoste și pasiune pentru ceasuri. Și este, de asemenea, o metodă foarte bună pentru a menține relațiile umane. Chiar dacă facem asta printr-un ecran, putem comunica în continuare într-o manieră foarte apropiată și cred că acest lucru va produce schimbări în modul nostru de a comunica unii cu alții pe viitor. Cred că Zoom va fi utilizat din ce în ce mai des. În particular, am organizat mai multe întâlniri cu colecționarii pe Zoom și vă pot spune că a fost minunat.

R.M.: Serios?
C.S.: Chiar zilele trecute eram într-o întâlnire cu un club al pasionaților de ceasuri din Marea Britanie. Discutam deja de vreo oră și jumătate, în timp ce un alt coleg ținea o întâlnire cu colecționari din Dubai. La un moment dat, colegul meu mi-a trimis un mesaj pe WhatsApp: Nu vrei să participi și tu? Iar asta mi se pare grozav. Cred că e dovada clară că, deși în prezent ne aflăm în izolare, dragostea noastră pentru creațiile orologere este în continuare foarte puternică și avem la dispoziție metodele necesare pentru a comunica cu ceilalți, iar asta este perfect.

R.M.: Da, trebuie să recunosc că este o metodă de conectare foarte bună. Fără Zoom, nu știu ce am fi făcut acum…
C.S.: Cu siguranță ne lipsește experiența tactilă.

R.M.: Bineînțeles.
C.S.: Da, aceasta este problema. Evident, de întâlnit, trebuie să ne întâlnim, este important din toate acele motive pe care le cunoaștem cu toții. Dar experiența tactilă este absolut necesară, într-adevăr.

R.M.: O ultimă întrebare, foarte scurtă: mai aveți în plan alte lansări în a doua jumătate a anului sau poate în toamna acestui an?
C.S.: Nu prea cred, am avut deja o prezentare la începutul anului.

R.M.: Da, adevărat.
C.S.: Atunci am prezentat câteva noutăți. Ceasurile produse în atelierul Les Cabinotiers sunt piese unicat, iar ca volum nu avem decât câteva exemplare. Însă anul acesta trebuie să ne recuperăm, trebuie să producem și să livrăm ceasuri, și nu cred că vom vedea mari schimbări în a doua jumătate a anului. Trebuie să ne concentrăm pe ce am prezentat zilele acestea.

R.M.: Vă mulțumesc. A fost o reală plăcere să vă revăd.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii