Cautare




, Forbes Staff

Tech |
|

Ce buget trebuie să aloce o companie care vrea să își deschidă un magazin online și care sunt recomandările de care trebuie să țină cont pentru un business profitabil

În contextul în care piața românească de e-commerce este într-o continuă creștere și apar din ce în ce mai multe business-uri online, este foarte important ca o companie să aibă o strategie bine conturată și să respecte mai mulți pași atunci când demarează o astfel de afacere.  
 aboneaza-te
e-commerce

Conform datelor GPec, în România, valoarea totală a cumpărăturilor online a depășit pragul de 3,5 miliarde de euro în 2018, în creștere cu aproximativ 30% față de anul precedent, iar estimările pentru anul 2020 arată că aceasta va depăși 5 miliarde de euro.

La fel ca orice altă afacere, un business online necesită planificarea atentă a unui buget, alocarea de investiții și existența unei viziuni pe termen lung.

„Se perpetuează preconcepția conform căreia investești 100 de euro într-un site și e suficient pentru a deschide o afacere. Mai mult decât atât, pe internet, la tot pasul, sunt disponibile diverse video-uri inspiraționale care promit antreprenorilor <<rețeta secretă>> pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă în deschiderea unei afaceri. Desigur că informarea este necesară, mai ales când ești la început de drum, însă online-ul nu este altceva decât un nou canal de vânzare, cu instrumente specifice.

De aceea, sunt necesare o planificare atentă, alegerea produselor, selecția furnizorilor, e nevoie să știi cum să calculezi marjele de profit, cum alegi publicul țintă, cum te promovezi către acesta, ce investiții faci în promovare și ce strategii de retenție și fidelizare a clienților ai pregătite pentru următorii 3-5 ani”, spune Doina Vîlceanu, acționar majoritar al ContentSpeed, agenție de e-commerce care oferă soluții pentru crearea, optimizarea și promovarea magazinelor online.

Bugetul pe care trebuie să îl aloce o companie care vrea să își deschidă un magazin online pornește de la 1.000-1.500 de euro și include implementarea tehnică a site-ului: design, servicii și infrastructură. O sumă suplimentară de 500 de euro trebuie alocat lunară pentru promovarea online a produselor comercializate de magazin.

„Dacă vorbim de un business existent, cu stoc de produse, care deja folosește alte soluții software de tipul ERP, WMS, CRM sau SFA atunci sunt necesare integrări bidirecționale între site și aceste soluții deja folosite. Altfel, magazinul online devine o bătaie de cap care va necesita resurse umane care să proceseze manual comenzile. Pentru astfel de companii, succesul în online înseamnă automatizarea. Un magazin online cu acest tip de integrări complexe pornește de la 3.000 – 4.000 euro, iar bugetul de marketing e la discreția companiei și direct corelat cu previziunile de vânzări”, adaugă Doina Vîlceanu (foto).

De asemenea, trebuie luată în calcul și existența unui buget pentru servicii de mentenanță și actualizări ale software-ului, pentru că în mediul online lucrurile avansează foarte rapid.

Ce ar trebui să îmbunătățească antreprenorii români din e-commerce pentru a le oferi clienților lor o experiență mai bună?

Principalele recomandări ale specialiștilor se referă la atenția acordată nevoilor și așteptărilor clienților – pentru că experiența acestora începe de la prima interacțiune online cu magazinul respectiv, toate elementele acestuia trebuie puse foarte bine la punct: site-ul trebuie să se încarce rapid, să fie ușor de utilizat, să aibă o structură de meniu și filtre bine gândite, imagini calitative ale produselor, descrieri complete și informații transparente.

În ceea ce-i privește pe retailerii tradiționali, este foarte important ca aceștia să ofere același tip de experiență atât online, cât și offline – aceeași imagine, același mesaj, posibilitatea de a plasa o comandă plasată online și de a o ridica din magazinul fizic cel mai apropiat etc.

Față de piețele învecinate, precum Bulgaria, Ungaria, Serbia și Polonia, românii încă sunt reticenți față de cumpărăturile online.

„România are pentru 2018 un grad de penetrare a internetului de 74%, la același nivel cu Serbia, dar sub Polonia și Ungaria, Bulgaria fiind la 67%. Când vine vorba de procentul de utilizatori de internet care fac și cumpărături online suntem pe penultimul loc cu 26%, doar Ucraina stă mai prost cu 22%. (…) Românii sunt pe ultimele locuri și la achizițiile intra și extra comunitare. Studiul arată că 48% dintre românii intervievați preferă să cumpere din magazinele fizice, motivele fiind dorința de a vedea produsul, loialitatea față de brand și obișnuință. Doar cei din Kosovo și Muntenegru sunt mai reticenți decât noi la cumparaturile online. Prin comparație, Polonia are cei mai deschiși cumpărători online, doar 2% afirmă că preferă să cumpere din magazinele fizice”, mai spune Doina Vîlceanu, care citează datele raportului Ecommerce Foundation 2019.

Astfel că e-commerce-ul românesc prezintă oportunități de creștere, însă este nevoie de îmbunătățirea infrastructurii și de câștigarea încrederii clienților.

În ceea ce privește achizițiile online de pe telefonul mobil, 80% din produsele de beauty&lifestyle sunt achiziționate direct de pe telefonul mobil, însă procesele încă pot fi optimizate pentru o mai bună experiență online.

În perioada următoare, creșterea pieței locale de e-commerce se va datora digitalizării afacerilor tradiționale mari, care acum încep să vândă și online, cum ar fi companiile de distrubuție care vor să automatizeze procesul de vânzare sau farmaciile care acum pot vinde medicamente fără prescripție medicală online.

Din 2003, platforma ContentSpeed a dezvoltat magazine online pentru 650 de start-up-uri, dar și pentru branduri precum Auchan, Sephora, Diverta etc.

Conform datelor Termene.ro, ContentSpeed a avut, în 2018, o cifră de afaceri de 650.000 de euro, în creștere cu 16% față de anul precedent și un profit de aproape 53.000 de euro, în creștere cu peste 20%.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii