Cautare




, Contributor

Travel |
|

Capodopera secretă a metroului din New York

cityhallstation.jpg
În cadrul acestui serial de călătorie îți prezentăm locurile misterioase și inedite pe care le ascund mari orașe. Cotloane peste care timpul a așternut tăcerea, dar nu și uitarea, motiv tocmai bun pentru a le include în călătoriile tale.

La finalizarea primei linii de metrou din New York – Manhattan Main Line – în 1904, presa vremii se întrecea în a numi stația aferentă primăriei („City Hall“) „perlă a coroanei“, „operă de artă“ și „capodoperă“. Spre deosebire de restul stațiilor, caracterizate printr-un stil auster și liniar, „City Hall“ era prevăzută cu arcade înalte tip Guastavino (un stil arhitectural patentat în America în 1885 de către spaniolul Rafael Guastavino) acoperite cu mozaic, 

avea finisaje cu elemente din alamă și vitralii Art Nouveau dispuse pe întreaga suprafață a tavanului. Fiind cea mai elegantă și spectaculoasă oprire a metroului american, a fost și locul în care s-a decis plasarea plăcilor omagiale oficiale care să marcheze definitivarea cu succes a proiectului. 
 
Deși toate semnele  păreau să-i indice un destin strălucitor, istoria pregătea altceva pentru spectaculoasa stație: dezvoltarea rapidă a metropolei a adus după sine nevoia extinderii masive a rețelei de metrou, planurile inițiale fiind subdimensionate față de nevoile reale ale orașului. În plus, pentru că „City Hall“ era localizată exact în punctul de întoarcere a garniturilor de tren, foarte mulți călători foloseau, din motive de comoditate, stația din imediata apropiere, Brooklyn Bridge. Motive suficiente pentru ca pe 31 decembrie 1945, la doar câteva decenii după inaugurare, „City Hall“ să fie închisă pentru totdeauna după ce, în ultimul său an de funcționare, doar 600 de persoane pe zi mai pășeau prin holurile decorate cu vitralii. 
 
Au existat mai multe planuri de a redeschide stația sau de a o transforma într-o ramură a Muzeului Transporturilor din New York, însă momentul „11 septembrie 2001“ a dat peste cap toate planurile nostalgicilor, reintroducerea ei în circuit fiind considerată un risc de securitate nejustificat. Mai mult, nici măcar circuitele turistice organizate de câteva ori pe an în stație nu au mai fost considerate oportune.
 
Chiar dacă soarta locului rămâne incertă, de anul trecut turiștii și iubitorii de artă mai au totuși o șansă de 
a-și satisface curiozitatea. Trenul numărul 6 – dinspre uptown – folosește în continuare șinele de metrou de la City Hall pentru a întoarce înspre downtown, după oprirea la ultima stație, Brooklyn 
Bridge.
 
Dacă în trecut călătorii erau obligați să părăsească vagoanele la stația-terminus, de un an încoace oficialii metroului american s-au lăsat înduplecați să permită doritorilor să rămână, totuși, 
în garniturile de metrou. Astfel, vechea „perlă a coroanei“ poate fi văzută – ce-i drept din viteza metroului – în timp ce garniturile își fac întoarcerea spre oraș, prin mijlocul City Hall. 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii