Cautare




, Contributor

Lifestyle |
|

Calendarul muzelor

Cel mai faimos calendar din lume a serbat jumătate de veac de existență printr-o ediție a premierelor absolute. Un fotograf legendar care nu vrea să-și arate chipul în public, un fost redactor-șef Vogue care transformă latex-ul într-o declarație de forță și prima apariție a unui fotomodel cu dimensiuni neconvenționale. ForbesLife relatează din culisele „TheCal“ 2015.
Backstage_2015_Adriana_Lima

În universul revoluţionar şi high-tech – dar prea puțin strălucitor – al anvelopelor, există o modalitate spectaculoasă de a trezi emoție și pasiune, făcând lumea întreagă să vorbească despre tine în termeni care nu au nicio legătură cu compuși ai cauciucului, inci sau coeficienți din curse de Formula 1. De 50 de ani încoace, Pirelli a găsit rețeta și o reinventează cu succes în fiecare an, făcând întreg mapamondul să viseze cu ochii deschiși și cu inepuizabilă curiozitate: un calendar cu 12 dintre cele mai frumoase femei din lume, semnat de fiecare dată de către un alt fotograf celebru și disponibil doar unei comunități selecte, formate din parteneri ai companiei, vedete și ziariști aleși pe sprânceană. Artă, feminitate, exclusivism și legendă. Ce altceva poate „vinde“ mai bine un brand, fără să existe măcar intenția de a vinde?

Tocmai de aceea, ,,TheCal“ – cum este denumit iconicul produs artistic  – reprezintă Sfântul Graal al oricărui fotograf: un proiect cu impact planetar, în numele căruia primești mână liberă pentru a transforma în realitate orice concept din imaginația ta, oricât de îndrăzneţ sau de complex, folosind echipa care îți e pe plac, fotomodelele pe care le consideri cel mai potrivite și destinația de shooting preferată (fie ea Italia, California, Botswana, Bahamas, Corsica, Maroc sau Brazilia, pentru a menționa doar câteva dintre țările care au făcut „decorul“ calendarului în anii trecuți). Şi, ceea ce face „TheCal“ cu atât mai provocator și dezirabil: nu există absolut nicio obligație de a vinde ceva, nici măcar calendarul însuși. „În imaginile calendarului nu vezi niciodată anvelope, nu vezi logo-uri, vezi pur și simplu frumusețe feminină“, explica Jimmy Moffat, agentul celebrului Steven Meisel, autorul ediției 2015 a Calendarului Pirelli. „Nu e de mirare că TheCal este ca un fel de club privat în care oricine visează să intre“.

Deși orice fotograf aspiră, în secret, la „clubul” din care mai fac parte nume precum Patrick Demarchelier, Mario Testino, Annie Leibovitz, Peter Lindbergh, Karl Lagerfeld, Mario Sorrenti sau Helmut Newton, nici măcar prestigiul desăvârșit asociat acestei manifestări anuale nu l-a putut convinge pe misteriosul Steven Meisel să-și arate chipul publicului anul acesta. Fantomatic și timid, americanul în vârstă de 60 de ani este renumit deopotrivă pentru fotografiile sale de modă, semnate de-a lungul vremii pentru branduri și publicații celebre, dar și pentru secretoșenia cu care își gestionează imaginea personală. „Lui Steven nu-i place să apară sau vorbească în public, preferă să lase fotografiile lui să vorbească pentru el“, ne-a explicat tot Jimmy Moffat, care a mai luat parte la un calendar Pirelli cu 14 ani în urmă, ca agent al faimoasei Annie Leibovitz.

Dacă în urmă cu trei ani, la New York, Mario Sorrenti se poza nonșalant cu invitații la Gala Pirelli, iar un an mai târziu, în Rio de Janeiro, Steve McCurry povestea, flancat de cele 12 superbe fotomodele ale „TheCal“, despre provocările sociale din America Latină, anul acesta lumina reflectoarelor a căzut exclusiv pe protagonistele alese de Steven pentru ediția botezată „Calendar Girls“: Adriana Lima, Natalia Vodianova, Joan Smalls, Carolyn Murphy, Anna Ewers, Sasha Luss, Karen Elson, Isabeli Fontana, Gigi Hadid, Raquel Zimmermann și – surpriza absolută a ediției – Candice Huffine, un model cu dimensiuni mai generoase decât cele cu care ne-au obișnuit în ultimele decenii podiumurile de modă.

Deși absent fizic, povestea lui Steven Meisel s-a regăsit inevitabil în fiecare dintre poveștile celor 12 modele, toate având o istorie profesională strâns legată de cea a fotografului american, renumit și pentru talentul său de a descoperi sau de a reinventa chipuri în fața obiectivului foto. Pe Isabeli Fontana a fotografiat-o pentru prima dată la vârsta de 16 ani, pe Karen Elson a vopsit-o roșcată pentru un shooting, pe când avea 18 ani, pecetluindu-i look-ul care a făcut-o celebră pentru totdeauna, pe Sasha Luss a vopsit-o în blondul platinat care atrage toate privirile, iar cu Candice Huffine a scris istorie în 2011, marcând prima apariție pe o copertă Vogue a unui fotomodel considerat departe de dimensiunile agreate de către lumea modei: mărimea 16 în stil american, la opt măsuri de infama „size zero“.

„Ceea ce a făcut Steven a schimbat regulile jocului, dar a instaurat și o stare de normalitate“, crede Candice, care s-a apucat de modeling la vârsta de 14 ani, rezistând de-a lungul timpului tuturor presiunilor de a slăbi și de a se alinia la standardele industriei. „Lumea întreagă trebuie să înțeleagă că feminitatea vine în mai multe forme și dimensiuni diferite“.

Nu doar Candice se află pentru prima dată în paginile calendarului, ci și nou-venita Gigi Hadid, o tânără cu rădăcini palestiniene, descoperită la vârsta de zece ani de designerul Paul Marciano și care, până să fie selectată de către Steven Meisel, era cunoscută mai mult pentru apariția în reclamele brandului american Guess. Deși novice într-ale Calendarului Pirelli, și ea are o istorie indirectă cu Steven Meisel: cu mulți ani în urmă, americanul a fotografiat-o pe mama sa, fotomodelul Yolanda Foster, pentru coperta revistei „Rolling Stone“.

Asemănarea dintre mamă și fiică este atât de mare încât însuși Meisel a căzut în capcană la un moment dat. „A văzut întâmplător o fotografie de-a mamei mele, făcută de el cu ani în urmă, iar reacția a fost «Stai un pic, când am fotografiat-o eu pe Gigi în acest cadru?»“, povestește, amuzată, tânăra debutantă în modeling.

„Acesta este un calendar al muzelor“, explică și Jimmy Moffat. „Fiecare fotograf este liber să-și aleagă câteva modele iconice, care l-au inspirat de-a lungul vremii și pe care le consideră potrivite pentru conceptul său“. Și, după cum consideră atât nou-venita Gigi cât și deja-veterana Isabeli Fontana (care a mai apărut în alte șase ediții ale calendarului), cea mai sigură cale pentru ca un fotomodel să fie selectat și „convocat“ pentru Calendarul Pirelli îl reprezintă profesionalismul: „În meseria noastră e important să fii prietenoasă, să tratezi totul cu seriozitate și să-i faci pe oameni să-și dorească să mai lucreze cu tine și în viitor“, explică Gigi, iar Isabeli completează ideea: „Atitudinea pe care o ai la un shooting și relația cu echipa fac diferența între un fotomodel de succes și o fată care doar aspiră la celebritate în acest domeniu“.

Dacă le întrebi pe oricare dintre „fetele lui“ de anul acesta, Steven nu are doar vocația descoperitorului de talente în industrie, ci este și genul de fotograf care, din momentul în care intri pe ușă, știe exact care este personajul care ți se potrivește, de la stilul vestimentar la machiaj și la hairstyle. Și, ceea ce intrigă și mai tare, contribuind la misterul general, la nevoie nu se dă în lături de la a realiza personal toate cele de mai sus.

Fiind primul calendar Pirelli realizat în studio după o lungă perioadă de timp, „Calendar Girls“ a fost inspirat de imaginile așa-numitelor „pin-up girls“ din posterele anilor ‘40, ale căror chipuri extrem de recognoscibile deveniseră simboluri ale culturii populare. Și, pentru că lipsa peisajelor spectaculoase precum cele din shooting-ul corsican al lui Mario Sorrenti (2012) sau din favelas-urile braziliene imortalizate de Steve McCurry (2013) se cerea compensată de un styling original, la realizarea calendarului din acest an a contribuit și un „as din mânecă“: fostul redactor-șef Vogue Franța, Carine Roitfeld, care a adus în ecuație factorul „L“. Latex. Un material al contrariilor: considerat eminamente erotic, este și simbol al super-eroinelor din filmele de acțiune, precum Catwoman sau Lara Croft, fiind în același timp extrem de versatil și de „prietenos“ cu camera foto, grație texturii sale lucioase.

Astfel, cele 12 imagini corespunzătoare lunilor lui 2012 emană erotism într-o formă solară și ludică, fără a se lua prea mult în serios. „Da, fotografiile din acest an sunt cu adevărat sexy, dar au și simțul umorului“, conchide Jimmy Moffat, completat de Carine Roitfeld: „Nuditatea văzută de Steven nu are nimic vulgar, este pur și simplu erotism condimentat cu un strop de ironie“.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii