Cautare




, Contributor

SmallBusiness |
|

„CE” şi „CUM” pentru finanţarea afacerii

Mihai Sfinţescu, partener 3TS Capital, ne-a povestit despre secretele care stau la baza unei afaceri cu potenţial, care sunt criteriile de selecţie pe care le aplică atunci când investeşte într-un startup şi care este potenţialul antreprenorial românesc.
Sfintescu 2

Cu o experienţă în investment banking de peste 14 ani, Mihai este acum dedicat investiţiilor în business-uri cu potenţial, ca partener al 3TS Capital pentru România. Prin fondul 3TS Catalyst România el sprijină startup-uri din ţară, în general din software şi internet, şi vizează în special sectorul de TMT (tehnlogie-media-telecom).

Mihai crede că România are potenţial în antreprenoriat deoarece: „avem o şcoală puternică de informatică în special în zona de programare. Totuşi experienţa de produs şi de afaceri e la un nivel mai scăzut decât în alte ţări europene.  Ar fi de dorit să se îmbunătăţească aceste cunoştiinţe încă din perioada studenţiei, atât de către facultăţi, cât şi prin firme care să ofere stagii de practică. În acest fel am putea avea mai multe produse informatice cu proprietate intelectuală românească: banii şi gloria acolo sunt!”

În principal, în procesul de decizie privind o finanţare, el se uită la echipa de management, produsul pe care l-au dezvoltat şi modelul de business. „Calităţile produsului sunt poate cele mai importante în zona de tech pentru a pătrunde într-o piaţă de regulă aglomerată şi a convinge repede clienţii. Echipa de management este de asemenea esenţială deoarece numai o echipă de calitate va putea să facă faţă provocărilor aferente transformării startup-ului într-o afacere mare. Modelul de business e mai puţin important findcă poate fi schimbat uşor dacă produsul are tracţiune şi echipa de management ştie să experimenteze în mod inteligent.”, explică Sfinţescu.

Pentru a obţine însă o investiţie cu o valoare cuprinsă între EUR 200.000 şi 2 milioane, este necesar ca echipa să fie compusă din membri complementari, care să înţeleagă diferitele aspecte ale afacerii: piaţă, marketing, vânzări, produs, procese interne, finanţe, etc.. Pe scurt, echipa trebuie să ştie „ nu numai CE vor să facă, dar şi CUM vor să facă” şi să dea dovadă de o mare adaptabilitate.

Până în prezent Mihai Sfinţescu a investit în diverse companii care au avut rezultate foarte vizibile şi alături de care au fost (sau continuă să fie) parteneri în poveştile lor de succes trecute şi viitoare. El mizează în continuare pe industriile: tehnologia informaţiei, media (digitala şi nouă) şi telecom şi crede că în aceste sectoare se găsesc multe firme inovative cu potenţial de creştere.

Având o largă experienţă cu business-uri aflate la început de drum, Mihai îi sfătuieşte pe tinerii antreprenori care dezvoltă startup-uri în tehnologie şi caută investitori să privească cu atenţie la 3 paşi: „În primul rând să-şi stabilească obiectivul lor legat de companie şi creşterea acesteia pe termen lung. Iar aici e bine să fie ambiţioşi şi să gândească în stil mare, chiar dacă afacerea lor e în prezent mică: şi Avangate, BitDefender sau TotalSoft au fost firme mici la un moment dat. În al doilea rând să-şi facă un plan pe etape de a ajunge acolo, inclusiv de ce anume au nevoie pentru asta: oameni, bani, parteneriate cu alte firme, etc. În al treilea rând, să vadă finanţarea în cotextul de mai sus, ca o unealtă foarte importantă pentru a accelera evoluţia companiei către obiectivul fixat. Iar aici sunt importanţi nu doar banii cât şi aportul nemonetar al investitorului, să prefere deci „smart money”.”, povesteşte investitorul.

În ceea ce priveşte greşelile frecvente pe care antreprenorii le fac la început de drum, el nu crede în astfel de etichete, darface un avertisment legat de faptul că „de regulă va fi mult mai greu să ajungă la succes decât îşi imaginează” , însă este bine totuşi să îşi păstreze entuziasmul.

Mihai Sfinţescu ne mărturiseşte că How To Web şi-a demonstrat valoarea nu numai în România ci şi în Europa Centrala şi de Est. De aceea este bucuros că a avut ocazia să participe ca mentor în cadrul How to Web MVP Academy şi speră ca fiecare echipă participantă să lupte până la capăt pentru a schimba lumea în bine.

Acest material este realizat împreună cu How to Web MVP Academy, program de pre-accelerare adresat celor mai performante startup-uri din Europa Centrală şi de Est dezvoltat în parteneriat cu Microsoft, Romtelecom şi Cosmote cu sprijinul Bitdefender, Raiffeisen Bank, Hub:raum şi TechHub Bucharest.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii