Primul moment în care am știut că „TheCal“ de anul acesta nu va semăna cu niciun altul a fost în luna septembrie, când Serena Williams a împărtășit pe Twitter prima imagine de la shootingul realizat cu celebra fotografă Annie Leibovitz. „Guess what, I’m so happy to be part of the new #Pirelli Calendar“, scria ea, spre entuziasmul milioanelor de followeri, iar câteva săptămâni mai târziu primeam deja invitația Pirelli de a călători la New York pentru a realiza, în exclusivitate pentru România, câteva interviuri cu protagonistele calendarului.
Dacă la postarea Serenei avusesem sentimentul că se pregătește ceva cu totul deosebit, în momentul în care am primit lista personajelor care se vor afla la New York special pentru sesiunea noastră de interviuri, am înțeles că, într-un fel sau altul, trăiesc un moment de răscruce în istoria obiectului-cult care este, din 1964 încoace, Calendarul Pirelli.
Agnes Gund, celebră colecționară de artă, filantrop renumit și președinte emerit al MOMA (Muzeul de Artă Modernă) New York, în vârstă de 77 de ani.
Citiți aici un interviu în exclusivitate cu Agnes Gund, realizat de Forbes România la New York.
Shirin Neshat, artist vizual de origine iraniană, în vârstă de 58 de ani, care trăiește de câteva decenii la New York și militează, prin arta sa, pentru libertatea de expresie a femeilor iraniene.
Citește aici un interviu în exclusivitate cu Shirin Neshat, realizat de Forbes România la New York
Și, nu în ultimul rând, Tavi Gevinson, o bloggeriță americană de 19 ani, care a debutat la 12 ani cu proiectul „Style Rookie“, devenit între timp și o revistă în format fizic. La 13 ani, Tavi era deja feblețea lui Karl Lagerfeld, răsfățata „first row“-ului de la Fashion Week, și protejata creatoarei Rei Kawakubo, eminența creativă de la „Comme des Garçons“, renumită pentru discreția și dezinteresul pentru mondenități.
Apoteotic, la 18 ani, într-un interviu acordat Vogue în 2014, Tavi concluziona cu o siguranță de sine pe care am regăsit-o și în timpul interviului nostru, „My domain is me and I just have to find the best medium for expressing that“ (Domeniul meu de activitate sunt eu și trebuie doar să găsesc cel mai bun mod de a exprima acest lucru trad.). Își găsește inspirația pentru „eul ei“ în arhive și poze vechi și a devenit o voce tocmai prin viziunea ei proaspătă despre viață. „Ce-mi place la blogging este că, dacă vrei să scrii, te poți trezi dis-de-dimineață și poți scrie“, recunoștea ea. „Nu trebuie să dai audiție pentru asta sau să-ți chemi spectatori“.
Citiți un interviu în exclusivitate cu Tavi Gevinson, realizat de Forbes România la New York.
Pe lângă Serena Williams, Agnes Gund, Shirin Neshat și Tavi Gevinson, în paginile calendarului se mai regăsesc alte opt femei de succes. Kathleen Kennedy, în vârstă de 62 de ani, este președinte Lucasfilm și brand manager al francizei „StarWars“.
S-a format alături de Steven Spielberg și a participat, printre multe altele, la realizarea filmelor „E.T“, la primul „Jurassic Park“, „Lista lui Schindler“ și recentul „Lincoln“. ,,Calendarul de anul acesta pune practic sub lupă drepturile femeilor și aruncă o privire către femeile care fac cu adevărat o diferență în lumea asta“, crede ea.
În vreme ce Kathleen se ocupă de Lucasfilm din momentul în care acesta a fost cumpărat de Disney, tot în calendar apare și Mellody Hobson, în vârstă de 46 de ani, soția celebrului George Lucas, creatorul francizei ,,StarWars“.
Dincolo de statutul marital însă, Mellody este remarcabilă prin propriile realizări și prin poziția de forță pe care o deține în două industrii eminamente masculine: conduce Ariel Investments, un fond de investiții din Chicago care gestionează active în valoare de peste 10 miliarde de dolari, și este Chairman în board-ul Dreamworks Animation.
Ava duVernay, în vârstă de 43 de ani, de profesie regizor și scenarist, este prima femeie americană de culoare nominalizată la un Golden Globe de regie pentru filmul „Selma“, dar și prima femeie americană de culoare care a regizat o peliculă nominalizată pentru un premiu Oscar, la categoria „Cel mai bun film“.
Yoko Ono, om de arte și muzică și activist pentru pace, nu mai are nevoie de nicio prezentare. Este cea mai vârstnică dintre protagonistele calendarului de anul acesta (82 de ani), dar în același timp are una dintre cele mai îndrăznețe fotografii dintre cele 12. „Dacă nu ar fi ceva diferit, nici nu aș face lucrul respectiv“, recunoaște ea, în spiritul excentric și liber care a consacrat-o.
Cantautoarea americană Patti Smith, una dintre figurile cele mai influente ale mișcării punk-rock, are 68 de ani și a pozat în Calendarul Pirelli pe muzica lui Wagner. A fost singura solicitare pe care a făcut-o și pe care a motivat-o prin faptul că „muzica lui Wagner are capacitatea să te însuflețească până și în amărăciunea ei“.
Din „liga veche“ a protagonistelor în precedentele Calendare Pirelli, singura prezență recurentă este Natalia Vodianova (33 de ani), unul dintre cele mai bine-plătite fotomodele din lume, actriță și cunoscută militantă pentru cauze filantropice, prin fundația sa „Naked Heart“, care ajută copiii ruși din medii defavorizate. La rândul său mamă a patru copii, Natalia i-a pozat lui Annie Leibovitz cu mezinul, Maxim, în vârstă de un an, fiul său și al lui Antoine Arnault, fiul fondatorului LVMH, Bernard Arnault.
Actrița de origine chineză Yao Chen, în vârstă de 36 de ani, are peste 70 de milioane de followeri în social media, mai precis în Sina Weibo, echivalentul chinezesc al Twitter-ului. De anul trecut se află pe locul 83 în topul celor mai puternice și influente femei din lume, întocmit de Forbes America.
O altă actriță care apare în Calendarul Pirelli 2016 este Amy Schumer (34 de ani), cu siguranță în topul 3 al celor mai îndrăznețe fotografii, alături de Serena Williams și Yoko Ono. Cu candoarea și umorul care o caracterizează, Amy a explicat că, după 34 de ani, „totul urmează oricum să cadă, așa că de ce să nu facem o fotografie cât sunt toate sus, acolo unde trebuie“. Rezultatul, amuzant și excentric deopotrivă, i se potrivește perfect. „Chiar am simțit că arăt ca mine“, recunoaște ea. „Fără prefecătorii, autentic“.
Tot cu umor și sinceritate, dar și ca o concluzie savuroasă a noii abordări Pirelli de anul acesta, epilogul îi aparține autoarei americane Fran Lebowitz, în vârstă de 65 de ani, renumită pentru remarcile ei caustice și inteligente, dar și pentru ironia fină și concizia cu care disecă probleme sociale. „Annie Leibovitz m-a fotografiat, mai demult, pentru o ediție Playboy. Eram cu toate hainele pe mine“, își amintește ea. „Acum mă pozează pentru un Calendar Pirelli, tot la un loc cu mai multe femei care au hainele pe ele. Am impresia că femeile îmbrăcate se bucură, în sfârșit, de momentul lor de glorie!“.
Și, tocmai pentru că e vorba de femei puternice și „hard working“, unde profunzimea personajului merge cu mult dincolo de imagine, însuși formatul calendarului este, anul acesta, unul simplu și nepretențios: practic un „workbook“, asemănător unui caiet de schițe în care un designer își face Inspiration Board-urile sau un creativ își notează ideile pentru o nouă campanie.
Mai mult ca oricând, conceptul pentru 2016 este despre frumusețea dublată de o carieră de succes și de tărie interioară, frumusețea care vine în toate formele, mărimile și vârstele, de la cei 19 ani ai lui Tavi până la 82, cât are Yoko Ono.
De fapt, media de vârstă pentru „TheCal“ este, în 2016, trecută bine de 40 de ani și, privind la ce s-a întâmplat în ultimele luni, nu pare deloc ciudat. Răsfoind orice Vogue, Vanity Fair sau Elle din străinătate, anul acesta am observat cum, în reclamele unor branduri de top, locul manechinelor lascive a fost luat de doamne venerabile.
La 93 de ani, designerul de interior Iris Apfel apare, îmbrăcată cool, în vizualurile Kate Spade. Cântăreața Joni Mitchell este, la 71 de ani, vedeta reclamelor Saint Laurent. Scriitoarea Joan Didion (80 de ani) domină reclamele Céline, iar Domenico Dolce și Stefano Gabbana au înlocuit tinerele sicilience focoase cu mamele și bunicile lor, la fel de puternice și expresive. Helen Mirren este, la 69 de ani, imaginea L’Oréal în Marea Britanie, Charlotte Rampling (de aceeași vârstă) face reclamă la NARS, iar fantastica Jessica Lange servește drept model pentru Marc Jacobs, la 66 de ani.
Feminitatea e acum feministă și atemporală, dar în același timp firească, fiindcă – de când lumea – la asta se pricep cel mai bine femeile: la jonglat cât mai multe lucruri deodată, la ținut în echilibru relații, cariere, copii și drame personale, dar și la reinventare continuă, la fiecare palier de vârstă. Și, anul acesta mai mult ca oricând, această realitate considerată până acum firescul vieții a fost recunoscută și celebrată pentru ceea ce este de fapt: arta de a lupta pe toate fronturile, purtând multiple bătălii zilnice într-o societate dominată de incertitudine, dileme și anxietăți.
„Femeile pot să rămână femei, să fie stilate, dar în același timp să fie puternice în orice domeniu vor ele“, crede Shirin Neshat. „Să pozez alături de atâtea femei extraordinare pentru acest calendar mi-a confirmat felul în care eu mă raportez la mine ca femeie de carieră: că pot să fac tot ceea ce fac, să iau lucrurile foarte în serios, dar în același timp să arăt bine, să fiu stilată și feminină, chiar și într-o lume a bărbaților“. Zâmbește. „E o mare eliberare să înțelegi că poți să fii feminină și în același timp să ți se ia munca foarte în serios, chiar și când e una de ordin social, cultural sau politic“.
Deloc întâmplător, filmul de prezentare „Making Of“ al Calendarului Pirelli 2016 are drept fundal o melodie a lui Tracy Chapman intitulată „Talkin’ Bout a Revolution“, al cărei mesaj pecetluiește trendul global de „girl power“, declinat de această dată la un nivel mai adânc decât simplele sloganuri și manifeste. De data asta, revoluția chiar are toate șansele să se întâmple. „Don’t you know/They’re talkin’ bout a revolution/It sounds like a whisper/Finally the tables are starting to turn/Talkin’ bout a revolution“.