Cautare




, Fashion Editor

"Fashion is like eating. You shoudn't stick with the same menu." Kenzo Takada www.codenoir-style.com

Parfumuri |
|

Ce am aflat la Paris despre Le jour se lève ultimul parfum Louis Vuitton

Într-o dimineață foarte gri, pe când Parisul se lupta cu inundații mari, traversam Place Vendôme ascultând Gainsbourg și imaginându-mi cum arăta piața la început de secol, printre trăsuri și doamne elegante.
Jacques Cavallier Belletrud_1327

 

Niciodată nu-mi pregătesc un mindset ca să intru cât mai repede într-o atmosferă. Dar mă aștept, când Louis Vuitton pregătește un eveniment, o defilare sau lansează un nou produs, să fiu surprinsă. Ca într-o relație de dragoste, este esențial să îți cunoști atât de bine partenerul încât să-l seduci mereu, inteligent și cu stil.

Cei de la Louis Vuitton știu să facă să dureze poveștile de dragoste. Adevăratul lux nu este despre lucruri scumpe, ci despre micile detalii și pasiunea cu care le pregătești, cât de departe și de iscusit știi să le duci. Luxul nu este niciodată despre preț, vă vor spune toți cei care lucrează în lux, care îl creează și, mai ales, care sunt obișnuiți cu el.

O clădire veche nu foarte mare, dar foarte cochetă, unde de la poartă până la etajul trei m-a întâmpinat la fiecare 100 de metri câte o domnișoară zâmbitoare gata să mă ajute – așa am început imersiunea în universul Louis Vuitton.

Un culoar îngust ascunde o ușă mică, urmată de o cameră de talie modestă, mobilată modern ca un apartament privat – sunt gata pentru lansarea celui de-al optulea parfum feminin al brandului de lux francez.  

Conferința de presă este în cadru restrâns, suntem doar 12 jurnaliști invitați. În încăperea decorată cu flori plutesc în aer miresme de mandarin, iasomie și coacăze negre. Sau inspirațiile pentru Le jour se lève, parfumul pe care urma să-l descoperim și ultima creație a lui Jacques Cavallier-Belletrud, Maître Parfumeur și creatorul parfumurilor Louis Vuitton.

Nu este prima oară când casa de modă creează parfumuri. În 1927 au fost lansate Heures d’Absence apoi Je, Tu, Il în 1928, Réminiscences și Eau de Voyage în 1946, azi dispărute integral. Brandul francez a rămas 90 de ani în afara acestei activități, deoarece dorea să se afirme ca o adevărată casă de parfumuri, nu ca o formă de marketing. A acordat un timp lung pentru a transpune ideea într-o parte organică a casei și de sine stătătoare, cum a declarat recent într-un interviu Michael Burke, președintele și CEO al Louis Vuitton.

Chemat să pună bazele Les Parfums, noua diviziune Louis Vuitton, un proiect de care auzea vorbindu-se de 20 ani, Jacques Cavallier-Belletrud a început aventura cu o selecție de opt parfumuri destinată femeilor, aleasă cu grijă din cele 70-80 create special pentru ocazie. A parcurs toată lumea pentru a găsi cele mai bune ingrediente, așa cum a făcut și pentru noul parfum. Calitatea contează, este esențială cea mai bună materie primă,  creativitatea și inovația, care dintotdeauna au fost ADN-ul Vuitton – în niciun caz prețul.

Prezentate în iulie 2016 unor invitați special aleși, cele opt parfumuri urmau să fie lansate concomitent în luna septembrie a aceluiași an în 200 de magazine din cele 450 de magazine ale brandului în toată lumea: Rose des vents (cel mai vândut), Matière noire (al doilea cel mai cerut parfum și preferatul meu), Turbulences, Dans la peau, Apogée, Contre moi și Mille feux.

La un an și jumătate după lansarea noii aventuri olfactive, Louis Vuitton arată o poziționare echilibrată în vânzări: Orientul Mijlociu și Europa reprezintă câte 20% din vânzările de parfumuri, Asia ajunge la 30%, urmată de America – 25%. Marea surpriză o reprezintă clientela masculină. La 200 de euro flaconul, un parfum Vuitton are un preț mai ridicat decât cel mediu al altor parfumuri (50-80 de euro flaconul), dar fiind primul preț în magazinele sale, explică parțial succesul său.

La 56 de ani (aveam să aflu mai târziu că ziua lui de naștere fusese cu o zi înainte), domnul Cavallier-Belletrud este unul dintre cei mai importanți nez (nas) din lume. Și un om generos, plin de umor, care te primește cu căldură.

Vine dintr-o familie unde parfumul este o poveste de dragoste de 500 de ani și este creatorul  multor parfumuri iconice ca L’Eau d’Yssey (Issey Miyake), Midnight Poison (Christian Dior), Poême (Lancôme), Classique (Jean Paul Gaultier) sau Aqua di Gio Homme (Giorgio Armani) printre multe altele. Lista este lungă și impresionantă, credeți-mă!

Note sofisticate. Un cuvânt pe care, ca și luxul, creatorul îl stăpânește perfect: „Luxul înseamnă sofisticare, iar sofisticarea este ca dragostea, un lucru serios“. 

Angajat în 2012 ca singurul Maître Parfumeur al casei Louis Vuitton, poziția sa a fost secretă în timpul celor patru ani de definire a proiectului Les Parfums.

Astăzi, el ne vorbește exclusiv despre Le jour se lève, ce l-a inspirat, cum și de ce a ales diversele componente ale parfumului. „Soția mea poartă toate parfumurile pe care le testez, este flaconul meu ambulant“, ne povestește râzând.

„Un parfum bun este remarcat imediat. Soția mea face echitație zilnic. Când purta testul pentru Matière noire,  doamnele care călăreau în urma ei o întrebau ce parfum poartă. Nu pentru că ar fi fost puternic, ci pentru că le revenea plăcut în cale – așa am știut că va fi un succes.“

CITEȘTE ȘI Dincolo de mode

Crescut la Grasse, orașul-leagăn al parfumurilor, Belletrud crede că Vuitton este o etapă evidentă în viața lui – o premoniție din copilărie când trecea zilnic prin fața casei care găzduiește azi atelierul Les Parfums. Întrebat dacă în meseria lui este esențial un simț olfactiv excepțional, răspunsul m-a surprins.

„Ideea unui parfum este cea mai importantă. Un nas se educă, al meu nu e cu nimic mai grozav decât al dumneavoastră. Singura diferență este că îl antrenez zilnic din copilărie. Este nevoie de 20 ani să-ți formezi o memorie a mirosurilor, o bibliotecă, și oricine o poate face. Fata mea, de exemplu, are 18 ani și a început să-și creeze propria bibliotecă. Memoria noastră este cel mai bun hard-disc pe care îl putem avea.“ 

Ideea din spatele noii arome este o dimineață de primăvară, primele raze de soare și căutarea poetică a miresmelor din copilărie. Creat cu gândul la diminețile calme din grădina bunicului, Le jour se lève caută să cumuleze diferite moduri de prospețime, nu doar o poveste despre flori.

Înainte de a aprecia rezultatul final, mirosim fiecare ingredient: mandarin, coacăze negre, instabila iasomie și tămâie de Somalia. Dacă mandarinul și iasomia sunt aceleași ca în ceaiurile verzi din Asia, tămâia este albă pentru  a păstra nota vegetală, mai serioasă și foarte Louis Vuitton, cum precizează creatorul său. Parfumul final este solar, pozitiv și foarte sofisticat.

Conectarea cu natura este un lucru spre care ne întoarcem, trăim într-o lume virtuală și avem nevoie să fim conectați la lucruri cunoscute. Nu este vorba doar de calitate, ci de well-being. Parfumurile sunt bune în flacoane, dar trebuie să fie excelente pe piele. Iar un parfum bun te învăluie întotdeauna.“

Din păcate, timpul nu este prietenul meu, mulțimea de întrebări care-mi stau pe limbă vor aștepta o altă dată. Magicianul francez de arome avea să se evapore cu eleganță, având un avion către Nisa. Dar a lăsat în urma lui, ca un parfum excelent, multe idei care să mă învăluie.

CITEȘTE ȘI Jean-Pierre Grivory – portretul unui pasionat de fragranțe

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii