FacebookTwitterLinkedIn

Perioada 2009-2014 a fost marcată de fluctuații ale înmatriculărilor pentru toate categoriile de tranzacții auto. Astfel, din 2008 până în prezent, piața mașinilor noi a scăzut cu 70%, mai arată analiza realizată de platforma de anunturi auto Autovit.ro.

De asemenea, mașinile rulate din import au avut variații extrem de mari din cauza schimbărilor aduse de taxa de primă înmatriculare. Tranzacțiile pe plan intern au suferit un puternic declin începând cu martie 2013, lucru care a dus la instaurarea unui blocaj pe piață ce persistă și în prezent. Apariția timbrului de mediu care a determinat foarte mulți proprietari să renunțe la vanzarea mașinii fapt care a adus la o scădere de 150.000 de tranzacții pe plan intern.

Proprietarii de mașini Euro 3 și Euro 4 fabricate înainte de 2007 sau care inițial au fost scutite de taxă, au fost descurajați să își vândă autoturismele, datorită pierderilor între 10 și 30% din valoarea acestora. În consecință, după o scădere masivă a reînmatriculărilor în 2013, o creștere timidă de doar 7.000 de unități în anul curent nu arată o revenire puternică, susțin reprezentanții Autovit.

Odată cu schimbările eficiente aduse programului Rabla, piața mașinilor noi dă semne de revenire, în 2014 fiind prima perioadă de creștere, după șase ani de scădere. Schimbându-se modul de desfășurare, tichetele sunt acum electronice. Cei ce vor să caseze o mașină veche, necumpărând una nouă, pot ceda unei alte persoane dreptul folosirii primei de casare fără riscul de a mai pierde tichetul. De asemenea, cele mai noi date arată că au fost alocate 10.000 din cele 17.000 de tichete disponibile pentru acest an, iar dealerii auto au început să vândă tot mai multe mașini noi.

,,O piață auto stabilă cu o creștere sănătoasă poate fi creată la intersecția a trei factori: încurajarea tranzacțiilor și nu taxarea excesivă, mediu legal favorabil și, nu în ultimul rând, crearea cadrului potrivit pentru o concurență loială.” spune Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro

Reflectând situația din piața, numărul mașinilor scoase la vânzare pe Autovit.ro a scăzut pe segmentele Euro3 și Euro 4 cu aproximativ 20% față de aceeși perioadă a anului trecut.

În ceea ce privește topul celor mai cătutate mărci din categoria noi înmatriculate în prima jumătate de an acesta arată astfel: Dacia (31,8%), Skoda (9,6%), Volkswagen (8,4%), Ford (8,2%), Renault (5,2%).

Topul 5 de mașini second hand din import, înmatricultate arată astfel: Volkswagen (28,1%), Opel              (18%), Ford (11,6%), Audi (6,6%), BMW (6,4%).

,,Piața mașinilor noi dă semne de revenire, iar acest lucru se vede mai ales din cifrele pentru mai și iunie. Sunt foarte mari șanse ca anul 2014 să fie primul în care piața crește, după șase ani de scădere, iar la asta poate contribui și Programul Rabla”, a mai spus Mihai Cune.

Cele mai noi date arată că au fost alocate 10.000 din cele 17.000 de tichete disponibile, ceea ce înseamnă că au fost casate 10.000 de mașini vechi, iar dealerii de mașini noi întocmesc liste cu cei care vor să achiziționeze autoturisme noi. Programul a început cu aproape trei luni mai repede decât anul trecut, arată reprezentanții Autovit.ro.

Programul Rabla poate aduce peste un sfert din vânzările pieței mașinilor noi, după ce anul trecut nu a adus nici 20%. În 2010 peste jumătate dintre mașinile noi erau vândute prin program, dar de atunci importanta sa a tot scăzut.

După creșteri susținute în 2012 și 2013, mașinile second-hand din import au înregistrat o scădere a numărului de înmatriculări în prima jumătate din 2014. Ideea cumpărării unei mașini second-hand din Germania sau din alte țări din Vest nu mai este atractivă pentru un număr mare de oameni. În multe cazuri mașina adusă din străinătate este la același preț cu un model similar din piața locală sau e nesemnificativ mai ieftină.