Cautare




, Editor Coordonator

ForbesCars |
|

Carozzeria Zagato – Auto haute couture

Unul dintre cei mai spectaculoși carosieri ai lumii, Zagato, împlinește anul acesta 100 de ani. Producători precum Ferrari, Alfa Romeo, Fiat, Aston Martin, BMW sau Lancia au beneficiat de-a lungul timpului de geniul creator al casei.
P90101478_highRes_bmw-zagato-roadster-

Cu mulți ani în urmă descopeream pe un site de licitații un set de fotografii foarte reușite ale unui Aston Martin DB4 GT carosat de Zagato. Știam prea puține pe atunci despre marii carosieri și eram și mai puțin interesat de anii clasici ai automobilului, însă îmi amintesc foarte bine că mașina aceea m-a făcut s-o privesc cu luare-aminte. Rotunjimile aripilor, coborârea lină a plafonului către portbagaj, liniile fluide ale capotei – suma perfectă a acestor elemente era forma armonioasă și elegantă a caroseriei. O mașină frumoasă, un obiect de artă care te face să înțelegi subit pasiunea colecționarilor.

Aston Martin DB4 Zagato Continuation 2019

 

Probabil nu am fost singurul admirator al mașinii, dovadă că Aston Martin a relansat anul aceasta modelul sub denumirea DB4 GT Zagato Continuation. Nu este vorba despre un model nou, este, pur și simplu, vechiul DB4 reconstruit într-o serie limitată de 19 exemplare pe care brandul britanic le consideră apogeul colaborării de mai bine de 50 de ani cu Zagato. Automobilul este preparat pentru competiție fiindcă va participa la ediția de anul acesta a cursei de 24 de ore de la Le Mans. Motorul cu șase cilindri în linie și capacitate de 4,7 litri dezvoltă o putere de 390 CP transmisă către puntea spate printr-o cutie de viteze manuală cu patru trepte și diferențial cu alunecare limitată.

De la DB4 am rămas cu impresia că formele rotunde sunt specifice Zagato, impresie care mi-a fost confirmată de un episod din seria TV Chasing Classic Cars, de pe canalul Discovery, în care pasionatul de mașini clasice Wayne Carini descoperă într-un hambar două Fiaturi Abarth Zagato Double Bubble – două automobile minuscule cu două „bule” pe plafon, deasupra locurilor pilotului și pasagerului. Un model care i-a adus lui Ugo Zagato, fondatorul companiei, premiul Compasul de Aur pentru design în 1960.

Fiat Abarth 750 GT Double Bubble Zagato 1959

 

Signor Zagato avea 29 de ani în 1919 când a plecat de la Officine Aeronautiche Pomilio pentru a-și înființa propria firmă de producție și reparație a caroseriilor de automobile și a fuzelajelor de avion. Caroseriile lui, fabricate cu know how-ul încă incipient al industriei aeronautice, erau un pas înainte față de ce se practica în epocă și au atras imediat atenția comunității auto datorită materialelor ușoare și formelor aerodinamice. Zagato a schimbat estetica auto a vremii prin adoptarea funcționalismului.

Alfa 6C 1500 și victoriile de la Mille Miglia

Totuși, Carozzeria Zagato e greu de încadrat într-un stil anume. Casa a fost fidelă unui stil o anumită perioadă, de obicei nu mai mult de zece ani. Anii ’20, de exemplu, sunt anii curselor auto. Caroseria făcută la solicitarea inginerului-șef de la Alfa Romeo, Vittorio Jano, pentru Alfa 6C 1500, avea să atragă atenția lumii întregi asupra proiectantului milanez. Mașina a ieșit pe locul al doilea la Mille Miglia în 1927 și a câștigat cursa în anul următor, apogeul succesului fiind atins de Alfa în 1930, când a ocupat primele patru poziții ale competiției.

Maserati AG 2000 Berlineta Zagato 1956

 

Portofoliul de clienți se mărește, Bugatti, Maserati, Diato și Rolls-Royce vor ca mașinile lor să fie carosate de Zagato. Zece ani mai târziu, nu mai puțin de 38 de mașini „îmbrăcate” de Zagato se aliniază la startul Mille Miglia. Aerodinamica este cuvântul de ordine: farurile sunt încorporate în caroserie, parbrizele – pe care tot Zagato le-a introdus primul –sunt tot mai înclinate pentru a opune o rezistență cât mai mică vântului și a permite o viteză mai mare. Discurile de frână sunt perforate pentru a reduce greutatea mașinii și a se răci mai repede.

Alfa Romeo 1900C SS Berlinetta by Zagato 1955

 

Anii de război și Panoramica

În 1943, aviația engleză bombardează Milano și distruge atelierele Zagato. Ugo lucrează o perioadă pentru Isotta Fraschini, iar la finalul războiului revine la Milano și încearcă să-și relanseze afacerea. Un nou material denumit Plexiglas îi atrage atenția și îi influențează munca în anii care urmează. Mai ușor și mai rezistent decât sticla, plexiglasul este elementul în jurul căruia capătă formă noua caroserie Zagato, denumită Panoramica, pe care o adoptă Maserati, Lancia, MG și Fiat.

Lancia Flaminia Sport 3C Zagato 1963

 

Elio Zagato

În 1947, Elio, fiul cel mare al lui Ugo Zagato, proaspăt absolvent al universității Bocconi din Milano, preia frâiele companiei. Zagatino, cum îi spunea Enzo Ferrari, va avea o carieră strălucită ca gentleman driver – a participat la 160 de curse, concurând împotriva lui Manuel Fangio sau Tazio Nuvolari, și a urcat pe podium de 83 de ori; de cinci ori a fost campion al seriei GT.

Fiat 8V Coupe Zagato 1955, mașina favorită a lui Elio Zagato

 

În 1955, pe circuitul Avus de lângă Berlin, Elio obține una dintre cele mai importante victorii în cadrul Campionatului Internațional de Granturisme, la volanul mașinii sale favorite, Fiat 8V Zagato. Fiatul 8V face parte dintr-o serie de GT-uri excepționale create de Dr. Elio: Alfa Romeo 1900 SSZ, Ferrari 250 GTZ, Maserati A6G și Aston Martin DB4 GTZ.

Elio Zagato împreună cu contele Giovanni Lurani și jurnalistul Giovanni Canestrini pun bazele categoriei Gran Turismo (GT) în 1949. Categoria se adresează automobilelor de serie produse în cel puțin 30 de exemplare. Puteau fi folosite, adică, drept mașină de zi cu zi, erau finisate, confortabile, dar suficient de puternice pentru a participa la curse.

Ferrari 575 GTZ Zagato 2006

 

De la manufactură la producția de serie

Suntem în epoca de glorie Zagato, când caroseriile italienilor „îmbracă” automobile Alfa, Aston Martin, Ferrari, Maserati, Osca sau Jaguar. Succesul creațiilor Zagato a necesitat o fabrică mai mare, care să permită producția de serie. Dr. Elio mută sediul în Terrazzano, la nord de Milano, aproape de noua fabrică Alfa Romeo, care rămâne cel mai important client al casei, concurat îndeaproape pe Lancia – a cărei serie Sport – Appia Sport, Flaminia Sport, Flavia Sport – este o colecție de bijuterii pe patru roți. În paralel există interes și pentru serii limitate, solicitate de Osca, Lamborghini, Honda și de britanicii de la Bristol și Rover.

Geometrica

Ugo s-a stins în 1968, cu câțiva ani înainte ca firma sa să intre în epoca geometrică. Modelul care marchează definitiv desprinderea de formele rotunde care caracterizaseră perioada anterioară și aduseseră notorietatea casei este Ferrariul 3Z, dezvoltat pe baza unei idei a lui Luigi Chinetti (de trei ori câștigător la Le Mans și importatorul Ferrari în America). Chinetti a comandat o caroserie Zagato și pentru Ferrari 330 GTC, botezat Ferrari 330 Convertible Zagato.

Aston Martin Vanquish Zagato 2016

 

Înapoi în viitor

Anii din urmă marchează revenirea Carrozzeria Zagato la edițiile limitate și extinderea în domenii conexe transportului. Spiritul creativ rămâne însă viu – în 1996, conceptul Lamborghini Raptor este ales Cel mai bun concept la Salonul Auto de la Geneva. Tradiția nu este uitată, ci este integrată în designul automobilelor momentului: Lamborghini Superdiablo sau Aston Martin Vanquish au pe plafon double bubble-ul specific Zagato, un elegant omagiu adus lui Ugo și Elio.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii