Cautare




, Contributor

Lifestyle |
|

Celebra editură Assouline: cum transformi cultura în bestseller?

Prosper and Martine Assouline portrait
Cu 20 de ani în urmă, doi oameni visau să creeze primul produs de lux având ca obiect… cultura. În prezent, Assouline a trecut cu grație de la stadiul de librărie la cel de brand de lux cu drepturi depline, fără a-și pierde vreo clipă viziunea legată de promovarea culturii. Visul american, în varianta cu cărți, o duce mai bine ca niciodată.  

Un cufăr de ținut cărți, din piele embosată, de la Goyard. O lumânare parfumată de ars în bibliotecă, în timp ce-ți răsfoiești ultimele achiziții hardcover. Un etui din piele matlasată, marca Chanel, pentru a-ți purta cu tine cartea pe care n-o poți lăsa din mână până nu o termini. Plus toate albumele de artă, modă și lifestyle pe care le-ai fi putut visa vreodată, ideale pentru a-ți răsfăța privirile în bibliotecă sau pentru a deveni cel mai rafinat și très-chic cadou posibil.

Toate astea fac parte din ceea ce se poate numi victoria absolută a unei idei asupra timpurilor ei istorice. Un concept născut în 1994 de către soții Prosper și Martine Assouline, care au avut o idee vizionară și avant-la-lettre: un brand cultural de lux, care să îmbine lumea intelectualilor preocupați de idei și dezbateri principiale cu cea a oamenilor care, pe lângă cărți, iubesc lucrurile frumoase, exclusiviste și tot ceea ce le poate crea un lifestyle armonios.

Laziz Hamani book binder_1După judecata celor doi, un om care iubește cu adevărat cărțile nu poate să nu iubească lucrurile fine în general, fiindcă profunzimea cu care parcurgi o carte și îți însușești spiritul unui personaj nu au cum să nu se traducă, în viața reală, într-o sensibilitate aparte pentru povești, valori și lucruri de seamă. De acolo, beneficiind și de norocul unui nume sofisticat și cu rezonanță, s-a născut brandul Assouline.

„Credem în cărți și le iubim mai mult decât orice altceva, dar vrem de asemenea să ne extindem viziunea la tot ceea ce-și poate publicul dori de la o bibliotecă șic și personalizată“, explică Prosper și Martine în „manifestul“ de pe pagina oficială a brandului. „Totul, de la cărți frumoase și ediții speciale până la cadouri luxoase, accesorii de bibliotecă ingenioase și inedite, plus o colecție impecabilă de mobilier stilat“.

Într-o societate în care digitalizarea cărților are deja toate caracteristicile unei revoluții, soții Assouline cred în cărți cu coperte groase și hârtie lucioasă, pe care-ți vine să o apropii de nări pentru a simți mirosul nostalgic și înțepător al cernelii și al tiparului. Cred în inovație într-un domeniu care se laudă tocmai cu vechimea și bogăția istoriei, dar mai ales în faptul că nu este nimic mai luxos în ziua de azi decât informația de calitate, împachetată elegant și suficient de interesant prezentată pentru a stârni fascinație.

Valentino 3DMărturisesc, m-am îndrăgostit de Assouline de la prima mea carte cu antetul editurii – Hitchcock Style, de Jean-Pierre Dufreigne – o antologie a eroinelor hitchcockiene analizate prin prisma ținutelor create de Edith Head și a viziunii geniale (și controversate) a lui Alfred Hitchcock însuși asupra feminității în cinematografie.

De atunci încoace, rafturile bibliotecii mele s-au îngreunat cu o grămadă de „Assoulines“, dar senzația pe care am avut-o de fiecare dată când am mai adăugat o carte pe lista dorințelor mele a fost una de revelație tacită.

Mai exact, am experimentat foarte des acel sentiment de „Cum de nu s-a mai gândit nimeni la asta până acum?“, ori de câte ori descopeream că lucruri mărunte, de detaliu, care pentru mine reprezentau obiect de fascinație – precum arta vitrinelor Louis Vuitton, rețetele cocteilurilor vechi din filme sau reperele de stil vestimentar ale locuitorilor din Hamptons-ul american – aprinseseră suficient de tare și imaginația unui editor Assouline pentru a se transforma în volume în toată-regula, bine-documentate și bogat-ilustrate.

Aceasta este, de fapt, magia Assouline: indiferent cât de insignifiant și minuscul poate părea subiectul de lifestyle care te preocupă, ai șanse mari să găsești o carte dedicată lui și scrisă atât de alert și bine-dozat încât nu poți să pleci din librărie fără s-o faci a ta.

Picadilly_Assouline_CESSDe la această atracție irezistibilă față de cărți frumoase au și pornit primele volume Assouline, cei doi soți considerând că frumusețea poate într-adevăr să ne transforme viețile și că un album frumos din punct de vedere vizual și editorial reprezintă o poartă deschisă spre cultură și visare. Primul volum publicat de Prosper și Martine a fost despre Colombe d’Or, un mic hotel-boutique din sudul Franței, unde iubeau să-și petreacă verile.

Fotografiile erau făcute de Prosper și textul de Martine, iar cinci ani ani mai târziu editura avea deja un sediu la Paris și unul la New York, publica între 40 și 60 de cărți pe an și lansase deja celebra serie Memoire, dedicată numelor de seamă din lumea modei, a bijuteriilor, a designului și a artei în general. Înainte de Assouline, Martine lucrase ca fotomodel, cu un succes deloc de neglijat, iar Prosper activa în lumea revistelor de nișă, unde intrase de la 16 ani, ca stagiar la celebra editură franceză Filipacchi, și continuase de la 18 ani ca editor al propriei sale reviste.

Olimpia Castellini  Allure Collection at Maison AssoulineRecunoaște acum că, deși încrederea lui într-un proiect care să aducă lumea cărților și a luxului în aceeași ecuație era desăvârșită încă de la început, prima carte despre Colombe d’Or a fost o joacă: „Pur și simplu era hotelul meu preferat din întreaga lume și am decis să scot o carte despre el“. Succesul acelui volum scos din joacă a fost semnalul că lumea avea nevoie de Assouline.

La cea mai recentă vizită la New York, am descoperit o librărie Assouline inclusiv în legendarul hotel Plaza din New York (deschisă, cu un succes monstruos de mare, din 2008), unde clienții pot pleca acasă cu pachetele cu cărți atent împachetate și, în cazul unui cadou, înnobilate cu sigiliul din ceară naturală, de culoare roșie, simbolul Assouline.

Olimpia Castellini  Ground Floor - Maison Assouline

Și, chiar dacă se află în mijlocul celui mai grozav oraș american, puține locuri din lume exprimă mai bine spiritul franțuzesc de „savoir vivre“ decât acea încăpere cu mii de cărți și tot atâtea obiecte dezirabile, parte a viziunii soților Assouline. Ceea ce mă face să-i dau dreptate lui Prosper, când a sintetizat spiritul companiei ca fiind „realizarea celor mai sofisticate cărți din lume“. „Trăim în epoca digitală, dar am de gând să fac cărțile noastre tot mai scumpe și asta fiindcă vor avea cea mai bună hârtie din lume și tot ce e mai bun din orice“, recunoaște Prosper. „Nu vor fi doar cele mai sofisticate, ci și cele mai exclusiviste cărți din lume“.

Acest articol a apărut în ediția de iarnă 2015 a revistei trimestriale de lux și atitudine ”UP BY FORBES”, editată de Forbes România.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii