Cautare




, Contributor

Lifestyle |
|

Capriciile sunt pentru cei bogați

La ce mai visează cei care au deja tot ce și-ar putea dori? Am analizat evoluția... extravaganțelor celor bogați în ultimele decenii, pe măsură ce un nou element a intervenit în ecuația tendințelor: factorul COOL.
15

„I wanna be on the cover of Forbes magazine/Smiling next to Oprah and the Queen“ cântau Travie McCoy și Bruno Mars în hit-ul de acum câteva veri, „Billionaire“. „We’re driving Cadillacs in our dreams/And everybody’s like Cristal, Maybach, diamonds on your timepiece/Jet planes, islands, tigers on a gold leash…“ a răsunat în boxe, tot anul, ironia poetică a cântăreței neozeelandeze Lorde, tot pe tema bogăției. Doar asta să însemne a fi miliardar? Să ai atât de mulți bani încât să meriți popularitate cât cuprinde, ideal în proximitatea celebrităților planetare? Să-ți poți permite să ai ca animal de companie un tigru bengalez și un ceas cu mai multe diamante decât un întreg magazin de bijuterii? Să cumperi lucruri scandalos de scumpe și să bifezi cât mai multe experiențe ieșite din comun, doar pentru a dovedi că-ți permiți orice extravaganță posibilă?

Cu câteva săptămâni în urmă, în aeroportul din Milano, pășeam în magazinul „Billionaire Couture“ – creat de omul de afaceri Flavio Briatore – și mă uimea multitudinea de haine și accesorii vopsite într-un auriu aproape agresiv pentru retină. Oare și asta să însemne a fi miliardar: să-ți poți permite excentricitatea de a te îmbrăca din cap până-n picioare în culoarea universală a bunăstării, ignorând cu grație zerourile de pe etichetă?

Apoi, într-o altă seară, zapând printre diferite programe de televiziune, revedeam întâmplător câteva scene dintr-o comedie americană clasică cu Macaulay Culkin în rolul principal, varianta cinematografică a desenelor americane cu Richie Rich. Primele cuvinte rostite de micul miliardar nu sunt „mama“ și „tata“ ci „obligațiuni cu venit variabil“ și – spre hazul general – viitorul magnat deține, printre altele, un McDonalds privat și privilegiul de a o avea pe Claudia Schiffer drept profesoară de sport.

Da, toate cele de mai sus reprezintă clișee caricaturale (și, între noi fie vorba, extrem de vandabile), însă orice clișeu conține în miezul său și un sâmbure de realitate: fie o serie de adevăruri observate în mod repetat, fie – cel mai adesea – convingerile celor care privesc de pe margine la spectacolul banilor. Pentru că, indiferent dacă recunoaștem sau nu, cu toții asociem bogăția cu excentricitatea, cu exagerările căutate înadins și cu consumul gurmand al tuturor bucuriilor vieții, la dimensiune XXL.

Totuși, dacă în orice film american sau videoclip de la începutul anilor ’90 prototipul omului bogat era un individ îmbrăcat în haină de blană, conducând o decapotabilă strălucitoare și eventual mâncând caviar cu polonicul, nuanțele bunăstării au devenit mult mai fine în ultimele decenii, concomitent cu diversele curente care au dictat comportamente sociale și au instaurat trenduri.

În prezent, bogăția – la nivel internațional – aspiră să fie cool. A fi bogat, fără ca asta să predispună la exagerările capricioase de care vorbeam mai sus, începe să însemne a avea ușurința purtării unor haine din cele mai prețioase materiale posibile, fără ca ele să-ți „strige“ condiția socială; a afișa cele mai scumpe bijuterii din lume, fără ca nimeni din jur să poată bănui numele artizanilor care le-au creat și, în ultimă instanță, a te bucura de petreceri, gadgeturi și de tot ceea ce are viața mai bun, fără a părea că te străduiești prea mult să proiectezi o anumită imagine.

Chiar dacă, în secret, îți dorești ca toate astea să te ajute să strângi cât mai multe like-uri pe contul de Instagram, ai vrea ca adulația generală să vină aparent întâmplător. „Da, acesta sunt eu. Ah, chestiile astea? Doar viața mea de zi cu zi… știți, îmi plac bucuriile simple, nu încerc să ies în evidență în niciun fel…“.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii