FacebookTwitterLinkedIn

Am vorbit despre greutățile și despre bucuria start-up-urilor, întâi de toate, iar apoi despre pasul mare pe care unele dintre acestea îl fac atunci când ajung la creștere exponențială sau când sunt listate la bursă.

Notez mai jos câteva dintre mesajele cele mai simple, mai firești și mai de folos pe care le-am reținut din convorbirile cu aceștia, urmând ca, la cererea J, să scriu și despre pașii pentru listare sau pentru creștere exponențială.

Este statistic relevant că inovația adevărată converge din nevoia reală. Așa încât majoritatea start-up-urilor care eșuează trec prin aceasta din motivul că ideea lor nu rezolvă o problemă majoră a utilizatorului. Oricât de frumos este ambalajul, comunicarea și oricât de mare infuzia de capital, necessity breeds innovation.
As simple as that.

Când ești pentru prima dată antreprenor, este bine să ai sfătuitori de încredere, dar și mai bine este să reușești să ai mereu judecata clară – a ta, proprie – și încredere în ea și în ce faci. Filtrează mereu sfaturile și fii atent la interesele colaterale ale celor care te sfătuiesc. Intuiția ta de creator de business și experiența profesională de până la acest moment, de oriunde ar fi ea, ar fi bine să joace un rol important în deciziile pe care le vei lua.

Unele start-up-uri vor eșua. Altele, nu. Dar acesta este sensul corect al dezvoltării. În eșec sau în reușită, nu uita să contribui mai departe cu ce ai învățat până acum. Știți filmul Pay it forward?… cam așa este bine să facem (și) cu învățăturile din eșec sau din succes.

Învață să apreciezi valoarea unui „nu” obținut rapid. Și să îl dai, la rândul tău, când este cazul. Amânarea, ezitarea, indecizia sau jocul intenționat de a nu răspunde nu ajută mult în business; dimpotrivă, afectează relația cu partenerii și erodează cultura companiei pe care încerci să o crești.

De la un punct încolo, privirea înspre unde anume vrei să ajungi cu afacerea ta devine din ce în ce mai importantă. Privirea cât mai înainte, cât mai departe și crearea unei strategii pentru aceasta. Mi-a plăcut ce a spus Elon Musk într-un interviu, încurajând antreprenorii să încerce să facă în 6 luni planul pe care și l-au scris în excel pentru următorii 10 ani. Desigur că multe start-up-uri nu vor reuși aceasta, dar sigur vor reuși mai mult decât ar fi reușit în 6 luni.

După această logică și învățătură, un antreprenor trebuie să vadă cât mai mult în viitor și să înțeleagă cât mai bine cum va ajunge esența businessului său să conteze. În termeni matematici, de exemplu, focusarea pe integrală mai degrabă decât pe derivată trebuie să fie focusul celui care decide direcția viitoare de business.

Când se întâmplă greșeli în business, acestea este bine să fie recunoscute imediat și responsabilitatea să fie atribuită corect. Ascunderea sau ignorarea greșelilor nu duc spre construcție solidă.

Norma – normalul – reprezintă perioadele grele, nu cele ușoare. Așa încât gândul către toți antreprenorii este să se pregătească de luptă. Pregătirea aceasta este esențial a fi făcută ca o pregătire a unui atlet: fizic și mental, pe de o parte, și cu networking și talent scouting, pe de altă parte. Când mentalul și emoționalul nu sunt echilibrate, acestea afectează deciziile și interacțiunea cu echipa din imediata apropiere. Într-un start-up, fluctuațiile sunt mai mari, așa cum o mișcare se simte și se propagă mai puternic într-un lac mic decât într-unul mare.