Cautare




, Staff

Afaceri |
|

Călătorie în lumea berii artizanale. Cum a câștigat un berar francez pariul cu România?

Se spune că în a doua jumătate a lunii decembrie oamenii sunt deja cu mintea la Sărbătorile de iarnă și la cadouri pentru cei dragi. Pentru François-Xavier D’Hollander lucrurile s-au desfășurat puțin diferit și asta pentru că cel mai valoros dar de Crăciun pe care l-a putut primi a fost chiar înființarea propriei sale afaceri: One Beer Later.
ONE-BEER-LATER-FONDATORI-752x440

François-Xavier D’Hollander are în spate un istoric familial în care au mai curs deja sute, poate chiar mii de litri de bere, proveniți de la tatăl bunicului său care a fost la rândul lui berar. Pasiunea moștenită din familie l-a îndemnat pe francez să activeze tot în această industrie, ajungând să conducă cea mai mare fabrică de malț din sud-estul Europei, cu sediul la Buzău. După ce a lucrat mai mulți ani în România, François și-a dat seama că dorința sa era să își înființeze, tot aici, propria fabrică de bere artizanală.

Visul său însă s-a concretizat la puțin timp după ce l-a întâlnit pe actualul său asociat în afacere, Ionuț Stoian, pe care l-a cunoscut la un concurs de enduro. După ce François i-a povestit pe îndelete planul afacerii sale, cei doi și-au dat seama că împart același apetit pentru risc. Șase luni mai târziu, au adus aparatura necesară la Buzău și au pus deja pe firma pe picioare. Încă de la început, cei doi antreprenori au fost cei care s-au ocupat de toate procedeele aferente businessului, de la fierberea mustului de malţ şi hamei și până la îmbuteliere.

După o bere mai târziu, au ales și numele

Pentru că multe idei de business se nasc în urma unor discuții, „la o bere”, cei doi antreprenori s-au gândit ca exact această denumire să fie cea a brandului lor. „Ni s-a părut potrivit, creativ, un nume care îți rămâne în minte și nu-l uiți ușor, un nume pe cât de internațional, pe atât de românesc prin berea pe care o producem la Buzău”, își amintește François.

Primele operațiuni demarate  s-au desfășurat într-o hală ce funcționa pe post de unitate de producție, după care activitatea s-a mutat ulterior într-o berărie dezvoltată de cei doi antreprenori, tot la Buzău. Investiția inițială în business s-a ridicat la 200.000 de euro.

One Beer Later este una dintre puținele beri din zona craft care folosește malț românesc, fiind o bere nefiltrată și nepasteurizată, cu un procent de alcool scăzut, în majoritate de 5%. În prezent, capacitatea maximă de producție poate ajunge la 100HL de bere pe lună.

„Nu avem o singură rețetă pentru berea pe care o producem. Fiecare sortiment în parte e un produs unic, cu o rețetă specială (…) Pentru toate sortimentele folosim drojdii cu un gust mai scăzut sau neutru, care lasă materiile prime să se exprime. Eu stabilesc rețetele berilor, iar alegerea vine din mai mulți factori. Unul este experiența ca producător de bere, altul este feedback-ul pe care-l primesc de la cei apropiați, despre cum și ce și-ar dori să găsească pe piață pe zona de bere craft”, explică François-Xavier D’Hollander, cofondator One Beer Later.

 

Ce au în comun Salvador Dalí, Einstein și Steve Jobs?

Curaj, inventivitate dar și faptul că figurile lor celebre se regăsesc pe sticlele producătorului local de bere, One Beer Later. One Beer Later are în prezent în portofoliu șapte tipuri de beri artizanale – Einstein is Wrong (American Amber Ale), Wooow (American Stout), Drink Different (American IPA), Rock’N’Beer (Czech Lager), Perfect Reply (American Pale Ale), Fresh Restart (Fruit Ale) și Jos Pălăria (American IPA).

Despre cea care poartă numele Einstein is Wrong  (n.red. Einstein greșește), François spune că a creat-o cu gândul la un prieten care nu gustase până atunci bere artizanală: „Am creat acest sortiment pentru a convinge chiar și gusturile neantrenate pe terenul berilor speciale – o bere artizanală de culoarea chihlimbarului, mediu acidulată, cu note caracteristice de malț caramelizat, pin și lămâie, de la varietățile americane de hamei”, descrie antreprenorul de origine franceză sortimentul.

Cofondatorii One Beer Later și-au propus ca rețaua de distribuție a produselor sale să fie cât mai extinsă pentru a fi prezenți pe canalele fiabile businessului lor și pentru a-și mări constant publicul țintă. Produsele One Beer Later se regăsesc, în acest moment, în peste 120 de locații HoReCa din București și din țară, în orașe precum Buzău, Timișoara, Cluj, Sibiu, Iași, Pitești, Târgu Mureș sau Târgu Neamț. Și rețelele de kipermarketuri Kaufland, Auchan și Carrefour includ la raft produsele One Beer Later.

„Ca plan de viitor, sigur că vrem să ne extindem. Plănuim să creștem cât de mult pe zona HoReCa și să fim prezenți la cât mai multe festivaluri, pentru a intra în contact direct cu clienții noștri”, afirmă François-Xavier D’Hollander.

Potrivit datelor furnizate de Asociația Berarii României, diversificarea preferințelor consumatorilor la nivel local s-a produs pe măsură ce puterea de cumpărare a românilor a crescut, la care se adaugă  apetitului lor pentru călătorii și disponibilitatea lor de a experimenta noi gusturi. „Românii au descoperit noi tipuri de bere pe măsură ce au călătorit mai mult, ca urmare a creșterii veniturilor și puterii lor de cumpărare, iar la întoarcerea acasă și-au dorit să regăsească din gusturile experimentate în vacanță” explică Julia Leferman, General Manager Asociația Berarii României. Deși berile de tip industrial încasează anual vânzări de aproximativ 2 miliarde de euro, apariția, încă timidă a berii artizanale, a venit ca o nevoie firească în procesul de maturizare a pieței românești și de ascociere la un trend global de diversificare a gusturilor, chiar și în ciuda costurilor mai mari de producție.

„Sunt mai mari costurile de producție pe HL în cazul berii artizanale, este mai greu să le eficientizezi având cantități mult mai mici. În plus, unele sortimente de beri speciale necesită în rețetă anumite tipuri de ingrediente, cu cost mai ridicat. Noi am decis să nu facem rabat de la calitate, folosim cele mai bune ingrediente, ceea ce crește, de asemenea, costul de producție”, arată francezul François-Xavier D’Hollander.

Pentru următorul an, reprezentanții companiei au în plan diversificarea portofoliului de produse, prin introducerea de noi sortimente de bere. Antreprenorii lucrează deja la o rețetă care urmează să fie lansată în această toamnă.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii