Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Bilanț 2014 – Cătălina Rousseau: „Visele se pot împlini și în România, dacă alegem valorile profesionale creative și inovatoare”

A mai trecut un an. Un an mai scurt decât o zi. Un an mai lung decât un veac. În businessul de comunicare anul nu își numără zilele pe calendar, ci trăiește prin fapte, întâmplări, evenimentele, campanii, premii și bugete. La închiderea anului, „Forbes România” încearcă să scrie un epilog pentru povestea acestui timp. Un epilog lung cât un an de business.
???????????????????????????????

Cătălina Rousseau, președinte&CEO BDR Associates România și Republica Moldova

Forbes: Care a fost cea mai mare schimbare în businessul companiei dvs. în anul 2014? De ce?

Cătălina Rousseau: Ne-a marcat, ca business o evoluție necesară, care a atras după sine și o schimbare, cu efect inerent în cifra de afaceri în România.

Iată cum: în primăvară am înființat BDR Strategic, în Republica Moldova, unde avem o reprezentanță BDR Associates, deschisă în urmă cu 12 ani. Toate contractele câștigate în 2014 în Republica Moldova sunt semnate de noii clienți din piața vecină, cu BDR Strategic, noua noastră agenție locală. Contabil sunt consecințe pe cifra de afaceri de la București. Deci, avem acum și o agenție BDR sută la sută moldovenească, urmând, în timp, să închidem biroul de reprezentanță.

De ce am hotărât astfel? Pentru că multe licitații guvernate de instituții internaționale sau de stat, din Republica Moldova, includ ca cerință obligatorie, identitatea moldovenească a companiilor participante. Participarea noastră în asemenea licitații devenea restricționată. Nu în ultimul rând, managementul BDR de la Chișinău a atins un grad de maturitate care îi permite independența deciziilor în businessul din piața vecină. Suntem foarte bucuroși că am ajuns aici.

Tot o evoluție așteptată pentru 2014 a fost și prima noastră prestație profesională în Georgia, o campanie de presă pentru Intercontinental Hotels.

În ceea ce privește viața agenției în România, cu excepția unor schimbări în echipă, închiderea unor contracte cu termen limitat ori câștigarea unor noi clienți, nu am trăit evenimente care să ne schimbe radical cursul businessului.

Trebuie însă să spun că pregătim evenimente marcante pentru agenție, care se vor întâmpla în 2015. Sperăm să fie de foarte bun augur. (Zâmbește.)

Forbes: Care credeți că este CUVÂNTUL ce caracterizează piața agențiilor de Public Relations din România în 2014.

Cătălina Rousseau: Aș avea multe cuvinte: aș vrea ca profesionalismul să fie un cuvânt unic, dar nu îl pot încă generaliza. Profesionalismul este atuul câtorva agenții, remarcabile prin ținuta acestora în licitații, în relația cu clientul, în calitatea tehnică a execuției proiectelor, în rezultatele esențiale pentru clientul care are obiective precise. Altfel, oferta unor agenții rămâne la nivelul unui fel de PR… al PR-ului. (Zâmbește.)

Sunt agenții de nivel senior în piața noastră care înțeleg pragmatic rolul consultantului, ca strateg responsbil, care își asumă deliberat rolul din umbră, în viziunea vestică a businessului nostru, în care podiumul este al clientului și nu al consultantului. (Zâmbește.) Asemenea agenții admirabile sunt pentru noi un concurent redutabil, mai ales când ne întâlnim în licitații grele. Și dacă pierdem în fața unui competitor în comunicare strategică, de acest calibru, nu avem aceleași regrete ca atunci când știm bine că un competitor fără suficientă respirație profesională a fost favorizat.

Un alt cuvânt ar fi indecizia în prestația profesională: găsesc că sunt încă destule agenții care nu și-au conturat o identitate și par a nu ști cum să-și construiască poziția, în peisajul unui PR de calitate, sau dezvoltându-se către zona sofisticată a comunicării strategice.

Agențiile indecise înlocuiesc substanța profesiei noastre cu alte abordări, recurg majoritar la instrumente publicitare în proiecte, combină forme de exprimare a mesajelor provenite din alte meserii care au un destin propriu, încurcă media relations cu advertorialele, devalorizând informația, creând confuzie între PR și publicitate. Asistăm de multe ori la ceea ce aș numi o tendință de vulgarizare a PR-ului, în sensul etimologic al cuvântului, credibilitatea pierzând în fața tentației reclamei.

Forbes: Cea mai mare nemulțumire/frustrare pe care ați avut-o ca om de comunicare în anul care se încheie.

Cătălina Rousseau: Cred că încep să fiu serios preocupată de ceea ce am numit deja ca fiind vulgarizărea comunicării prin PR. S-a întâmplat să fiu surprinsă de titluri de campanii sau sloganuri de tip publicitar, nu neapărat inspirate, fără legatură cu informația de calitate, credibilă, care este dintotdeauna promisiunea PR-ului. Am văzut abordări facile, căzute în derizoriu, câteodată, doar pentru a face diferența și cred că nu trebuie să încercăm să facem diferența plătind un asemenea preț. Iar când mai și sărbătorim facilul, cred că semnalul de alarmă trebuie tras.

Creativitatea, inovația, digitalizarea sunt direcțiile în comunicare urmate azi în Romania, ca și în întreaga lume, dar ar trebui să le urcăm pe podium doar atunci când propun o comunicare avansată, la nivelul următor, fără trimitere la baza societății. Reușim crescând standardele profesionale și implicit va crește și valoarea comunicării, ca business.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii