Cautare




, Contributor

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

Lideri |
|

Ce au în comun triburile şi corporaţiile

H_Coetzee.png
Forbes România s-a întâlnit pentru un interviu în exclusivitate cu autorul unor programe de coaching utilizate de companii din precum Disney, ESPN, Estée Lauder, Revlon, FedEx și World Vision.

Hendre Coetzee, Global Executive Coach de renume internațional, a trecut la un moment dat în cariera sa de la medierea dintre triburile populației de culoare la facilitarea fuziunilor și achizițiilor din lumea corporatistă. Cele două situații sunt foarte similare, deoarece presupun gestionarea de situații ostile. Cu toate acestea, a doua variantă i s-a părut mai sigură -în afaceri sunt mai puține riscuri de a fi împușcat.

Coetzee s-a născut în Africa de Sud și a lucrat la început cu statul, învățându-i pe alții cum să gestioneze oamenii și să înţeleagă psihologia din spatele schimbării. Ceea ce nu e tocmai o muncă uşoară într-o țară în care sunt 17 triburi și 11 limbi diferite printre oamenii de culoare. A lucrat ca facilitator și  astfel a început să îl intereseze cum se dezvoltă oamenii și „cum îi faci să creadă în cel mai bun scenariu”.

Munca de facilitator înseamnă să faci oamenii să înțeleagă că felul în care gândesc despre ei înșiși influențează rezultatele. “Parte din munca unui coach e să facă oamenii să înțeleagă ce gândesc și apoi să îi ajuți să vadă unde vor să ajungă și ce tip de gândire îi poate duce acolo”, explică Hendre Coetzee.

În cazul fuziunilor și achizițiilor, jobul business coach-ului este de a crea o nouă cultură organizaţională, o nouă normalitate, ceea ce presupune și dezvoltare personală:  "e un proces de 12 luni, pe care îl începem cu membrii boardului, cu managerii, dar facem și un studiu printre angajaţi, pe care îl confruntăm cu  ce spun managerii”, spune el.

Criza a acţionat şi în coaching ca o sită: acei coach de succes au rămas şi au avut chiar mai mult de muncă. „Acum mai puţini oameni fac mai multă muncă, iar companiile au început să recunoască faptul că aceştia trebuie sprijiniţi”, adaugă Coetzee. „În SUA oamenii încep să recunoască faptul că cea mai mare avere sunt oamenii. Totul e să treci de la modul supraviețuire, la cel de creștere, din defensivă în ofensivă”.

Vezi aici ce lecţii de leadership dau cele mai puternice femei din lume

Coetzee a avut prima idee de afacere când era copil : împreună cu prietenii împingea în supermarketuri cărucioarele de cumpărături ale doamnelor în vârstă. A condus apoi un restaurant și a avut mai multe afaceri („antreprenoriatul e o a doua natură pentru mulţi oameni în Africa de Sud”, spune el) până când, acum 14 ani aproximativ, a simțit că trebuie să aleagă între a  deveni „rege”, dezvoltând firma și vânzând-o apoi, sau a se lua după ce e în ADN-ul său și ce îi place să facă, adică să îi ajut pe alții să își împlinească visele, deci să fie „kingmaker”. Așa că a ales să își vândă afacerile și să se întoarcă în consultanță și coaching.  Dar apoi și-a dat seama că, de fapt, nu trebuie să aleagă între „king” şi „kingmaker”, poți fi ambele. “Adevărata succesiune e când un rege permite altora să stea în jurul mesei și îi ajută să devină regi ei înșiși”, spune Coetzee.

Coach-ul de origine sud-africană explică acest lucru prin comparația cu spectacolul unui grup de rock, care oferă la bis cea mai bună melodie a lor. “Cred că pentru mulți lideri e timpul să facă bisul, iar pentru regii businessului, „bisul” înseamnă să creeze alți lideri. De aceea conceptul este o invitație adresată liderilor de a crea noi lideri”, spune business coach-ul care face referire la generațiile aflate acum în situația de a se retrage (de pildă, așa numiții Baby Boomers din SUA).  De altfel, el a venit în România, la invitația CEO Club, pentru a prezenta noul său  program de coaching numit „Kings and KingMakers”, despre transformarea stilului de leadership. 

Coetzee este acum Global Executive Coach, fondator al Centrului de Advanced Coaching din California și cofondator al Neurocoaching Center pentru cercetarea în neuroștiință și transformare în legătură cu lumea corporatistă. 

Modelele sale se numesc Nelson Mandela și Richard Branson, dar coach-ul îi numește  „oameni care îl inspiră”: „e minunat să ai oameni care să te inspire, dar cea mai mare avere e grupul de oameni din jurul tău, pentru că ei vor fi cei care vor spune <hai să facem asta împreună>”, precizează el.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii