Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Cele mai promovate branduri ale Unchiului Sam pe televiziune

uncle_sam_smear.jpg
Companiile americane care operează în România și-au intensificat comunicarea în prima jumătate a acestui an. Procter&Gamble rămâne cel mai mare consumator american de publicitate TV. Brandul McDonald’s a fost cel mai vizibil „american” pe micile ecrane românești.

Procter&Gamble, Coca-Cola Company, Johnson&Johnson, Colgate Palmolive, PepsiCo, SC Johnson, McDonald’s și Wrigley’s sunt cei mai activi investitori americani în advertisingul din România. Bugetele lor de marketing și comunicare, adaptate consumului în scădere pe piața locală, reprezintă, totuși, cifre cu șase zerouri, amețitoare pentru orice agenție de publicitate. Dar aceste bugete de la noi sunt minuscule față de cele consumate de aceleași multinaționale în țări occidentale. Altă piață, altă publicitate!

Chiar și așa, companiile și brandurile americane sunt în topul consumului de publicitate din România. Gigantul Procter&Gamble se află încă de la debarcarea sa în România (1992) pe primul loc în topul celor mai mari advertiseri pe televiziune.

Se impune o remarcă importantă: Procter&Gamble a fost și o școală de marketing și publicitate pentru foarte mulți publicitari români care au lucrat cu această companie. De asemenea, bugetele alocate în timp de P&G au contribuit la dezvoltarea rapidă a pieței TV în România. (Pro TV poate să depună mărturie în acest sens.) Dar asta ține de istoria publicității românești!

În prima parte a acestui an (1 ianuarie – 20 iunie), Procter&Gamble și-a menținut statutul de lider în investițiile publicitare TV. Campaniile de promovare pentru cele 25 de branduri și sub-branduri au acumulat 38.327 puncte de audiență (Gross Rating Point – GRP’30) pe targetul comercial (urban, 18 – 49 de ani). (Pe baza punctelor de audiență clienții publicitari cumpără spații de reclame la televiziuni.) Volumul de audiență al P&G este cu 27,9% mai mare decât cel din aceeași perioadă a anului trecut. O creștere considerabilă, pe fondul unei piețe TV aflată în deflație (scădere a prețurilor de publicitate).  

Cel mai promovat brand al companiei Procter&Gamble a fost Always (absorbante igienice) care a acumulat 4.015,4 GRP’30 pe targetul comercial. Expunerea Always a fost mai mare cu 62,7% decât în 2012. Pe următoarele două locuri s-au plasat șamponul de păr Wash&Go (creștere de audiență cu 69,8%) și detergentul de vase Fairy (creștere cu 62,2%).

Detergentul de rufe Ariel, cel mai cunoscut din protofoliul P&G, a fost promovat cu insistență sub sortimentul Ariel Active Gel, care a acumulat 2.444 GRP’30 pe targetul comercial. Alte branduri promovate agesiv de P&G: Ambi Pur (cu o audiență mai mare cu 388,7%), Mr. Proper (206,2%), Head&Shoulders – șampon (- 17,4%), Pantene (-1,3%) și Blend-a-med (85,1%).

Dacă Procter& Gamble este cel mai mare investitor în publicitatea TV din România, McDonald’s, este cel mai promovat brand american pe televiziune, în prima parte a acestui an. Campaniile fast-food-ului american, care a anunțat tot felul de oferte de prețuri, au acumulat cel mai mare număr de puncte de audiență dintre „yankeii” ce activează pe piața românească: 7,921 GRP’30 pe targetul comercial.

Se poate spune că McDonald’s a fost cel promovat brand american pe TV. Volumul de audiență este cu 33,5% mai mare decât cel de anul trecut. McDonald’s a fost mult mai vizibil pe TV decât concurentul său Pizza Hut, care a consumat 1.120 GRP’30 pe targetul comercial.

Cel de-al doilea brand cu mare expunere pe TV a fost Coca-Cola, cu un buget de 5.286,5 GRP’30 pe targetul comercial (creștere de 54,6% față de anul trecut). De altfel, Coca-Cola a fost de departe cel mai promovat brand din portofoliul Coca-Cola Company: Nestea (1.611,2 GRP’30), Fanta (1.484), Dorna – apă plată (1.216), Coca-Cola Zero (836), Cappy (751) și Sprite (730). Toate brandurile Coca-Cola Company au acumulat în total 12.185 puncte de audiență, cu 62,6% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut.

Și pentru că tot am vorbit despre brandului Coca-Cola, să amintim despre eternul său rival, Pepsi-Cola, care a fost ceva mai discret pe TV: 3.778 GRP’30, cu o creștere de 26,3% față de 2012. Pepsi ocupă locul șase în „topul american” de promovare pe TV. Dar să nu sărim peste locuri!

Colgate, pasta de dinți aparținând multinaționalei Colgate-Palmolive, este cel de-al treilea brand american cu mare vizibilitate pe televiziune: 5.141,9 GRP’30 pe targetul comercial. Dar gigantul Colgate Palmolive, un alt pionier al publicității americane în România, a consumat anul acesta 7.097 GRP’30, cu 23,7% mai puțin decât în 2012. Doar patru branduri a promovat Colgate Palmolive: pasta de dinți Colgate, periuțele de dinți Colgate, Mennen Speed Stick și Palmolive Shower Gel.

Brandul de gumă de mestecat Orbit a fost cel mai prezent pe TV din portofoliul Wrigley’s, cu 4.994.4 GRP’30 (o scădere de 27%). Wrigley’s și-a redus „motoarele” comunicării pe TV cu 44,1% față de 2012. Wrigley’s și-a mai împins în față alte două mărci, în perioada monitorizată: Airwaves (977 GRP’30) și Skittles (587).

Deodorantul de toaletă Anitra Duck a fost cea mai promovată marcă din portofoliul companiei SC Johnson, cu 2.515,6 puncte de audiență pe targetul comercial (creștere de 78%). Acesta ocupă locul 10 în topul realizat de „Forbes România”. Alte branduri promovate de SC Johnson: Glade, Pronto și Raid.

Compania farmaceutică Johnson & Johnson a avut 10 branduri pe TV, în prima parte a anului. Consumul de publicitate TV s-a ridicat la 8.285 GRP’30. Cel mai vizibil a fost Listerine (apa de gură), cu 2.021.4 GRP’30 (creștere de 46,5%).

Cel mai promovat automobil american pe TV a fost Ford, cu 1.988 GRP’30, cu 21,5% mai mult decât în 2012.

Demn de subliniat este faptul că marii investitori americani din publicitatea românească sunt companiile din domeniul FMCG (Fast-Moving Consumer Goods).

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii