Cautare




, Fashion Editor

"Fashion is like eating. You shoudn't stick with the same menu." Kenzo Takada www.codenoir-style.com

Modă |
|

Christian Roth – totul despre eyewear

Cunoșteam brandul de ochelari Christian Roth, însă la întâlnirea cu duo-ul din spatele business-ului tot ce știam nu a mai contat. Christian Roth (stânga) și  Eric Domege, au venit în mai pentru prima dată în România, cu ocazia lansării brandului Christian Roth Eyewear în magazinul Optiblu din Dorobanți.
Christian Roth and Eric Domege, black and white

Înalți, la aproape 60 de ani (nu arată mai mult de 40), pot da lecții de stil oricărui bărbat. Cu nonșalanța și eleganța celor care nu mai au nimic de dovedit, Eric și Christian sunt energici, puși pe glume și își completează reciproc frazele.

Pentru Eric francezul și Christian neamțul totul a început la New York, în anii 80. Cei doi sunt astăzi mințile creative din spatele mărcii Christian Roth, care a celebrat 25 de ani în 2009 și care face parte din 2015 din grupul american Dita.

Cum ați ales eyewear-ul?

CR: Ne-am întâlnit cu Eric acum aproape 40 ani în New York. El mergea la școala de marketing și eu eram asistentul unui mare fotograf de fashion, Rico Puhlmann. Într-o zi, la un shooting cu un manechin celebru care dansase toată noaptea, m-a trimis să-i cumpăr o pereche de ochelari. Nu am găsit ce trebuia și am crezut că-mi pierd jobul. Seara, povestindu-i pățania, Eric mi-a propus să facem noi ochelari; așa s-a născut prima noastră pereche, Serios A. Oamenii din modă erau foarte săritori atunci și am ajuns în Vogue și Harpers Bazaar.

ED: Andy Warhol ne-a ajutat enorm. Nu mai vedea fără ochelari și ne-a cerut să-i creăm special o pereche pentru un eveniment black tie. Ochelarii nu erau tehnic perfecți și s-au rupt. Însă el i-a adorat și a fost steaua noastră norocoasă.

O colaborare de care vă leagă o amintire specială?

CR: Am avut multe, însă cea cu Karl Lagerfeld a fost specială. Ne-am întâlnit prin editorul revistei Vogue. La New York erau mulți mesageri pe biciclete care își lipeau de ochelari o oglindă ca să vadă în spate. Karl ne-a întrebat dacă îi putem crea ochelari cool cu o mică oglindă atașată de fiecare parte. O nebunie, dar ne-a plăcut. Mai târziu la prezentarea de modă, a fost incredibil – manechinele mergeau invers, uitându-se în ochelarii noștri.

ED: Înainte, munca noastră ca designeri era total non-comercială, ne foloseam de colaborările podium să experimentăm. Nu trebuiau să se vândă, câteodată nu puteau fi nici purtate.

CR: Adorăm să experimentăm. Dar azi nu poți să faci ceva prea nebun, trebuie să fie fezabil pentru producția de masă. Când creezi un model și apare într-o revistă, trebuie să fie vandabil.

ED: Avem în colecția actuală concepte pe care le creaserăm pentru show-uri în anii ’80. Nu le puteam produce atunci, să tăiem tot cu laserul era imposibil, dar tehnologia de azi o permite. În modelul Rock ‘N Roth avem 3 materiale diferite, îmbinate în aceeași formă de ramă fără sudură.

Citește și Brandul românesc Lemnia lansează la Londra o nouă colecție de genți din lemn

Cum l-ați ales pe Kurt Cobain pentru colecție?

CR: Starurile care ne poartă ochelarii îi cumpără, ceea ce este un mare compliment. Făceam dintotdeauna ochelari stilul Jackie O cu rame mari și ni s-a cerut pentru un show la New York să modificăm un model, prea fotografiat de reviste. Kurt Cobain s-a întâmplat să fie în sală pentru show, iar după show designerul i-a oferit o pereche de ochelari. Cei de acum 25 ani erau lucioși și mai mici. Cei noi sunt un mat satinat, au lentile plate și curba profilului e nouă.

ED: În ultimele sale poze făcute cu Jesse Frohman, Kurt purta ochelarii albi și poza a devenit simbolică pentru ochelarii de soare. În 2015, la aniversarea dispariției lui Cobain, Frohman a publicat pozele necunoscute din celebrul shooting. În ’90 nu eram impresionați de grunge, făceam ochelari pentru femei glamour. Acum anii ’90 sunt la modă, iar când ne-am alăturat brandului Dita am decis să-i refacem.

Nu este curios să auzi tineri vorbind de grunge și o perioadă pe care nu au cunoscut-o?

ED: Cu social media, ei au o viziune diferită, idolatrizează anii ’90. Kurt nu avea un interes în modă sau haine de designer, lua hainele din piețele de vechituri. Dar tinerii își proiectează propriile idei asupra istoriei și-i dau o nouă interpretare.

CR: Este o întrebare foarte bună, la vârsta lor în anii ’80 nu ne uitam înapoi la anii ’50, ci în viitor. Însă tinerilor le place să se uite în trecut.

ED: Și ne ajută, când am început eyewear, nu era deloc fashion. Millenials vor povești cu produsul lor, de unde și interesul pentru micii producători. Vor să știe că lucrurile sunt făcute cu dragoste.

Cum vă împărțiți lucru?

CR: Facem totul împreună, regula este să ne placă la amândoi. Dacă place unuia și nu celuilalt, ideea este moartă.

ED: Sau trebuie să-l convingi pe celălalt. Dar ce intră în producție este iubit de amândoi, ne putem critica reciproc fără să o luăm personal. Este și motivul din care continuăm să lucrăm cu pasiune.

Ce vă motivează să continuați?

CR: Crezi că ai văzut tot, dar dacă îți place ceea ce faci, continui. Acum câțiva ani aproape că
ne-am retras, dar Dita  ne-a invitat înapoi și suntem fericiți. Așa am avut oportunitatea să fim azi la București.

ED: Ochelarii au devenit accesoriu de modă, dar au o funcție: apără cea mai fragilă parte a ta, ochii. Ținem enorm la calitatea materialelor folosite și iubim ce facem, ochelarii au un rost.

CR: Ne place și munca non-profit. Împreună cu Eric facem parte din comitetul designerilor de eyewear al CFDA (Council of Fashion Designers of America). Pentru Fashion Target Breast Cancer, am adunat 10 designeri de eyewear care au creat fiecare un model, sub colecția Frames for a cause care se găsește la Barneys. Sperăm să strângem mulți bani, tot profitul merge la cauză.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii