FacebookTwitterLinkedIn

Un consorțiu format din instituții academice, organizații industriale și culturale din mai multe țări europene a folosit investiții UE pentru a crea și dezvolta o tehnologie mobilă care le va permite vizitatorilor să își îmbunătățească experiența culturală prin participarea la un tur personalizat și interactiv, creat chiar de site-urile muzeelor.

Aplicația CHESS va putea fi descărcată pe smartphone-uri și tablete.  Proiectul numit ,,Experiențe culturale prin interacțiuni personale și storytelling” (Cultural-Heritage Experiences through Socio-personal interactions and Storytelling – CHESS) este susținut cu finanțare de peste 2,8 milioane de euro din partea Comisiei Europene și are ca obiectiv transformarea vizitei la muzeu într-o experiența atractivă, care să implice oamenii.

Prin acest proiect s-au realizat o serie de instrumente care se concentrează pe vizitatori și permit site-urilor dedicate instituțiilor culturale să creeze și să publice itinerarii personalizate pentru aceștia.

Cum arată ochelarii inteligenți care pot să reconstituie orașe antice

Prin intermediul sondajului online CHESS, vizitatorii își pot înregistra interesele, pasiunile sau, dimpotrivă, lucrurile care nu îi interesează. Acest instrument le permite muzeelor să creeze sondaje cu o singură sau cu multiple variante de răspuns și să asocieze răspunsurile cu o personalitate, de exemplu, una reprezentativă pentru profilul vizitatorului. Instrumentul „CHESS authoring” le permite profesioniștilor care nu lucrează în IT, cum ar fi curatorii sau personalul muzeului, să dezvolte povești care să includă informații de pe mai multe canale și conținut multimedia integrat avansat.

Apoi „Storytelling engine” va rula povestea potrivit informațiilor adunate și o va personaliza, actualizând profilul vizitatorului în interiorul poveștii potrivit opțiunilor sale individuale.

Care au fost marile amenințări pentru dispozitivele mobile în 2013

Spre deosebire de itinerariile tradiționale din muzee, aplicația CHESS spune fiecărui vizitator o poveste dedicată, concentrându-se pe cele mai relevante expoziții pentru acesta, în funcție de interesele și dispoziția sa, cu mai multe sau mai puține detalii, după cum preferă fiecare. Poveștile pot fi îmbunătățite cu multimedia, 3D, jocuri care includ realitate augmentată și, în unele cazuri, piesele de muzeu pot vorbi și cere vizitatorilor să interacționeze cu ele.

CHESS a fost testat anul trecut în cadrul Muzeului Acropole din Atena, Grecia și Cité de l’Espace Park (parcul tematic „Orașul Spațial”) din Toulouse, Franța, timp de şase luni.

Produsul a fost dezvoltat de șapte parteneri din patru ţări – Franţa, Grecia, Marea Britanie şi Germania – şi va fi lansat pe piaţă de către coordonatorul proiectului, DIGINEXT, pentru a duce proiectul din faza de cercetare în faza de comercializare. Coordonatorii proiectului estimează că CHESS va fi lansat pe piață peste doi ani.

În prezent, în România există aproximativ 940 de instituții muzeale. Mai mult, evenimente precum Noaptea Muzeelor se bucură de o popularitate în creștere: la ediția din 2013 desfășurată în București au participat 171.824 de vizitatori, comparativ cu 150.000 în anul 2011 și 132.900 în 2009.