Cautare




, Contributor

SmallBusiness |
|

Ce caută investitorii la un startup?

Dan Lupu
Ce caută investitorii la un startup şi cum găseşti partenerul potrivit pentru afacerea ta? Despre asta am discutat cu Dan Lupu, Partener Earlybird Venture Capital.

Înainte de a ocupa poziţia actuală, Dan Lupu a petrecut 4 ani ca Investment Director în cadrul Intel Capital, unde a fost responsabil de Europa de Sud-Est, a fost Investment Executive al Sigma Bleyzer (fond de private equity pentru Europa de Sud-Est) şi a învăţat mai multe despre domeniu ca analist în industrii precum telecom sau farmaceutice.

Atunci când ia decizia de a investi într-un startup, Dan Lupu se uită în primul rând la produs. „Există o relaţie între produs, piaţă şi nevoile clientului şi potrivirea care există între acestea. Noi nu investim în idei, ci în firme care au un produs, au clienţi şi au nevoie de resurse pentru scalare şi dezvoltare ulterioară”, spune investitorul.

Plecând de la premisa că produsul, clienţii şi piaţa există, echipa este fundamentală pentru că aceasta este cea care trebuie să pună în practică planul de dezvoltare. „Fondatorii trebuie să aibă abilităţi complementare pentru a putea executa, iar echipa trebuie să fie credibilă şi dedicată. Rareori planul de afaceri necesită doar competenţe tehnice, de aici importanţa acestui factor”, continuă investitorul.

Dan Lupu nu crede în mitul investitorului mereu ocupat, căruia trebuie să îi prezinţi ideea de afaceri în lift, în 30 de secunde, pentru a obţine o întâlnire. „Sunt deschis să mă întâlnesc cu fondatori, cu echipe care au idei, indiferent de gradul de dezvoltare în care se află acestea. Procesul de a ne cunoaşte durează şi e bine să începi să construieşti o relaţie din timp”, povesteşte investitorul. Crede că o metodă de abordare potrivită este pe LinkedIn, printr-un mesaj care explică relevanţa unei întâlniri pentru ambele părţi.

Earlybird Digital East Fund susţine startup-uri din Europa Centrală şi de Est şi Turcia care doresc să se dezvolte şi au nevoie de resurse pentru scalare. „Investim în companii care necesită capital de dezvoltare şi avem flexibilitatea de a le oferi între 100.000 EUR şi câteva milioane. Ca profil de industrie, ne interesează produse software sau servicii pe bază de platforme tehnologice (ca de exemplu ecommerce)”, povesteşte investitorul.

Un exemplu în acest sens sunt companiile în care a investit până în acest moment, o parte dintre acestea fiind astăzi poveşti de succes. Printre ele se numără Tjobs, prima companie care a identificat o problemă şi a dezvoltat un model eficient folosind o platformă tehnologică şi adresând o piaţă pan-europeană, sau Flipps, o firmă care oferă un serviciu de streaming unic în lume datorită tehnologiei dezvoltate.

Ca investitor, Dan Lupu a avut ocazia să discute de-a lungul timpului cu numeroase startup-uri şi a observat o serie de greşeli pe care le fac frecvent antreprenorii la început de drum. Cele mai importante dintre acestea sunt cele care ţin de comunicare şi de faptul că nu pot transmite concret ceea ce face produsul lor.

„Toată lumea citeşte pe net că trebuie să comunice o viziune şi toţi antreprenorii îşi doresc să schimbe lumea şi să genereze exituri de un miliard. M-am întâlnit cu fondatori care, după o discuţie de 20 de minute, nu reuşiseră să transmită ce face de fapt produsul lor.”, povesteşte investitorul.

O altă greşeală este componenţa dezechilibrată a echipelor: majoritatea startup-urilor sunt alcătuite în principal din oameni tehnici, care nu înţeleg suficient de bine procesele de business şi importanţa marketing-ului strategic. Ca urmare, nu au capacitatea de a duce la bun sfârşit ideea, indiferent de valoarea acesteia.

„Cu toate acestea, calitatea startup-urilor cu care discut s-a îmbunătăţit dramatic în ultimii ani si lucrurile progresează destul de rapid în regiune. E însă un proces care se desfăşoară în timp şi nu se poate întâmpla de azi pe mâine”, spune Dan Lupu.

Îi sfătuieşte pe antreprenorii care dezvoltă startup-uri în tehnologie să discute cu cât mai mulţi oameni şi să nu se teamă că aceasta ar putea fi furată. „Ideea este bună datorită viziunii pe care nu o poţi comunica şi e bine să o validezi cu multe persoane datorită perspectivelor diferite în care oamenii privesc aceeaşi problemă”, explică investitorul.

Pe lângă networking, Dan Lupu îi sfătuieşte pe antreprenorii în căutarea unei finanţări să fie realişti şi să înţeleagă care sunt orizonturile de dezvoltare şi evaluările financiare ale propriei companii. „E important să înţelegi cât va putea valora compania ta în viitor. Poţi să ai succes şi să fii mulţumit cu un business care are capacitatea de a genera 2-10 milioane EUR venituri, însă atunci eu nu sunt interlocutorul potrivit. Eu caut firme care vor valora cel puţin 100 milioane şi perspectiva unor exit-uri mari pentru companiile în care investesc”, încheie Dan Lupu, Partener Earlybird Venture Capital.

Acest material este realizat împreună cu How to Web MVP Academy, program de pre-accelerare adresat celor mai performante startup-uri din Europa Centrală şi de Est

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii