Cautare




, Contributor

Modă |
|

#celemaiinfluente: Eli Lăslean, între modă și afaceri

A pornit pe drumul antreprenoriatului, acum mai bine de 20 de ani, cu 300 de dolari împrumutați de la prieteni pentru a-și cumpăra o mașină de cusut. Cu un parcurs demn de un film hollywoodian, Eli Lăslean este dovada că atunci când îți dorești foarte mult, nimic nu îți poate sta în cale.
Eli Laslean2

Spune că ceea ce i-a dat un impuls pentru a începe călătoria pe drumul antreprenoriatului în acest domeniu a fost romanul „Prețul succesului” de Barbara Taylor Bradford. „Dacă nu aș fi citit acea poveste frumoasă, poate nu aș fi avut curajul să încerc să transform un hobby într-un business”, povestește Eli Lăslean, arădeanca de 57 de ani care, astăzi, este mai degrabă cunoscută pentru că a creat ținute pentru soția președintelui României, Carmen Iohannis.

La început a făcut mici colecții, mai întât pentru copii. „Prima prezentare a avut loc în Sala Polivalentă din Arad, în toamna lui 1991, la o competiție internațională. Fiul meu avea pe atunci șapte ani. Îmi amintesc că am făcut toată colecția la mașina de cusut din bucătărie. Am vrut să îmi verific eu capacitatea de a face ceva frumos, funcțional și vandabil”, spune antreprenoarea. Mărturisește că a fost fascinată dintotdeauna de ceea ce ea numește „frumusețea de ceremonie” și de aceea prima sa colecție a fost dedicată tocmai acestui subiect. Pentru că reacțiile au fost foarte bune a decis să meargă pe acest drum, prudent, însă, după cum ține să precizeze. „Eu am fost foarte prudentă pentru că era un domeniu nou, nu știam cum se fac lucrurile și nici nu am avut resursele financiare pentru a face toate investițiile. Și poate că a fost mai bine așa. Am învățat regulile jocului în timp, pas cu pas, punând eu umărul la treabă”, explică Eli Lăslean.

La câteva luni a început să angajeze primele croitorese și să achiziționeze un sediu. După un an de zile, în 1992, s-au mutat într-o zonă mai centrală a Aradului, iar clientela a început să crească puțin câte puțin. Își alocă timp pentru fiecare dintre clientele sale și spune că niciodată nu și-a dorit să vândă cu orice preț. „Nu am urmărit niciodată un câștig imediat. Dacă vedeam că rochia pe care una dintre clientele mele și-a ales-o nu era o alegere potrivită, întotdeauna le spuneam acest lucru și alegeam altceva împreună”, mai explică ea. „Elementul care mi-a asigurat confortul în toți pașii pe care i-am făcut, a fost suportul necondiționat al soțului meu care a fost cel mai bun partener de lucru și cel mai devotat prieten”, povestește Eli Lăslean o parte a existenței ei, care i-a dat curajul să își vadă visul împlinit, dar și nemulțumirea, în același timp, de a nu putea împărtăși cu persoana iubită succesul obținut. În 1998, în drum spre București, unde mergeau pentru a cumpăra mai multe mașini de cusut, autoturismulul în care se aflau a fost lovit de un tir, accident în urma căruia soțul său și-a pierdut viața.

A avut însă puterea de a o lua mai departe și de a continua „visul” pe care l-au pornit împreună. La scurt timp, fiindcă a avut succes la târguri de modă din București, decide să deschidă primul magazin din Capitală și al treilea al său, în afară de Timișoara și Arad. A început să se ocupe de ținutele prezentatoarelor TV, a mai avut un punct de desfacere în magazinul Unirea și spune că businessul a crescut văzând cu ochii, iar numărul angajaților ajunsese la 57. Până în 2002, rețeaua a ajuns la cinci magazine, Oradea și Craiova adăugându-se și ele pe harta Ellis – o expansiune care a costat-o scump în cele din urmă. „Toate magazinele au fost deschise din surse proprii, dar bineînțeles ca așa mi-am terminat capitalul de lucru și atunci am început să mă împrumut. Iar în 2003, a început balansul: ne înecăm sau reușim să mergem mai departe? Producția mergea numai spre cele cinci magazine, nu mai reușeam să le dau haine și distribuitorilor, iar povara chiriilor a fost fantastică”, povestește Eli Lăslean. A înțeles că a judecat emoțional și că nu trebuia să facă atâtea investiții într-un singur an. „Am rezistat doi ani pe Calea Victoriei, iar în 2005, am renunțat la aceast magazin, și după câteva luni am deschis un altul în zona Unirii, la Fântâni”, mai povestește ea.

Nu a fost însă singura decizie radicală: a renunțat la magazinul de la Oradea și mai apoi și la Craiova. Cu aceste decizii a reușit să țină firma pe linia de plutire, să plătească din împrumuturi, însă în 2008, a decis să închidă definitiv magazinul din București. În perioada crizei, s-a retras la Arad, a ieșit de sub „povara” creditelor, dar în ciuda fluctuațiilor prin care a trecut businessul, clientela fidelă a rămas și clienți noi au venit tot timpul. „Am reușit să formez, în decurs de câțiva ani, o bază de date cu aproximativ 3.000 de cliente, dar dintre acestea sunt câteva chiar cliente fidele pentru care fac produse personalizate. Piața m-a împins spre o zonă de couture personalizată”.

„Pentru mine a fost un succes faptul că am pornit cu 300 de dolari împrumutați de la prieteni pentru a lua o mașină de cusut, iar astăzi, activele pe care le avem ajung la aproximativ un milion de euro”, spune antreprenoarea care estimează că afacerile sale sunt de aproximativ 150.000 de euro. Toate evenimentele prin care a trecut au ajutat-o să învețe din greșeli și să fie mai puternică. De aceea, poate cea mai mare recompensă este faptul că ținutele sale i-au plăcut Primei Doamne, experiență despre care spune că este cea mai frumoasă din cariera ei de până acum. În 2014, a decis să se reîntoarcă în București și ia chiar în considerare să se mute în Capitală. De această dată, speră ea, definitiv.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii