Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Cătălin Pătrășescu: „Proiecte dezvoltate în România sunt la nivelul industriilor mature de comunicare din mediul internațional”

catalin_patrasescu.jpg
În buna tradiție jurnalistică, fiecare an se încheie cu întrebarea (naivă, dar justificată) cum a fost anul? A doua curiozitate este cum va fi anul ce se apropie, mai greu sau mai ușor? „Forbes România” a renunțat la aceste două întrebări. Am adresat șapte întrebări pentru oamenii din businessul de comunicare.

Cătălin Pătrășescu, Managing Partner SmartPoint

Forbes: Trei lucruri bune care s-au întâmplat agenției dvs. în 2013.

Cătălin Pătrășescu: Anul acesta a fost încă un an de consolidare pentru SmartPoint. În primul rând, ne-am consolidat dezvoltarea regională cu o creștere de 40-50% de la an la an, atât pe zona de PR, cât și în social media, reușind să exportăm modele implementate cu succes în România în Croația, Serbia și Bulgaria.

Am dezvoltat mult direcția de comunicare digitală unde avem o echipă dedicată atât în România, cât și în regiune, ceea ce ne permite să gestionăm un portofoliu de 18 branduri din industrii precum FMCG, beauty, tehnologie și domeniul farmaceutic. Astfel, am câștigat conturi puternice precum L’Oreal Paris, Veet, Hemofarm sau Epson.

De asemenea, ne-am concentrat pe dezvoltarea businessului din România, unde am câștigat mai multe pitch-uri de comunicare pentru L’Oreal Paris, Cisco și TP-Link. Spre final de an am reluat colaborarea cu eMAG cu ocazia Black Friday 2013.

Forbes: Trei momente dificile prin care a trecut agenția dvs. în 2013.

Cătălin Pătrășescu: Competitivitate și fragmentare sunt cuvintele de ordine pentru 2013. Continuând tendința din ultimii ani, în 2013 companiile au fost foarte atente la costuri și investiții, dar cu o experiență mai mare în analiza și evaluare, consolidată în anii de criză economică. Asta s-a tradus în presiunea pe rezultatele de termen scurt și în fragmentarea proiectelor la nivelul unui an dublate de măsurarea strictă.

Forbes: Trei lucruri bune care au avut loc pe piața de PR și comunicare din România în acest an.

Cătălin Pătrășescu: Creșterea vizibilității proiectelor de comunicare atât la nivelul industriei, cât și în cadrul mediului de business. Proiecte dezvoltate în România sunt la nivelul industriilor mature de comunicare din mediul internațional, iar jucătorii mari nu au întârziat să investească și să înțeleagă beneficiile comunicării constante.

Diversificarea canalelor media tradiționale și integrarea social media în ecosistemul comunicării, o constantă a ultimilor ani, aduce o atenție sporită produselor cu o calificare înaltă din PR cum sunt comunicarea de criza și comunicarea corporate, unde este nevoie de o regândire a proceselor și instrumentelor la nivel tactic pentru atingerea audienței țintă.

În mod deosebit, am apreciat anul acesta sincronizarea mai atentă a obiectivelor de business cu cele de comunicare din partea companiilor, ceea ce a dus la măsurarea pragmatică a rezultatelor acțiunilor derulate.

Forbes: Trei lucruri care v-au enervat pe piața de PR și comunicare din acest an.

Cătălin Pătrășescu: Este mult spus că un lucru te poate enerva în business și este mai degrabă o situație la care trebuie să te raportezi.

O practică pe care nu o agreăm este confundarea și mixarea publicității cu zona de comunicare, bazată pe instrumente de PR. Avem în vedere aici materialele plătite care nu sunt marcate ca atare sau condiționarea procesului natural de comunicare de bugete de marketing.

Forbes: Ce i-ați recomanda unui client nou să facă în 2014?

Cătălin Pătrășescu: Un prim aspect fundamental în legatura dintre PR și orice afacere este acela că trebuie privit ca o investiție care întoarce business, aduce clienți și furnizori noi și consolidează relația cu persoanele apropiate afacerii într-un mod asemănător unui produs bine proiectat și executat de către companie.

Din acest punct de vedere un nou client poate privi PR-ul ca o investiție suplimentară într-o linie de producție sau în instrumentele de lucru, iar eficacitatea strategiei de comunicare poate fi măsurată cu un grad de precizie suficient de ridicat astfel încât să putem evalua rezultatele întoarse. O investiție de 0,5-1% din cifra de afaceri în zona de PR poate genera un multiplicator care să facă diferența între un competitor care stagnează și o companie care crește.

Forbes: Ce i-ați recomanda unui client vechi care intenționează să-și taie bugetul de comunicare în 2014?

Cătălin Pătrășescu: Orice mișcare de bugete în zona de comunicare produce efecte vizibile imediate în fața publicurilor companiei, fie că vorbim de parteneri, furnizori sau clienți. Din acest punct de vedere, recomandăm ca înaintea oricărei decizii de schimbare a focusului de comunicare să fie facută o analiza atentă de impact pe termen mediu. Ceea ce poate părea ca o eficientizare de cost poate produce la nivelul efectelor costuri suplimentare de recuperare a capitalului de imagine.

Forbes: Ce v-ați dori să se întâmple pe piața de PR și comunicare în 2014?

Cătălin Pătrășescu: În mare, tendințele pe care le vedem pentru anul viitor sunt deja în piață. Vorbim de segmentarea audiențelor pe arii de interes, de evoluția tehnologică și accentul pe dispozitive mobile, de evoluția accelerată a segmentului social media și de orientarea companiilor către campanii integrate multichannel.

Pentru fiecare dintre aceste direcții, credem că este esențială pragmatizarea investițiilor și corelarea rezultatelor cu indicatorii care se traduc în business.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii