Cautare




, Contributor

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

Macroeconomie |
|

Cele mai puțin performante piețe de consum

Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania) a publicat a zecea ediţie a Tabloului de bord al piețelor de consum. Conform acestuia, cele mai performante au fost  piețele de mărfuri, iar cele mai puţin performante, piețele de servicii.
shutterstock_169033280.jpg

Tabloul de bord al piețelor de consum realizat de Centrul European al Consumatorilor din România  analizează performanța a 52 de piețe de consum, de la piața autovehiculelor de mâna a doua la piața serviciilor de cazare. Piețele sunt clasificate în urma punctajelor acordate de consumatori, într-un sondaj desfășurat la nivelul întregii Uniuni Europene, pe baza a patru criterii: comparabilitatea ofertelor, încrederea în întreprinderi, probleme și reclamații și gradul de satisfacție în ceea ce privește întreprinderile.

Astfel, piețele de telecomunicații se află mult sub medie în special în ceea ce privește încrederea consumatorilor, alegerea furnizorilor și gradul general de satisfacție al consumatorilor și înregistrează cel mai mare număr de probleme și reclamații dintre toate clusterele de piețe. În schimb, punctajele pentru comparabilitate și ușurința de a schimba furnizorii sunt peste medie, ratele de schimbare a furnizorilor fiind cele mai ridicate dintre toate clusterele de piețe.

Performanțele piețelor utilităților publice, în special cele ale pieței energiei electrice și ale pieței gazului, sunt, de asemenea, cotate de consumatori ca fiind sub medie. Piețele utilităților publice continuă să înregistreze rezultate slabe în ceea ce privește comparabilitatea ofertelor, alegerea furnizorilor, ușurința de a schimba furnizorii și schimbarea efectivă a furnizorilor.

De asemenea, piața autovehiculelor de mâna a doua și piața combustibililor pentru autovehicule continuă să înregistreze rezultate mult sub medie. Prețurile combustibililor variază în mod frecvent, în unele țări ele variind chiar de mai multe ori pe parcursul unei zile. În unele state membre, organismele de reglementare folosesc site-urile web specializate în compararea prețurilor pentru a spori transparența prețurilor. În cazul Austriei, de pildă, unde toți comercianții care vând cu amănuntul combustibil trebuie să notifice modificarea prețurilor, legislația relevantă permite o singură creștere a prețurilor pe zi, ceea ce a asigurat o mai bună transparență a prețurilor pentru consumatori și a dus la scăderea prețurilor cu până la 2,5% în cazul motorinei și cu 3,6% în cazul benzinei de la introducerea reglementării în materie de stabilire a prețurilor.

Piețele produselor de investiții și ale împrumuturilor ipotecare se situeaza la coada clasamentului și cu mult sub media înregistrată de sectorul serviciilor.

Cu toate acestea,  performanțele tuturor piețelor de consum s-au ameliorat. Piețele de mărfuri funcționează mult mai bine decât piețele de servicii, cu toate că discrepanțele au fost treptat reduse. Conform evaluării globale, performanța piețelor în toate țările și în ceea ce privește toate piețele, a cunoscut o ușoară ameliorare între 2012 și 2013. Acest lucru confirmă tendința observată începând cu 2010, deși diferențele de la piață la piață și de la țară la țară persistă.

Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania) funcționează în cadrul Asociației pentru Protecția Consumatorilor din România (APC-Romania). Activitățile Centrului sunt finanțate de către Comisia Europeană și de către Guvernul României prin intermediul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor din România.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii