Cautare




, Contributor

Media şi entertainment |
|

Când ”non-regula” devine regulă

În cele ce urmează, nu veți citi cronica filmului ”Un etaj mai jos”, în regia lui Radu Muntean.
Un etaj mai jos

Tânăra ia microfonul și,cu o oarecare emoție în glas, spune: ”Sunt un spectator de filme europene și non-Hollywood, însă aș vrea să știu de ce filmul a avut acest final”. Lângă mine, cineva pufnește disprețuitor: ”Astea sunt cele mai bune finaluri!”. Regizorul Radu Muntean nu aude acest comentariu măgulitor,dar răspunde: ”Mie, când văd un film cu happy-end, mi se strepezesc dinții ca atunci când mănânc fondante!”.

Mă mir, în sinea mea – nu am dispoziția necesară să cer microfonul și să întreb ceva despre modalitățile de rentabilizare financiară a filmelor românești. Am făcut asta odată, la Sighișoara Film Festival, și am fost pus imediat la punct cu eternul ”Trebuie să existe piață mai întâi și abia apoi putem face filme comerciale”. Și nici măcar nu adusesem în discuție eterna ”luptă” din cinematografia românească dintre filmul comercial și cel de autor, ci doar ideea de face, totuși, bani din filme.

Mă mir pentru că finalul filmului ”Un etaj mai jos”, pe care l-am vizionat la invitația Unicredit Bank, unul dintre sponsorii peliculei, nu este nicidecum unul fericit, dar nici nefericit. Finalul este, pur și simplu. Acțiunea rămâne suspendată într-un anumit moment. Pelicula analizează o ”felie” din viața lui Pătrașcu, personajul principal interpretat de Teodor Corban, o perioadă într-adevăr expresivă pentru tipologia sa, pentru felul său de a fi. Și pentru că a venit vorba despre actori, pentru mine filmul a fost o ocazie de a-l vedea, pe un ecran de cinematograf, pe Ionuț Bora, tânărul actor despre care am scris acum ceva vreme în revista ”Forbes Kids”.

S-ar putea să vă intereseze: Cum s-a implicat un om de afaceri timișorean din domeniul imobiliarelor în producția unei pelicule românești care a câștigat ”Ursul de Argint” la Berlin

La sfârșitul peliculei nu există concluzii, spectatorii sunt lăsați să și le tragă singuri. Nu este neapărat rău, dar astfel de finaluri încep, deja, să devină mainstream în filmul românesc ”non-comercial”. Dacă vrei să fii în afara curentului, trebuie să inventezi altceva, finalul abrupt care suspendă acțiunea este deja o regulă a filmului românesc de autor.

Cu toate acestea, îndrăznesc să spun că, în condițiile unei promovări corespunzătoare, ”Un etaj mai jos” ar putea să atragă în cinematografe și public de film comercial. Filmul regizat de Radu Muntean, prezentat la Cannes la secțiunea ”Un certain regard”, abordează tematici familiare, cu care oamenii se pot identifica foarte ușor. Mi se pare un prim pas spre o abordare doar ușor comercială – necesară și sănătoasă – a filmului românesc de autor.

Sursa foto: pagina de Facebook a filmului ”Un etaj mai jos”

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii