Patru oameni de afaceri din România au fondat Family Business Network România, filiala autohtonă a asociaţiei FBN. Cei patru, toţi fondatori ai unor afaceri acum de succes în diverse domenii, au fost entuziasmaţi de ideea unei reţele naţionale care “să creeze un mediu de afaceri mai bun pentru copiii noştri” (Gabriel Marin, fondator şi CEO Omnilogic) şi “să promoveze o cultură de business” (Mircea Tudor, MB Telecom), dincolo de orice noţiune de nepotism, greşit asociată ideii de “afacere de familie”.
FBN este o structură internaţională care cuprinde cele mai mari familii deţinătoare de business din lume, companii medii şi mari, precum Samsung, L’Oreal, Auchan, LG, Louis Vuitton, Ford Motor, Arcelor/ Mittal. In forma actuală FBN are în jur de 5600 membri, iar structurile naţionale se numesc Chapters (Capitole).
Scopul (apolitic şi nepatrimonial) este în principal “educarea” şi ajutorarea membrilor mai “tineri”, crearea şi dezvoltarea unor relaţii de cooperare cu alte afaceri de familie similare, în care fiecare să împărtăşească din experienţa sa, într-un climat de deschidere şi confidenţialitate. Membrii reţelei se întâlnesc lunar, au acces permanent la Directorul Internaţional al Membrilor, la informaţii în premieră prin Enews şi la rapoarte speciale.
“Sunt foarte multe de învaţat, sunt afaceri de familie din domenii foarte diverse, cu vechime uneori de sute de ani, oameni care au trecut prin toate etapele unui business”, spune Sorin Preda, Global Vision (real estate), al cărui prim business de familie a fost dezvoltat în domeniul proprietăţii intelectuale – Brand Academy (training şi consultanţă profesională).
In România, ca şi la nivel mondial, în jur de 65 % din afaceri sunt familiale. Avantajul unor astfel de afaceri pentru comunitate este că ele funcţionează la nivel local şi asigură o continuitate şi o responsabilitate socială mai mare. “De asemenea, o familie gândeşte pe termen mai lung, pe generaţii, vrea să creeze un brand, spre deosebire de managementul “profesional”, fără implicare personală, care tinde să fie limitat în timp şi gândeşte pe câţiva ani maxim”, spune Gabriel Marin (Omnilogic). De altfel, statisticile arată că angajaţii preferă un loc de muncă într-o companie familială.
La dezavantajele unui business de familie se poate încadra capacitatea financiară limitată la început, ceea ce fragilizează firma în cazul unor situaţii neaşteptate. “Foarte multe afaceri de familie au dispărut fiindcă s-au făcut calcule greşite. E şi o chestiune de noroc…”, admite Preda. Un alt inconvenient ar fi că de regulă sunt afaceri construite în jurul unui singur om şi angajaţii tind să transfere problemele către şef. Aşa că totul pare să depindă de disponibilitatea permanentă a acestuia.
Criteriile de acceptare în FBN sunt vechimea firmei (cel puţin 10 ani), deţinerea pachetului de control de către familie şi implicarea a cel puţin a unui membru al familiei la nivelul top management. Dincolo de informaţiile financiare, se analizează şi un istoric al companiei din punct de vedere juridic, un “cazier” curat fiind indispensabil.
De asemenea, ele trebuie să fie conduse de persoane care să nu aibă implicare politică. FBN este un ONG fără interese materiale, care îşi propune însă pe termen lung să se implice în viaţa socială românească făcând lobby, spune Sorin Preda: “Cred foarte mult în puterea lobby-ului şi în sfaturile pe care le pot da oamenii de afaceri politicienilor”.
Pe de altă parte, rolul FBN ar fi să promoveze firmele româneşti în afară. FBN se adresează unor firme consolidate deja, dar nu exclude consilierea celor aflaţi la început, care ar vrea să înceapă acum o afacere de familie. Acum însă principalul scop e lărgirea reţelei naţionale.
La nivel european, FBN înseamnă 1.8 trilioane de euro în 2011, 18 % din PIB Uniunii Europene şi peste 5 milioane locuri de muncă.
Despre fondatori
Mircea Tudor (locul 87 în Topul Forbes 500 Miliardari in 2012) a creat sistemul avansat de scanare a camioanelor şi containerelor, datorită căruia firma sa MB Telecom a adjudecat în 2009 marele premiu al Salonului de Invenții și Produse Noi de la Geneva.
Sorin Preda, acţionar majoritar al Global Vision, a trecut în 2004 de partea antreprenorilor, după mai mult de 10 ani de corporaţii. In 2011 ajungea in Topul Forbes 500 de Miliardari.
Gabriel Marin, CEO Omnilogic, una dintre cele mai mari companii cu activităţi în distribuţie şi servicii de pe piaţa românească de IT, a început în 1992 cu 500 de dolari.
Forin Madar, Temad (Brasov). Firma sa de produse auxiliare pentru construcţii a avut încasări de 26 de milioane de euro în 2012.