Cautare




, Contributor

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

Macroeconomie |
|

Ce sunt afacerile sociale?

Zoltan-Cristian Bereczki, Country director al organizaţiei NESsT România, explică pentru Forbes ce înseamnă afaceri sociale şi ce potenţial au ele aici.
Start_up_Afaceri.jpg

Ce înseamnă o afacere socială?

Nu există o definiție sau o înțelegere unanimă a termenului. Indiferent cum le numim – ”afacere socială”, ”întreprindere socială” – și indiferent sub ce formă legală funcționează, ele trebuie să urmărească un obiectiv social.  Definiția de lucru pe care am adoptat-o în NESsT este următoarea: o întreprindere socială este o afacere creată pentru a rezolva o problemă socială. Așadar, întreprinderile sociale pot fi o soluție pentru a rezolva o problemă socială prin crearea, de exemplu, a unor locuri de muncă, prin generarea unor venituri pentru anumite categorii defavorizate, prin valorificarea unor resurse locale sau oferirea unor servicii de bază care lipsesc într-o comunitate.

În jurul definițiilor se poartă un număr mare de discuții, mai ales că întreprinderile sociale sunt sub umbrela domeniului de mai larg “economie socială”.

Ce domenii au cel mai mare potenţial în România în acest moment?

Înființarea  unor afaceri care să valorifice produsele de calitate superioară al micilor producători, afaceri din zona de tehnologie – și nu mă refer doar la online – care să îmbunătățească viața unor oameni în general marginalizați, apariția sau profesionalizarea unor ateliere protejate care să ofere produse de înaltă calitate companiilor, cooperativele ca formă de organizare colectivă pentru producătorii locali. Acestea sunt doar câteva domenii în care percep un potențial mai ridicat pentru anii următori.

 

Citiți o ediție specială despre afacerile sociale în varianta  tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.

Vezi aici ce alte articole mai cuprinde ediția specială despre economia socială

 

Unde şi cum se pot găsi idei pentru astfel de afaceri?

Unele idei  vin din dorința și crezul antreprenorului pentru că este legat, de exemplu, de un loc anume și identifică o idee de afaceri prin care să ajute comunitatea. Altele se nasc în incubatoarele de afaceri, unde antreprenorul se întâlnește cu oameni care împărtășesc aceleași valori. Există deja un număr semnificativ de organizații suport în România care pot ajuta un antreprenor, chiar și fără idei concrete, să treacă printr-un proces de cristalizare – de căutare a ideii potrivite. De altminteri și noi la NESsT avem o competiție la care pot aplica și antreprenori “fără idei”, dar cu un istoric sau potențial de leadership excelent.

Ca surse de inspirație, exemple de întreprinderi sociale se găsesc atât în țară, cât și din străinătate. Un număr de organizații sunt în portofoliul NESsT, altele sunt prezentate ca model pe diverse canale media cu secțiuni dedicate antreprenoriatului social, cum ar fi Romania Pozitivă, Stanford Social Innovation Review. De reținut că deși există similarități în modul de funcționare a întreprinderilor sociale la nivel global, orice model de întreprindere socială trebuie adaptat la contextul local.

Care ar fi paşii de urmat pentru cineva care îşi doreşte să înfiinţeze o astfel de afacere?

După ce antreprenorul a identificat o problemă socială, ar trebui să verifice dacă presupunerile sale sunt corecte și dacă afacerea chiar ajută oamenii sau beneficiarii vizați. Pe partea de business, după găsirea ideii, o recomandare ar fi ca antreprenorul să-și valideze produsul sau serviciul în piață (să facă un studiu, să iasă cu un prototip), iar apoi, dacă rezultatele arată că există o oportunitate reală, să facă o planificare.

Nesst are filiale în Brazilia, Chile, Polonia, SUA , Ungaria şi România.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii