FacebookTwitterLinkedIn

Bacteria a fost identificată într-o groapă de deșeuri de plastic. Aceasta este prima bacterie despre care se știe că distruge poliuretanul – un material sintetic cu numeroase aplicații în cele mai diverse industrii, din poliuretan confecționându-se adidași, scutece de unică folosință, mobilă, spumă izolantă, bărci gonflabile, plăci de surfing, obiecte electrocasnice.

Anual se produc milioane de tone de plastic, care, în mare parte, ajung în gropile de gunoi, din cauza faptului că plasticul este prea greu de reciclat.

Se știe că, atunci când se descompune, plasticul elimină substanțe toxice și cancerigene, care distrug majoritatea bacteriilor, însă tulpina recent descoperită reușește să supraviețuiască. Chiar dacă cercetătorii au identificat bacteria și principalele sale caracteristici, rămân multe de făcut înainte ca aceasta să fie folosită în tratarea unor cantități mari de deșeuri de plastic.

„Această descoperire reprezintă un important pas înainte pentru reutilizarea produselor din poliuretan greu reciclabile”, a declarat Hermann Heipieper, coautor al studiului şi cercetător-şef la Centrul Helmholtz pentru Studii de Mediu-UFZ din Leipzig, Germania. El a spus că s-ar putea să treacă 10 ani până bacteria va putea fi utilizată la scară largă, motiv pentru care este vital să reducem cât mai mult consumul de plastic greu reciclabil.

Oamenii de ştiinţă estimează că peste 8,3 miliarde de tone de plastic au fost produse de la începutul anilor ’50, iar în fiecare an sunt aruncate circa 300 de milioane de tone de deşeuri plastice, mare parte dintre acestea ajungând în mediul înconjurător, în special în cursurile de apă şi ulterior în ocean. Prin urmare, plasticul reprezintă o amenințare aproape permanentă a mediului înconjurător.

Cercetătorii au detaliat moua descoperire în revista Frontiers in Microbiology. Ei precizează că bacteria face parte din familia Pseudomonas, cunoscută pentru capacitatea de a supraviețui în condiții vitrege, precum temperaturi înalte și medii acide.

Cercetătorii au ”hrănit” bacteriile în laborator cu elementele chimice din compoziția poliuretanului. Ei au observat că bacteriile pot utiliza aceşti compuşi drept singură sursă de carbon, azot şi energie.

Până în prezent, au fost folosite diverse tipuri de ciuperci pentru a descompune poliuretanul, însă bacteriile pot fi înmulţite mult mai uşor pe scară industrală. Următorul pas va fi identificarea genelor care controlează enzimele produse de bacterie pentru a descompune poliuretanul.

Studii anterioare au demonstrat că unii fungi pot descompune plasticul folosit la PET-uri, în timp ce larvele de molie de ceară, folosite, de exemplu, ca nadă pentru pescuit, pot consuma pungile de polietilenă.

Sursă: www.theguardian.com