Cautare




, Contributor

Consultant și analist de risc politic, CEO Smartlink, fost Policy Manager la Google Bruxelles

Opinii |
|

Ce ar trebui să facă românii globali în vremuri de concurență între marile puteri 

Ce țară își dorește să fie următoarea Marea Britanie? Sunteți confuzi? Înainte de a începe, luați un moment și imaginați-vă: dacă țara voastră a devenit a treia cea mai mare, mai bogată și mai importantă din Uniunea Europeană, ce ar însemna asta pentru voi și ce ați face?
editorial radu magdin_ok

Francezii spun Jamais deux sans trois, ceea ce înseamnă că ceva poate deveni o regulă dacă se întâmplă de cel puțin trei ori. Marea Britanie a fost contragreutatea ecuației politice europene care a menținut echilibrul motorului franco-german. Brexit-ul pare să reîntoarcă lucrurile la un mod binar de a face lucrurile, cu toții aliniindu-se fie cu Franța, fie cu Germania, în cazul în care cele două țări nu sunt de acord (dacă sunt de acord, devin aproape irezistibile). Cu Italia, următoarea în linie ca și greutate, într-un entuziasm politic perpetuu, există o cursă pentru a fi în contragreutate. Nu, nu este Spania, care pare să se fi aliniat frumos cu Franța și Germania. Este Olanda. Cu toate acestea, pe cât este de importantă din punct de vedere economic, îi lipsește ceva – teritoriu și populație: în timp ce PIB-ul Olandei este de 4 ori mai mare, țara are o populație mai mică decât cea a României. Desigur, nu numai populația sau PIB-ul contează, ci și credibilitatea și influența politică. Aici avem niște vesti bune: România a livrat cu succes și a încheiat prima președinție a Consiliului Uniunii Europene, efectuând și impresionând mai presus de așteptări.

 

Este imposibil să exagerăm importanța de a nu ruina acum – ci de a valorifica ceea ce am construit în ultimele 6 luni. În timp ce România a avut unele drame politice în ultimele luni, a creat, totuși, un fir narativ pozitiv pentru sine: livrarea pentru proiectul european. Acum că ne simțim mai bine în legătură cu noi înșine, ne confruntăm cu o altă realitate – a fi pe prima treaptă a Europei înseamnă uneori a fi subiectul unor vijelii ale competiției marilor puteri. Nu numai că europenii vorbesc despre autonomia strategică (de la președintele Trump?), evaluarea investițiilor (de la China?) și despre independența energetică (de la Rusia?), dar ne uităm la prima vară sahariană a Europei, rezultând în împingerea neutralității carbonului până în 2050, și suntem, de asemenea, sub presiunea tuturor lucrurilor digitale, pentru care UE a avut, probabil, cel mai accelerat ritm de reglementare în istoria sa în ultimii 2 ani, adoptând numeroase norme pentru a proteja europenii – în special de noile falsuri.

 

În acest nou mediu de protecție (protecționism) în Europa, este ideal să fii proactiv și să acționezi astăzi pentru viitorul de peste 2-3-5 ani. În timp ce Europa va continua să mențină oaze ale secolelor XIX și XX pe teritoriul ei, va avea nevoie atât de oameni, cât și de companii să o ajute să își implementeze obiectivele pentru 2025, 2030 și 2050. În plus, oamenii și companiile capabile să livreze acest lucru în Europa vor deveni de fapt concurenți de clasă mondială, deoarece vor fi curtați de către țările din întreaga lume în încercarea lor de a aborda provocările emergente. Frumusețea în contextul competiției marilor puteri este că România a avut relații pozitive cu majoritatea țărilor lumii, iar atunci când marii actori se ceartă despre cum să-și împartă teritoriul, România și românii pot fi jucători agili și pot găsi nișe și rețele în care să fie activi.

 

Mai mulți actori instituționalizați și mai mari au avantajul unei finanțări mai mari, a rețelelor de cunoștințe tradiționale și a tradiției. De asemenea, au dezavantajul de a fi considerați stabili, înceți și impunând prea multe condiții; animozități isotrice pot fi, de asemenea, întâlnite în piețele în curs de dezvoltare. Jucătorii agili pot fi vicleni – nu deranjează alți jucători din întreaga lume deoarece nu sunt percepuți ca o amenințare, pot învăța atât din amonte, cât și din aval – dacă sunt inteligenți să se poziționeze ca parteneri de cunoaștere și inovare în rețelele globale, și dacă joacă inteligent, vor atrage investiții și interes pe termen lung ca oportunități de creștere în viitor cu potențial ridicat.

 

Noi, românii, dar și alte state membre ale UE din regiune, am avut un handicap de a veni dintr-o economie în primul rând bazată pe manufactură și am încercat să dezvoltăm simultan atât partea de servicii, cât și a economiei digitale. Presupunând că am învățat din acestă așa zisă depășire, ar trebui să încercăm să facem următorul pas în viitoarele industrii, unde serviciile, cercetarea, știința, operațiunile, digitalul sunt toate amestecate. Dacă pare confuz, aceasta se datorează faptului că este cu siguranță o paradigmă diferită. Dar este ceea pentru ce trebuie să ne pregătim; a patra revoluție industrială vine. Este improbabil ca, de exemplu, Croația să poată dezvolta un Rheinmetall propriu, dar cu siguranță poate avea agilitatea de a dezvolta o industrie de mașini maritime fără pilot. România este într-o poziție în care este suficient de mare pentru a dezvolta ceva mai substanțial, dar și suficient de mică pentru a deveni lider de nișă și intermediar pentru ceilalți.

 

Acestea sunt doar câteva lucruri pe care le putem învăța de la jucători globali din Hong Kong, Singapore, Dubai, Israel și orașe occidentale globale:

 

  1. – Stabilitatea, previzibilitatea, angajamentul, persistența și dezvoltarea politicilor nu sunt lucruri care se întâmplă numai în instituțiile statului. “Fii schimbarea pe care dorești să o vezi în lume” (Gandhi) se aplică și companiilor și pornește prin deschiderea ușilor și întrebând dacă poți contribui cu gândurile, cunoștințele și experiența ta în procesele de reglementare și dezvoltare a strategiilor instituțiilor.

 

  1. – Fiind un partener pregătit și interesat de implicarea în cooperarea academică, elaborarea de politici, de a face parte din efortul de a educa publicul pe subiectele de bază etc. ajută când ai nevoie să deschizi uși, să obții finanțare etc.

 

  1. – Finanțarea pe termen lung – de obicei din centrele financiare globale – poate ajuta la depășirea dificultăților pe termen scurt. Având o viziune clară, care este despre viitor și nu de a îi prinde din urmă pe ceilalți este ceea ce poate duce la astfel de succese.

 

  1. – “Coopetia” este chiar o chestie – pentru ca este mai bine sa lupți împreună, în calitate de competitori, împotriva a ceva care amenință întregul tău sector, decât să speri că vei fi ultimul lovit. Nu ar trebui să existe frontiere atunci când se ia în considerare acest lucru – rețele internaționale ajută, pe când miza crește pentru mai multe guverne. #LeveragingValueChains

 

  1. – Nu știți ce nu știți și puteți afla doar dacă vă permiteți să vă încurcați în conversații surprinzătoare și exotice (și legale). Trucul este de a deveni un broker de cunoștințe. Pentru asta, trebuie să găsiți oamenii potriviți pentru a vă pune în legătură cu mai mulți oameni potriviți, pentru a deveni unul dintre ei cu timpul.

 

În cele din urmă, românii globali sunt ei înșiși o “specie” care în mod tradițional se împarte binar: cei care vor să susțină și contribuie la “acasă” și cei care fac asta la nivel internațional. Ce spuneți să creăm, de asemenea, o a treia versiune de echilibrare? Arată cam așa: comunicatori flexibili, inovatori, buni, ce fac parte din mai multe rețele, pot vorbi cu competitorii de la nivel mondial și pot obține oferte excelente de la toți.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii