Cautare




, Contributor

Marketer și scriitor

SmallBusiness |
|

Checkpoint Laurențiu. Răspunde Ana Nicolau (Nemira): „Un patriot este cel care lucrează zi de zi ca ţara lui să fie mai bună”

Ana Nicolau lucrează de 6 ani la Editura Nemira, un business de familie fondat de tatăl ei, Valentin Nicolau. A început pe poziţia de copyright manager, apoi a lucrat ca editor şi coordonator al colecţiei Nautilus de Science Fiction and Fantasy şi al colecţiei Young Adult, ca apoi să devină director general al editurii în 2015. A studiat dreptul la Universitatea din Bucureşti şi Sorbona şi a urmat un MA în publishing în Oxford. În timpul liber citeşte, aleargă şi găteşte (nu neapărat în această ordine).
Ana Nicolau - Credit foto Ca_ta_lina Fla_mi_nzeanu

Laurențiu Ion: Ce îți place cel mai mult în România?

Ana Nicolau: În ultimii ani am călătorit mult prin ţară. Îmi place să plec singură, şi conduc câteodată sute de kilometri într-o zi când merg la drum. Am văzut aşa multe şi mă fascinează diversitatea zonelor culturale, moştenirea locurilor şi felul diferit al oamenilor de a fi atunci când te depărtezi de capitală. Dar de fiecare dată rămân surprinsă de deschiderea oamenilor (am ajuns la câteva nunţi pe nepusă masă când eram pe drum), de căldura lor (şi de plăcintele cu care te ademenesc), de umorul românesc şi de acel „haz de necaz” balcanic.

Cu timpul mi-am creat anumite drumuri-ritual pe care le fac în fiecare an: drumul de la Bucureşti prin Orşova la Dunăre, trecând pe la Cerna până la festivalul de jazz de la Gărâna, cele 10 zile pe care le petrec în iunie colindând Sibiul în timpul festivalului de teatru, sau călătoriile pe care le fac prin Dobrogea şi unde mă simt cel mai aproape de familia mea (care a plecat din Hârşova şi Constanţa). Iar Bucureştiul îmi place la nebunie pentru efervescenţa lui, pentru momentele în care nu mă pot hotărî ce să aleg între trei evenimente bune care au loc în aceeaşi seară şi pentru artiştii pe care parcă îi poţi găsi la fiecare colţ de stradă.

 

Laurențiu Ion: Dar cel mai puțin?

Ana Nicolau: Am văzut locuri superbe în călătorii, dar toate roase de sărăcie şi de paragină. În zona rurală acesul la educaţie şi la cultură aproape că nu există, sunt sate în care copiii nu au văzut în viaţa lor o carte şi mai peste tot vezi şcoli şi case abandonate. Suntem ţara din Europa care investeşte cel mai puţin în educaţie şi cultură şi asta se vede. Corupţia şi sistemul clientelar după care funcţionează administraţia şi clasa politică este iar un fenomen care îmi repugnă.

CITEȘTE INTERVIUL CU SILVIU NICOLESCU (EBA OPTICS BOUTIQUE)

Laurențiu Ion: Dacă mâine te-ai putea trezi într-o altă țară, care ar fi?

Ana Nicolau: Dacă s-ar întâmpla mâine, probabil că aş vrea să locuiesc şi să muncesc în Londra. De fel sunt anglofilă şi anul pe care l-am petrecut în Oxford a fost probabil cel mai frumos din viaţa mea. Iar Londra e un oraş atât de divers şi ofertant cultural, culinar şi social, încât chiar ţi-ar trebui o viaţă să-i descoperi toate subteranele. Dar locul la care visez să mă retrag cândva este Sicilia, lângă Agrigento, unde acum câţiva ani am văzut casa lui Pirandello pe o coastă plină de măslini, cu o băncuţă de lemn de unde puteai să priveşti apusul pe mare.

 

Laurențiu Ion: Dacă ai putea să schimbi ceva în munca ta de zi cu zi din România, ce ar fi

Ana Nicolau: Birocraţia, probabil. Sistemul de administraţie parcă e făcut cumva să lucreze împotriva afacerilor în România.

 

Laurențiu Ion: Care crezi că ar fi fost jobul tău dacă te-ai fi mutat într-o altă țară?

Ana Nicolau: Pe vremea când eram la Oxford am primit oferte să rămân în Londra ca agent literar. Cred că ar fi fost o meserie care mi s-ar fi potrivit, dar poate şi mai mult cea de scout literar. Scoutingul presupune să lucrezi pe o piaţă de interes pentru editorii străini şi să cerni cele mai interesante proiecte pe plan local pentru editorii străini. Un job care îţi oferă o mare libertate de mişcare, de a-ţi face propriul program, şi în care cheia succesului o reprezintă legăturile pe care reuşeşti să le creezi cu editorii şi agenţii literari de pe piaţa unde faci scouting.

CITEȘTE INTERVIUL CU CRISTINA ȘTEFAN (DILEMA VECHE)

Laurențiu Ion: Ce înseamnă pentru tine să fii patriot?

Ana Nicolau: Pentru mine se rezumă la a aprecia şi a iubi lucrurile specifice ţării tale, dar aceste sentimente trebuie să fie completate şi de o conştientizare şi o critică a problemelor care există în administraţie, politică, societate. Şi cred că cel mai important este ca fiecare să încerce să acţioneze pe domeniul, pe nişa lor de activitate pentru ca lucrurile să se schimbe în bine.

Pentru mine un patriot este cel care lucrează zi de zi ca ţara lui să fie mai bună. Ceea ce încercăm şi noi să facem în fiecare zi prin cărţile pe care le edităm, prin misiunea educativă şi culturală pe care ne-am asumat-o.

 

Laurențiu Ion: Care e brandul tău românesc preferat?

Ana Nicolau: Bitdefender, un brand românesc construit din pasiune şi cu mult profesionalism de Florin Talpeş şi soţia lui, Măriuca, extrem de apreciat atât pe piaţa românească cât şi în afară. Un brand care şi-a asumat o imagine prăfuită, lupul dacic, şi pe care a adus-o în secolul XXI. Iar ultima lor campanie de CSR, lansarea aplicaţiei de mobile „Drumul Cetăţilor”, care listează monumente istorice din România, mi se pare una dintre cele mai inovative campanii de promovare a patrimoniul cultural material imobil al României din ultimii ani.

VEZI AFACERILE EDITURILOR DIN ROMÂNIA ÎN 2016!

Laurențiu Ion: România, încotro? Dar piața editorială?

Ana Nicolau: Cred că pe zi ce trece în România creşte prăpastia dintre păturile sociale, dintre cei foarte săraci şi cei foarte bogaţi, o situaţie care se hrăneşte din problemele economice şi din lipsa unui sistem educaţional coerent şi care să investească în generaţiile următoare.

Anul trecut, rata analfabetismului funcţional în rândul tinerilor de 15 ani era de 42%, comparat cu 17% la nivel european. Aceşti tineri, aproape jumătate din generaţia lor, vor  avea mari dificultăţi atunci când vor încerca să intre pe piaţa de muncă în următorii 3-4 ani.

Piaţa editorială e strâns legată de aceste circumstanţe, şi în lipsa unei reforme şi unei strategii pe termen lung în educaţie, editorii nu vor mai putea susţine produse culturale de calitate care să compenseze lacunele din educaţie.

Fotografie: Cătălina Flămînzeanu

Această serie de chestionare a fost pornită pentru a aduce în prim plan noua generație de profesioniști care, în pofida tendințelor, au decis să rămână să lucreze în țară. Opiniile exprimate în aceste materiale aparțin respondenților, ci nu angajatorilor săi.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii