FacebookTwitterLinkedIn

Pe 13 septembrie a.c., a fost lansat pe piața românească brandul de telecomunicații Telekom, aparținând companiei Telekom România. Lansarea a marcat începutul procesului de adoptare a brandului Telekom pe piața locală, prin transformarea brandurilor Cosmote şi Romtelecom în Telekom România Communications, respectiv Telekom România Mobile Communications. Cu alte cuvinte, Cosmote și Romtelecom s-au „topit” sub umbrela Telekom.

Din acest motiv, am considerat în analiza de față că volumele de audiență TV obținute de Romtelecom și Cosmote (până pe 12 septembrie) și cel realizat de Telekom (13 septembrie – 15 decembrie a.c.) trebuie adunate, acestea provenind în fapt de la aceeași companie. Astfel, bugetul de audiență total, consumat în perioada 1 ianuarie – 15 decembrie a.c., se ridică la 103.115 puncte de audiență (GRP’30) pe targetul comercial (urban, 18 – 49 de ani). Pe baza punctelor de audiență (Gross Rating Points – GRP’30), clienții publicitari cumpără timpi de reclame la teeleviziuni. Telekom România devine astfel cel mai mare consumator de publicitate TV în anul care se încheie.

În trei luni de la lansare (13 septembrie – 15 decembrie), campaniile comandate de Telekom România au acumulat 56.656 GRP’30 pe targetul comercial, plasând compania pe locul patru în topul investitorilor. Aceste cifre arată desfășurarea de forțe ale Telekom pentru a se impune pe piața românească.

Cu bugetele consumate în 2014 pentru Telekom, Cosmote și Romtelecom, operatorul de telecomunicații îl depășește pe „liderul tradițional”, Procter & Gamble, care a acumulat pentru campaniile la brandurile sale circa 81.116 GRP’30 pe targetul comercial. Volumul de publicitate realizat de Procter & Gamble este mai mic cu 5,6% față de cel din aceeași perioadă a anului trecut.

Anul 2014 se poate spune că a aparținut încleștării celor trei mari operatori de telecom: Telekom, Vodafone și Orange.

Vodafone se plasează pe locul trei în topul investitorilor, cu un volum de 63.311 GRP’30 pe targetul comercial, în creștere cu 10,3% față de 2013. La rândul său, Orange a acumulat 60.559 de puncte de audiență pe targetul comercial, în scădere cu 11,8% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Creșteri importante ale bugetelor de publicitate TV au înregistrat multinaționalele: Heineken România (61,3%), Beiersdorf (11,6%), Ferrero România (56,5%) și Lidl (34,2%). Bugete în scădere față de 2013 au avut Unilever (-28,5%), Studio Moderna (-6,9%) și Mondelez România (-26,5%).

Din cele 15 multinaționale cu cele mai mari investiții în publicitatea TV, doar cinci au suferit contracții ale bugetelor de publicitate, în perioada 1 ianuarie – 15 decembrie a.c.

Pe întreaga piață, bugetul total de audiență realizată de clienții publicitari s-a ridicat la 1.921.200 GRP’30 pe targetul comercial, cu 7,9% mai mare decât în 2013.