Cautare




, Contributor

SmallBusiness |
|

Ce sunt afacerile sociale și cum poți obține finanțare?

OMV Petrom lansează a doua ediție a competiției de afaceri sociale ”Fabricat în Țara lui Andrei”.  
Atelier Simplus

Afacerile sociale reprezintă afaceri viabile economic care, prin însăși activitatea lor, contribuie la rezolvarea unei probleme sociale. Ele creează locuri de muncă și sunt o soluție pentru dezvoltarea pe termen lung a comunităților. Printre categoriile defavorizate care reprezintă potențiali beneficiari ai afacerilor sociale sunt şomerii de lungă durată, întreţinătorii de familii numeroase, mamele singure sau persoanele cu dizabilităţi.

Ultimele date publicate în Atlasul Economiei Sociale 2014, arată că, la nivelul UE, aproximativ 10% din mediul de afaceri european este reprezentat de afaceri sociale sau ,,întreprinderi sociale”, aşa cum sunt denumite în literatura de specialitate. Acestea integrează peste 11 milioane de angajaţi, sub diferite forme de organizare.

În octombrie 2014, Comitetul Economic şi Social European (CESE) a prezentat concluzii şi recomandări privind afacerile sociale. În timp ce interesul pentru acestea şi vizibilitatea lor a crescut, se remarcă în continuare o nevoie de conştientizare şi înţelegere a modului în care ele funcţionează.

 

Raportul Comisiei Europene din 2014 legat de peisajul economiei sociale în România subliniază faptul că ţara se confruntă cu o conştientizare precară a conceptului de afacere socială. De asemenea, nu există o politică legislativă de încurajare sau sprijinire a creării și dezvoltării de afaceri sociale.

Legea economiei sociale înaintată de Guvernul României încă din decembrie 2013, se află la nivel de proiect de lege. Aceasta rămâne încă în dezbatere, întrucât în ianuarie 2015 Ministerul Muncii a propus Comisiei de Muncă o serie de amendamente la propriul său proiect de lege.

În Atlasul Economiei Sociale din 2014, statisticile arată că următoarele sectoare au avut cea mai mare pondere a asociațiilor şi fundaţiile active economic: silvicultură (51%); agricultură (31%); sectorul profesional (12%); educație, cultură și de dezvoltare / sectoare de turism (fiecare cu 9%).

Un studiu desfăşurat de Cult Market Research în 2015, la iniţiativa OMV Petrom, arată faptul că în România antreprenoriatul social este privit ca principală oportunitate de dezvoltare identificată de 75% dintre reprezentanţii societăţii civile. De asemenea, 83% dintre reprezentantii ONG-urilor considera ca antreprenoriatul social este un domeniu in care ar trebui sa se implice companiile din Romania.

În ceea ce priveşte accesul la fonduri și stimulente fiscale, acesta a evoluat pe parcursul ultimilor ani, prin apariția unor scheme de finanţare din partea Fondului Social European (FSE), a competiţiei de afaceri sociale desfăşurate de Fundaţia Nonprofit Enterprise and Self- Sustainability Team (NESsT) în România şi a programului Fabricat în Ţara lui Andrei, organizat de OMV Petrom.

OMV Petrom lansează cea de-a doua ediție Fabricat în Tara lui Andrei-competiția de afaceri sociale în care românii, cu sau fără experiență de business, își pot transforma în realitate ideile sau planurile de afaceri ce răspund unei probleme sociale dintr-o comunitate.

Antreprenorii, ONG-urile, PFA-urile, SRL-urile sau întreprinderile individuale interesate se pot înscrie în perioada 27 mai – 2 iulie pe site-ul www.taraluiandrei.ro. În luna august, juriul Fabricat în Țara lui Andrei va selecta 35 de finaliști. Aceștia vor parcurge o etapă de pregătire, în care vor primi consultanță de la experții Fabricat în Țara lui Andrei, axată pe nevoile individuale ale fiecărui finalist și sprijin financiar pentru a testa fezabilitatea ideilor (realizarea unui studiu de piață, fabricarea unui prototip al produsului, etc.). Câștigătorii vor fi anunțați în luna aprilie 2016 și vor primi finanțare nerambursabilă de până la 32.000 de euro fiecare, pentru a demara afacerile sociale.

Finanțarea este completată de orele de consultanță oferite antreprenorilor pe toata durata proiectului, în cadrul atelierelor de lucru specializate sau sesiunilor individuale de pregătire în domenii cheie pentru viitoarele afaceri: management financiar, legislativ, marketing, distribuție, etc. Astfel, antreprenorii vor fi pregătiți să poată maximiza finanțarea primită și să genereze valoare economică și socială prin afacerile lor.

“Acum doi ani, lansam Fabricat în Țara lui Andrei– un proiect complex și curajos, care venea cu o noutate în societatea noastră: afaceri care, dincolo de a genera profit, rezolvă și o problemă socială. Astăzi, am dovedit că se poate și vorbim deja despre produse Fabricate în Țara lui Andrei. A doua ediție Fabricat în Țara lui Andrei își propune să susțină și să educe în continuare viitorii antreprenori în realizarea unor afaceri sociale de succes care sa aducă valoare și comunităților în care activează”, declară Mona Nicolici, manager sustenabilitate OMV Petrom.

Competiția este deschisă tuturor care își doresc să inițieze o afacere socială în una dintre comunitățile vizate de proiect. Cele 29 de comunități sunt: Miceşti (judeţul Argeş); Zemeş, Moineşti, Slănic Moldova (judeţul Bacău); Suplacu de Barcău, Marghita (judeţul Bihor); Scorţoasa, Tişău, Berca (judeţul Buzău); Corbu (judeţul Constanţa); Moreni, Aninoasa, Gura Ocniţei (judeţul Dâmboviţa); Clejani, Mârşa (judeţul Giurgiu); Bustuchin, Turburea, Ţicleni (judeţul Gorj); Movileni, Poboru (judeţul Olt); Poiana Câmpina, Podenii Noi, Scorţeni (judeţul Prahova); Marca (judeţul Sălaj); Videle, Cosmeşti, Siliştea, Scurtu Mare (judeţul Teleorman); Mădulari (judeţul Vâlcea).

Competiția este organizată în parteneriat cu Fundația NESsT, o organizație internațională specializată în dezvoltarea de afaceri sociale în țările în curs de dezvoltare. Rolul său va fi de a asigura selecția și consultanța pentru dezvoltarea afacerilor sociale în primii ani de la înființare.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii